۰
۳۸
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۱۱۰۱۸

تشکیل بانک صنعت نفت، راهکاری برای تامین مالی پروژه‌ها

تشکیل بانک صنعت نفت، راهکاری برای تامین مالی پروژه‌ها
به گزارش نفت ما، در این کشورها برخی از پروژه‌ها را با تامین مالی داخلی می‌توان تأمین اعتبار نمود اما در پروژه‌های مهم و زیرساختی مورد نیاز کشور که امکان تامین منابع کامل آن توسط دولت فراهم نیست مانند پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر برای توسعه زیرساخت‌ها، موضوع برخورداری از منابع خارجی بسیار جدی و ضروری می‌باشد. با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی در ایران از ظرفیت‌های بالقوه‌ای برخوردار است و به عنوان اولین صنعت پردرآمد در کشور محسوب می‌شود، موضوع و روشهای تامین مالی این صنعت استراتژیک، باید با نگاه ویژه‌ای دنبال شود. شرکت ان پی سی اینترنشنال یا همان شرکت پتروشیمی بین‌الملل با توجه به ثبت این شرکت در کشور انگلستان و ارتباط نزدیک با موسسات مالی بین‌المللی، یکی از شرکت‌های فعال محسوب می‌شود که در تأمین منابع مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نقش بسیار زیادی در این راه می‌تواند داشته باشد. برای آشنایی با راهکارهای جذب فاینانس و موضوع تحریم‌ها بر روند فعالیت این شرکت گفت‌و‌گویی باعیسی مشایخی، مدیرعامل شرکت ان پی سی اینترنشنال انجام داده‌ا‌یم.

آقای مشایخی در ابتدا در خصوص فعالیت شرکت توضیحاتی بفرمایید.

شرکت ان پی سی اینترنشنال با هدف تامین منابع مالی و جــــذب سرمــایه‌گـــذاری خارجی در حوزه فرآورده‌های نفت، گـاز و محصولات شیمیایـی و پتروشیمیایـی در سال 1370 تاسیس شد. دفتر مرکزی و تنها دفتر این شرکت در لندن دایر است و شعبه تهران آن نیز به نوعی غیر رسمی تلقی می‌شود. فعالیت شرکت، با تامین مالی 258 میلیون یورو از بانک دوئیچه آلمان (DB)، برای شرکت پتروشیمی مارون آغاز شد. با افزایش اعتبار شرکت ملی صنایع پتروشیمی نزد بانکهای اعتبار دهنده و از طریق ارتباط مستمر و معرفی آن توسط شرکت ان پی سی اینترنشنال، این شرکت توانست توجه بانک‌ها و موسسات پوشش بیمه‌ای اروپایی را به خود جلب و مبلغ حدوداً 7/6 میلیارد دلار اعتبار را برای تامین مالی پروژه‌ها جذب کند.

این شرکت چگونه این منابع را جذب کرد؟

تامین مالی برای اجرای پروژه‌ها از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و تامین مالی از طریق فاینانس یکی از این روش‌ها است. ورود به حوزه تامین مالی خارجی،بسته به نوع اعتبار کشور وام گیرنده و رعایت قوانین و دستورالعمل‌های وضع شده در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) که دستور العمل‌ها و روش‌ها در آن تعریف شده متفاوت است. شرکت ان پی سی اینترنشنال به عنوان نماینده شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به عنوان بازوی اجرایی برای دریافت این تسهیلات بوده به طوریکه نام این شرکت در کشورهای اروپایی شناخته شده و به عنوان یک برند مطرح است.

با توجه به اینکه فعالیت شما بین‌المللی است، تحریم‌ها تا چه اندازه بر روند فعالیت این شرکت تاثیرگذار بوده است؟

موضوع فعالیت شرکت ان پی سی اینترنشنال تامین منابع مالی و ســـرمایه‌گــذاری است. عوامل سیاسی،اقتصادی و اجتماعی یک کشور به شدت بر محیط جذب سرمایه خارجی و تأمین مالی تأثیرگذار است. همانطور که در سخنرانی همایش بین‌المللی پتروشیمی (IPF) به موضوع تحریم‌ها اشاره گردید باید بگویم که دور زدن تحریم‌ها در موضوعات فنی و ... امکان پذیر است ولی در خصوص فاینانس به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای مؤسسات بیمه‌ای بین‌المللی و عدم همکاری بانکهای اعتبار دهنده امکان پذیر نیست و صرفاً این شرکت در ایفای تعهدات و بازپرداختها در موعد مقرر و بدون تأخیر به تعهدات شرکت ملی صنایع پتروشیمی عمل نموده و از طرح هرگونه دعاوی علیه این شرکت جلوگیری نموده است.

تحریم‌ها چه اثری بر جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی داشته است؟

بدون شک جذب سرمایه خارجی تابع تغییر در محیط سیاسی یک کشور است و تحریم‌های اخیر باعث شده تا امکان فاینانس جز در موارد محدود و ناچیز تحقق نیابد، ولی اتفاق مهمی که در شرکت ان پی سی اینترنشنال رخ داده باز پرداخت مناسب و بموقع تسهیلات اخذ شده به بانک‌ها و مؤسسات پوشش بیمه‌ای در شرایط تحریم‌ها بوده است.

توافقات اخیر، گشایشی در فعالیت‌های شرکت داشته است؟

نباید این نکته را فراموش کنیم که تحریم‌ها یک شبه وضع نشده که بخواهد یک شبه رفع شود. قطعاً اگر توافقات اخیر مثمر ثمر نبود با توجه به تجربه شخصی بنده، معلوم نبود قیمت دلار به چه اندازه می‌رسید. اعتقاد شخصی بنده به دور زدن تحریم نیست، بلکه باید ابزار و علل مقابله با این اتفاق را شناسایی و برای مقابله با آن آمادگی کامل داشت. به طور مثال: در مقطعی از توافقات با گروه‌1+5 مقرر شد صادرات محصولات پتروشیمی جز LPG از شرکت‌های همچون: بندر امام، شهید تندگویان و... آزاد شود. ساز و کارهای این آزاد‌سازی را می‌بایست ما پیگیری می‌کردیم ولی متاسفانه این امر به درستی صورت نگرفت.

چرا در برخی از پروژه‌های بومی، بانک‌ها و موسسات خارجی بهتر تسهیلات را در اختیار وام گیرندگان قرار می‌دهند در حالی که بانک‌های داخلی از این امر استقبالی نمی کنند؟

استنباط نادرستی که در موضوع اخذ تسهیلات بانکی صورت می‌گیرد این است که بیشتر افراد فکر می‌کنند بانک‌ها این تسهیلات را به پروژه‌ها اختصاص می‌دهند در حالی که بانک‌ها تنها نقش نقد شوندگی و بازپرداخت آن را از طریق بانک مرکزی همراهی می‌کنند و عملاً منابعی را از خود برای حضور در پروژه پرداخت نمی‌کنند!

از نظر جنابعالی مزیت‌های سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران چه می‌تواند باشد؟

اگر سرمایه گذاران نگاهی به اتفاقات رخ داده در دنیا داشته باشند قطعاً فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را بهتر درک می‌کنند.

اعتقاد داریم دنیا یک دهکده جهانی است که تمام منابع خدادادی در بین کشورها توزیع شده و خوشبختانه کشور ایران نیز از این نعمت‌ها بی نصیب نبوده است. وجود فرصت هایی چون: منابع غنی و ذخایر نفت و گاز، پایین بودن هزینه‌های نیروی انسانی، وجود متخصصان در این حوزه از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاران نباید تحریم‌ها را تنها مورد، در عدم سرمایه‌گذاری در این کشور بدانند.

به نظر شما تشکیل بانک صنعت نفت تا چه اندازه می‌تواند در امر جذب سرمایه تاثیر گذار باشد؟

در بسیاری از کشورها سندیکای بانکی برای جذب سرمایه پروژه‌ها تعریف شده و اگر این سندیکا در ایران شکل بگیرد و صندوق ضمانت صادرات نقش موثرتری را ایفا کند قطعاً موضوع تأمین مالی پروژه‌ها در شرایط تحریم اثرات کمتری را بر جای خواهد گذاشت. مستند‌سازی تجربیات سایر کشورها در این امر می‌تواند در تشکیل بانک صنعت نفت کمک بسیار زیادی را داشته باشد. اگر شرکت هایی همچون شرکت‌های پتروشیمی که نقدینگی خوبی در سیستم خود دارند، در تشکیل بانک صنعت نفت ایفای نقش کنند، در کنار کسب سود می‌توانند در موضوع تامین مالی پروژه‌ها نیز دخیل باشند.

پیش بینی شما از توافقات اخیر با گروه‌1+5 چگونه است؟

اگر این تحریم‌ها برداشته و فضا برای ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های های خارجی فراهم شود قطعاً آینده روشنی برای اقتصاد ایران رقم خواهد خورد. بسیاری از شرکت هایی که با شرکت ان پی سی اینترنشنال همکاری داشته‌اندبا توافقات اخیر تمایل به ماندن دارند و امیدواریم این مذاکرات مسیرهای جدیدی را برای صاحبان صنایع به وجود آورد. منبع: ماهنامه عصر کیمیاگری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


یک رنگ
درود بر شاعر بزرگوار کامران مشایخی
حامد
شعر نفت استاد کامران مشایخی را خواندم واقعا زیبا سرود بود لذت برم
حامد
شعر نفت

کین مایع سیاه درون زمین

همان طلای سیاه برمردمان است

سرمایه آینده این مرز و بوم است

زبهرش فیض برند انسانهای دنیا

چنان مصرف کنیم ای دوست

به فکرفردا نیز باشیم نه امروز

چه جنگها برسر این سیه می شود

چه خونها در رهش بر زمین می شود

داستانها دارد این سیاه برزنگی

عاشقهای سینه چاک بسیار دارد

چنان معقول باشیم وخیر خواه

دوستار آینده باشیم زین حال

سرمایه نهفته رابه بشکفته تبدیل کنیم

تصویر وطن را به کمال آراسته کنیم

شعر از استاد اندیشمند وشاعر بزرگوار وتوانا کامران مشایخی
اسماعیل
سلام وعرض ادب واحترام

قطعا یکی از علتها که می تواند در جهت رشد کشور باشد همان فرهنگ سازی است یعنی فرهنگ مردم باید ارتقا پیدا کند زیاده خواهی وثروت اندوزی شخصی کنارگذاشته
شود همان طوری که جناب مشایخی فرمودن بعضی نباید بفکر افزایش دلار باشند که متاسفانه تعدادی ندانسته به آن دامن می زدند بعضی ها درخارج ملک واملاک خریدن یابعضی ها پولهایشان را به دلار تبدیل کردن که بعدا دراثرسقوط دلار وخواب دلار ضرر هم کردند.
بنده یک نتیجه می گیرم که باید فرهنگ سازی بشود
فرهنگ سازی هم در صورتی ممکن است که جلو ثوت اندوازان وزیاده خواهان گرفته شود تامردم این اطمینان را داشته باشند هیچ کسی قادر به سواستفاده نمی باشد. برای متعالی شدن به اینده کشور فکر کنیم نه مال اندوزی تاهیچ تحریمی نتواند اثرگذار باشد.
Beni
سلام
درود بر استاد مشایخی واقعاً عالی قلم زدی



لذت بردم از شعر شما
دانیال
به نظر بنده یک مشکل اساسی که بعد از فرهنگ سازی با دید حاکمیتی و ملی دور از منافع شخصی باید صورت بگیرد
جلوگیری ازتشکیل باند بازی است که خیلی راحت شکل می گیرد و از روند سالم کار جلوگیری می کند منظور این است فکر بکنیم جای که کار می کنیم ملک اجدای ما می باشد وهر تصمیم می خواهیم بگیریم وحساب کتابی وجود ندارد.
این باندها وقتی تشکیل می شوند حاضر هستند هر کاری بکنند تا موقعیت خود راحفظ کنند بتابرین نظارت بر این امر یک اصل کلی می باشد چون این موضوع در جهت خلاف منافع نظام ومردم بافرهنگ می باشد.
موضوع بعدی تعین سقف سرمایه است برای تمامی مردم مخصوصا کسانی که در دولت کار می کنند مشخص بشود یک مدیر و یا کارمند چه مبلغ سرمایه دارد حتی یک فرد عادی برای مثال اینطوری نباشد یک بساز بفروش 1میلیاردش 6سال پیش تا کنون شده باشد مثلا 40 میلیارد یابیشتر اجازه یک سقف خوب برای رشد جامعه خیلی مهم است در حدود 2 یا3میلیارد تومان برای هرخانواده ضروری است بعد از سقف مشخص شود از کجا آوردی.
اگر این مسائل در کشور حل شود کسی نمی تواند تحریمی انجام بدهد امکان تحریم برای تحریم کنندگان وجود ندارد.فساد می تواند کمک بزرگی برای دشمن باشد از هر نظر علی ای حال مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری باید فرهنگ درست شود تا اقتصاد هم درست شود.حرص وطمع خطرش خیلی بیشتر از تحریم است
عامل و مشوق مشکلات جامعه می باشد.همه باید این فرهنگ را داشته باشند که حساب کتاب وجود دارد ونمی شود زیرآبی رفت بقل آقای مشایخی دنیا دهکده جهانی شده است مردم دنیا درک وشعورشان خیلی بالا رفته.طبق فرمایشات حضرت آقای شکل جدیدی از جهان نوین دارد صورت می گیرد.
سلام
درود بر شرفت آقای دانیال بسیار صحیح وعالی توضیح دادی موفق باشید
مسلم
بی تو این شهر برایم قفسی دلگیر است. شعری از سوگل مشایخی
سعید
شعر جهان

جهان را تجربه بسیار کردم

اشکال ونقشهای بسیار دیدم

جهان را دیدم انسانهای زیبا صفت

بشناختم آدمهای روباه صفت

جهان را بازی گرانیست بسیار

که زیستن در آن عقل می خواهد وفهم بیکران

جهان را عشق است وشعر است وشادی

فهم است و تلاش و آثار ماندگاری

جهان را رنج است وسختی و مشقت

سعی است و کوشش و زندگانی

شعری از استاد بزرگوار کامران مشایخی

حسین هوشمند
به خودمان می بالیم ومفتخریم که افرادی کاردان ,متخصص ,با شخصیت ودلسوز امثال استاد بزرگوار جناب اقای دکتر مشایخی داریم ....از خداوند منان یرای حضرتعالی توفیق روز افزون ارزومندیم
حسین هوشمند
به خودمان می بالیم ومفتخریم که افرادی کاردان ,متخصص ,با شخصیت ودلسوز امثال استاد بزرگوار جناب اقای دکتر مشایخی داریم ....از خداوند منان یرای حضرتعالی توفیق روز افزون ارزومندیم
ایمان
سلام برکامران مشایخی شعر جهان را خواندم بسیار

لذت بردم عالی و پر محتوا بود در ضمن شعر نفت را نیز

زیبا قلم زدید درود برشما شاعر گرامی وانسان فرهیخته.

محسن کیخسروی
بسیار عالی بود. با آرزوی توفیقات روزافزون برای شما مدیر و مدبر کاردان جناب آقای عیسی مشایخی
اصغر
درود بر جمشید مشایخی هنرمند وارسته وبنام کشور.
حامد
شعر حرص وطمع

کس نرنجاند تو را در این کیش

بجز حرص و طمع خویش

پس حرص کم کن ای رفیق

روح وجسمت را سبک کن ای عزیز

گر حرص کشی به کش روزگار

کش عصابت شود ویرانه ای بیش

حرص ست که تو را به مرگ نزدیک کند

کش روزگارت را سیاه و تاریک کند

گر خواهی ذهنت خوار نشود

تنها فقط حرص مخور غصه مخور

شعری از استاد گرامی وشاعر توانمند کامران مشایخی
یاسر
سلام برشاعر بزرگ کامران مشایخی قشنگ شعر گفتی
شعر با اقتصاد قاتی شده جالبه.
بنی آدم اعضای یکد یگرند

که در آفرینش زیک گوهرند

چو عضوی بدردآورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

توکز مهنت دیگران بیغمی

نشاید که نامت نهندآدمی
کامران مشایخی تو بی نظیری بسیار عالی وبامحتوا شعر می گی واقعا دقت کردم متوجه شدم تو یک اندیشمند بزرگ هستی موفقیت را برایت ارزومندم.
مسلم
شعر زیرآب زن 1

ای رندی که زیراب می زنی بی رد ونشان

دانی چه کنی با این و آن

ای که خود را زرنگ حساب می کنی در این میان

دانی کسی هست بهر تو نشان

ای که هستی در فکر مال و منال

دانی نمی ماند بجز نام و نشان

ای که در ذهنت کشی نقشهای بسیار

دانی که کند او نقشه برآب

ای که در خواب بینی رنگهای بسیار

دانی خراب می شوی نزد همگان

شعری از استاد معزز کامران مشایخی
درود بر مدیر خیر خواه وباگذشت و فداکار و فامیل دوست

عیسی مشایخی
شعر زیرآب زن 2

زیرآب می زنم در این زمینه نازنین

کس نداند من زیرآب زنم به چند دلیل

هرکه برسر راه بود باکلک زیراب خورد

خود نفهمید از کجا خورد آن منم زیراب زن

از زیرآب هر آنچه خواستم رسید

عشق زیرآب در فکر من سیرآب نشد

چنان تخصص یافته ام در این فن کثیف

بر ریشه می زنم نه از برگ بلا

ولی افسوس باشند دوستان زرنگ

من هم زیراب می خورم بی درنگ

شعری از استاد کامران مشایخی شاعر توانا
شعرآب

آب را نعمتی باشد گران ای عزیز

گرنباشد زندگیها برفناست ای رفیق

من وتو زنده ایم زین گوهر شادو تمیز

بیایید کم مصرف کنیم دوست نعیم

این حیات و زندگی برپای اوست

بشتابید یاران بایک صدا فریاد زنیم

مصرف کم مساویست با زندگانی


شعری از استاد بزرگوار کامران مشایخی
داود
سلام چندسال می خوام زیراب یک شخص زآب زن را بزنم نتوانستم یک بار هم زیرآبش را بزنم ولی این زیرآبزن تو این چند سال 50 بارزیراب منا زده. شاعر قشنگ گفتی خدا حافظ
با بک
واقعا این زیرآب زدن خیلی کاره نامردانه است که بعضی ها دراین کار متاسفانه موفق هم هستند. درود بر تو شاعر دست روی خوب چیزی گذاشتی.
نیتگنم بگم استادم میفهمیه
جججججججججونم به استاد خودمون
خدایی بیکاری میای اسلامشهر درس میدی؟
شربتی

آیا اینهمه پتروشیمی که در جاهاهی مختاف درست شده صرفه اقتصادی دارد بنظر اینجانب در ساخت اینها مطالعه زیاد نشده وبعضی از اینها در جای خودشان نیستند و هزینه برمی باشند.
شاه زمانی

درود بر رسول مشایخی

درود بر مهندس اسماعیل مشایخی ومسلم حیدری هنرمندان بزرگوار وعزیز دوستان دارم خیلی زیاد
عزیزی

سلام .طبق فرمایشات بالا ما اگر در اقتصاد سم نداشته باشیم پیشرفت می کنیم مهافرید یعنی سم بابک زنجانی یعنی سم اقتصاد همواره باید سم زدایی شود وشفافیت عامل مهمی در راه تکامل وپیشرفت است.
درود بر مسلم حیدری و شاهرخ مشایخی ومهدی حیدری بزرگ مردان محترم
کلش
خواندم به اطلاعاتم افزوده شد.
شهلا
درود برشاحرخ وخواهرش
داود سوسنی فرد
ازمن باتجربه بیاموز

برای شناخت انسانهای مکار وحیله گر به موارد زیر اشاره می کنم

1-اوفقط سود ومنفعت شخصی برایش مهم است بدونه هیچ هزینه ای2-رشد دیگران او را ناراحت می کن3-درظاهردوست شماست در باطن دشمن شماست4-برای منفعت شخصی هر طرف که باد حرکت کند همان طرف می رود5-همیشه از خود تعریف می کند تا منفعتی برای خود به دست آورد ولی خودش می داند لایق تعریف نیست6-فقط خودش وخانواده اش براش مهم است(فرزندان و زن)7-درشراکت سعی می کند به طرف مقابل ضربه بزند بدونه آنکه نقشش مشخص شود8-بزرگترین خوشحالی او این است که به کسی ضربه مالی بزند9-کارخیر خواهانه ومنفعت داری برای کسی انجام نمی دهد مگر از روی مکر وحیله10-دوست دارد فقط خودش پیشرفت کند نه کس دیگری11-اینگونه افراد دیر شناخته می شوند وقابل اعتماد نیستند شاید از نزدیکان شما باشند12-مادیات وپول پرستی وشهرت ازمهمترین برنامه آنها می باشد 13-اگر می خواهید در زندگی پیشرفت بکنید مواظب اینگونه افراد باشید14-چنانچه یک زمانی این افراد به مقصودشان نرسند چنان ناراحت افسرده وغمگین می شوند وشروع به گریه کردن می کنند قالبا در گول زدن دیگران برای منفعت شخصی تخصص فوق العاده ای دارند15-این گونه افراد مرتب دوستانی که برای آنهامنفعت نداشته باشند عوض می کنند تا طبیعتشان نا شناخته بماند. -اینها نظرات بنده بود درست یاغلت بودن آن به شما خواننده محترم بستگی دارد.ایام سوگواری سالارشهیدان امام حسین (ع) را برهمه جهانیان و رهبر بزرگ انقلاب حضرت آقا تسلیت عرض می کنم.همیشه پایدار باشید
اب-مل
لعنت خدا بر زیراب زن
اب-مل
مشکلات این که ساده زندگی کردن بی رنگ شده وپول پرستی عشق بعضی ها شده.
فریبا
درود بر مدیران سالم.
سمیرا
سلاااااااام
عاااااااااشششششقه،
هرچـــــــــــــــی زیرآب زنم.