کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشکیل بانک صنعت نفت، راهکاری برای تامین مالی پروژه‌ها

11 شهريور 1393 ساعت 9:34


به گزارش نفت ما، در این کشورها برخی از پروژه‌ها را با تامین مالی داخلی می‌توان تأمین اعتبار نمود اما در پروژه‌های مهم و زیرساختی مورد نیاز کشور که امکان تامین منابع کامل آن توسط دولت فراهم نیست مانند پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر برای توسعه زیرساخت‌ها، موضوع برخورداری از منابع خارجی بسیار جدی و ضروری می‌باشد. با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی در ایران از ظرفیت‌های بالقوه‌ای برخوردار است و به عنوان اولین صنعت پردرآمد در کشور محسوب می‌شود، موضوع و روشهای تامین مالی این صنعت استراتژیک، باید با نگاه ویژه‌ای دنبال شود. شرکت ان پی سی اینترنشنال یا همان شرکت پتروشیمی بین‌الملل با توجه به ثبت این شرکت در کشور انگلستان و ارتباط نزدیک با موسسات مالی بین‌المللی، یکی از شرکت‌های فعال محسوب می‌شود که در تأمین منابع مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نقش بسیار زیادی در این راه می‌تواند داشته باشد. برای آشنایی با راهکارهای جذب فاینانس و موضوع تحریم‌ها بر روند فعالیت این شرکت گفت‌و‌گویی باعیسی مشایخی، مدیرعامل شرکت ان پی سی اینترنشنال انجام داده‌ا‌یم.

آقای مشایخی در ابتدا در خصوص فعالیت شرکت توضیحاتی بفرمایید.

شرکت ان پی سی اینترنشنال با هدف تامین منابع مالی و جــــذب سرمــایه‌گـــذاری خارجی در حوزه فرآورده‌های نفت، گـاز و محصولات شیمیایـی و پتروشیمیایـی در سال 1370 تاسیس شد. دفتر مرکزی و تنها دفتر این شرکت در لندن دایر است و شعبه تهران آن نیز به نوعی غیر رسمی تلقی می‌شود. فعالیت شرکت، با تامین مالی 258 میلیون یورو از بانک دوئیچه آلمان (DB)، برای شرکت پتروشیمی مارون آغاز شد. با افزایش اعتبار شرکت ملی صنایع پتروشیمی نزد بانکهای اعتبار دهنده و از طریق ارتباط مستمر و معرفی آن توسط شرکت ان پی سی اینترنشنال، این شرکت توانست توجه بانک‌ها و موسسات پوشش بیمه‌ای اروپایی را به خود جلب و مبلغ حدوداً 7/6 میلیارد دلار اعتبار را برای تامین مالی پروژه‌ها جذب کند.

این شرکت چگونه این منابع را جذب کرد؟

تامین مالی برای اجرای پروژه‌ها از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و تامین مالی از طریق فاینانس یکی از این روش‌ها است. ورود به حوزه تامین مالی خارجی،بسته به نوع اعتبار کشور وام گیرنده و رعایت قوانین و دستورالعمل‌های وضع شده در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) که دستور العمل‌ها و روش‌ها در آن تعریف شده متفاوت است. شرکت ان پی سی اینترنشنال به عنوان نماینده شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به عنوان بازوی اجرایی برای دریافت این تسهیلات بوده به طوریکه نام این شرکت در کشورهای اروپایی شناخته شده و به عنوان یک برند مطرح است.

با توجه به اینکه فعالیت شما بین‌المللی است، تحریم‌ها تا چه اندازه بر روند فعالیت این شرکت تاثیرگذار بوده است؟

موضوع فعالیت شرکت ان پی سی اینترنشنال تامین منابع مالی و ســـرمایه‌گــذاری است. عوامل سیاسی،اقتصادی و اجتماعی یک کشور به شدت بر محیط جذب سرمایه خارجی و تأمین مالی تأثیرگذار است. همانطور که در سخنرانی همایش بین‌المللی پتروشیمی (IPF) به موضوع تحریم‌ها اشاره گردید باید بگویم که دور زدن تحریم‌ها در موضوعات فنی و ... امکان پذیر است ولی در خصوص فاینانس به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای مؤسسات بیمه‌ای بین‌المللی و عدم همکاری بانکهای اعتبار دهنده امکان پذیر نیست و صرفاً این شرکت در ایفای تعهدات و بازپرداختها در موعد مقرر و بدون تأخیر به تعهدات شرکت ملی صنایع پتروشیمی عمل نموده و از طرح هرگونه دعاوی علیه این شرکت جلوگیری نموده است.

تحریم‌ها چه اثری بر جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی داشته است؟

بدون شک جذب سرمایه خارجی تابع تغییر در محیط سیاسی یک کشور است و تحریم‌های اخیر باعث شده تا امکان فاینانس جز در موارد محدود و ناچیز تحقق نیابد، ولی اتفاق مهمی که در شرکت ان پی سی اینترنشنال رخ داده باز پرداخت مناسب و بموقع تسهیلات اخذ شده به بانک‌ها و مؤسسات پوشش بیمه‌ای در شرایط تحریم‌ها بوده است.

توافقات اخیر، گشایشی در فعالیت‌های شرکت داشته است؟

نباید این نکته را فراموش کنیم که تحریم‌ها یک شبه وضع نشده که بخواهد یک شبه رفع شود. قطعاً اگر توافقات اخیر مثمر ثمر نبود با توجه به تجربه شخصی بنده، معلوم نبود قیمت دلار به چه اندازه می‌رسید. اعتقاد شخصی بنده به دور زدن تحریم نیست، بلکه باید ابزار و علل مقابله با این اتفاق را شناسایی و برای مقابله با آن آمادگی کامل داشت. به طور مثال: در مقطعی از توافقات با گروه‌1+5 مقرر شد صادرات محصولات پتروشیمی جز LPG از شرکت‌های همچون: بندر امام، شهید تندگویان و... آزاد شود. ساز و کارهای این آزاد‌سازی را می‌بایست ما پیگیری می‌کردیم ولی متاسفانه این امر به درستی صورت نگرفت.

چرا در برخی از پروژه‌های بومی، بانک‌ها و موسسات خارجی بهتر تسهیلات را در اختیار وام گیرندگان قرار می‌دهند در حالی که بانک‌های داخلی از این امر استقبالی نمی کنند؟

استنباط نادرستی که در موضوع اخذ تسهیلات بانکی صورت می‌گیرد این است که بیشتر افراد فکر می‌کنند بانک‌ها این تسهیلات را به پروژه‌ها اختصاص می‌دهند در حالی که بانک‌ها تنها نقش نقد شوندگی و بازپرداخت آن را از طریق بانک مرکزی همراهی می‌کنند و عملاً منابعی را از خود برای حضور در پروژه پرداخت نمی‌کنند!

از نظر جنابعالی مزیت‌های سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران چه می‌تواند باشد؟

اگر سرمایه گذاران نگاهی به اتفاقات رخ داده در دنیا داشته باشند قطعاً فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را بهتر درک می‌کنند.

اعتقاد داریم دنیا یک دهکده جهانی است که تمام منابع خدادادی در بین کشورها توزیع شده و خوشبختانه کشور ایران نیز از این نعمت‌ها بی نصیب نبوده است. وجود فرصت هایی چون: منابع غنی و ذخایر نفت و گاز، پایین بودن هزینه‌های نیروی انسانی، وجود متخصصان در این حوزه از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاران نباید تحریم‌ها را تنها مورد، در عدم سرمایه‌گذاری در این کشور بدانند.

به نظر شما تشکیل بانک صنعت نفت تا چه اندازه می‌تواند در امر جذب سرمایه تاثیر گذار باشد؟

در بسیاری از کشورها سندیکای بانکی برای جذب سرمایه پروژه‌ها تعریف شده و اگر این سندیکا در ایران شکل بگیرد و صندوق ضمانت صادرات نقش موثرتری را ایفا کند قطعاً موضوع تأمین مالی پروژه‌ها در شرایط تحریم اثرات کمتری را بر جای خواهد گذاشت. مستند‌سازی تجربیات سایر کشورها در این امر می‌تواند در تشکیل بانک صنعت نفت کمک بسیار زیادی را داشته باشد. اگر شرکت هایی همچون شرکت‌های پتروشیمی که نقدینگی خوبی در سیستم خود دارند، در تشکیل بانک صنعت نفت ایفای نقش کنند، در کنار کسب سود می‌توانند در موضوع تامین مالی پروژه‌ها نیز دخیل باشند.

پیش بینی شما از توافقات اخیر با گروه‌1+5 چگونه است؟

اگر این تحریم‌ها برداشته و فضا برای ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های های خارجی فراهم شود قطعاً آینده روشنی برای اقتصاد ایران رقم خواهد خورد. بسیاری از شرکت هایی که با شرکت ان پی سی اینترنشنال همکاری داشته‌اندبا توافقات اخیر تمایل به ماندن دارند و امیدواریم این مذاکرات مسیرهای جدیدی را برای صاحبان صنایع به وجود آورد. منبع: ماهنامه عصر کیمیاگری


کد مطلب: 11018

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/11018/تشکیل-بانک-صنعت-نفت-راهکاری-تامین-مالی-پروژه-ها

نفت ما
  https://www.naftema.com