۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۱۶۷۶۸۲
مدیر بازرگانی پتروشیمی تبریز در گفت وگو با نفت ما خبر داد:

افزایش مقاصد صادراتی پتروشیمی تبریز به ۲۲ کشور 

پور نقی گفت: پتروشیمی تبریز در سال ۱۴۰۲ موفق شد در بیش از ۲۲ کشور و مقصد صادراتی محصولات خودش را عرضه بنماید که مهمترین آنها با توجه به موقعیت جغرافیایی که ما داریم روسیه، کشورهای آسیای میانه، ترکیه، اروپای شرقی و هند بوده است که بیشترین سهم بازارهای هدف پتروشیمی تبریز را تشکیل می دهند. 
فایل ویدیو
ساناز پور نقی، مدیر بازرگانی پتروشیمی تبریز در گفت وگو با نفت ما در خصوص تولید محصولات این مجتمع اظهار داشت: ظرفیت محصولات نهایی قابل فروش پتروشیمی تبریز بالغ بر ۴۲۰ هزار تن در سال است. در حال حاضر، واحدهای متنوعی، در پتروشیمی تبریز وجود دارند که از منظر محصولات نهایی قابل فروش عمدتاً مشتمل بر واحدهای پلی‌اتیلن، پلی‌استایرن معمولی، پلی‌استایرن مقاوم، پلی‌استایرن انبساطی، محصول ABS (آکریلیو‌نیتریل بوتایدین استایرن)، پلی‌پرو‌پیلن و برخی محصولات مایع است که در واقع در بازارهای داخلی و در بازارهای صادراتی عرضه شده و به فروش می رسد.
پور نقی در مورد فروش محصولات تولیدی پتروشیمی تبریز اعلام کرد: پتروشیمی تبریز تقریبا در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۳۰ هزار تن محصول فروش داشته است که این فروش با رعایت الزامات داخلی و پس از پوشش بازار داخلی کشور که تقریبا ۷۵ درصد میزان محصولات قابل فروش شرکت را تشکیل می دهد بوده و ۲۵ درصد دیگر  از تولیدات ما به بازارهای مختلف صادر می شود که ارز حاصل از صادرات هم کاملا به چرخه‌ اقتصاد کشور برمی‌گردد.
مدیر بازرگانی پتروشیمی تبریز در مورد مقاصد صادراتی این شرکت گفت:‌ پتروشیمی تبریز در سال ۱۴۰۲ موفق شد در بیش از ۲۲ کشور و مقصد صادراتی محصولات خودش را عرضه بنماید که مهمترین آنها با توجه به موقعیت جغرافیایی که ما داریم روسیه، کشورهای آسیای میانه، ترکیه، اروپای شرقی و هند بوده است که بیشترین سهم بازارهای هدف پتروشیمی تبریز را تشکیل می دهند. 
پور نقی در خصوص پروژه های توسعه ای پتروشیمی تبریز تصریح کرد: پتروشیمی تبریز پروژه‌های توسعه‌ای خیلی ارزشمندی در دست اقدام دارد. یکی از مهمترین آنها پروژه‌ ۳۱۰ هزار تنی پلی‌اتیلن سنگین است که بالغ بر ۶۰ درصد پیشرفت داشته و در اواخر سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و بر ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد کرد و پتانسیل خوبی هم برای استان از منظر تولید و صادرات خواهد بود. واحد تولیدی ABSM با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای پتروشیمی تبریز است که با توجه به اینکه پتروشیمی تبریز خودش یک مصرف‌کننده و تولید‌کننده استایرن‌ منومر است اهمیت زیادی برای شرکت و سهامداران دارد. همچنین پروژه‌ تصفیه‌ پساب شهری در واقع جزء پروژه‌های بسیار مهم و محیط زیستی است که در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیر بازرگانی پتروشیمی تبریز در مورد تامین خوراک پایدار این مجتمع اعلام کرد: خوراک پتروشیمی تبریز عمدتا نفتای سبک است که از پالایشگاه‌های کشور همچون پالایشگاه تبریز، پالایشگاه تهران، پالایشگاه آبادان، پالایشگاه‌ شیراز و پالایشگاه ستاره‌ خلیج فارس تامین می‌کنیم که در این مسیر چالش‌هایی داریم، چون پتروشیمی خوراک مایع هستیم که در واقع نیاز است کمبود خوراک پتروشیمی های خوراک مایع همچون پتروشیمی تبریز با توحه به نقشی که در تامین نیاز صنایع پایین‌دستی کشور دارند تامین شده و مورد حمایت بیشتری واقع بشود.
پور نقی افزود: یکی دیگر از خوراکهایی که پتروشیمی تبریز مصرف می کند خوراک اتیلن است که از خط لوله‌ اتیلن غرب می‌گیریم که از میاندوآب تا تبریز هم ادامه دارد و ما چیزی حدود ۱۰ تن در ساعت در حال حاضر از این‌ خط خوراک می گیریم. 
مدیر بازرگانی پتروشیمی تبریز ادامه داد:‌ خوراک استایرن منومر مازاد بر تولید خودمان را از پتروشیمی پارس به عنوان شرکت تولیدکننده‌ داخلی تامین می‌کنیم. همچنین اقلام متعدد خوراک از ‌جمله بنزن، خوراک‌های C3+ که از مجموعه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی داخل، تامین می شود. مضافا یک مقدار خوراک وارداتی یا مواد شیمیایی و کاتالیست یا واردتی داریم و مواردی هستند که در داخل کشور توان تولیدش فعلا ایجاد نشده است و اقلامی هم از کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی و قطعات یدکی بوده که بعد از تولید در داخل کشور، ما توانستیم در واحد مهندسی ساخت‌ داخلی‌سازی بکنیم. موارد متعددی هم وجود دارد که ما توانستیم با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی جایگزین‌سازی نموده و از طریق مهندسی معکوس اقدام بکنیم و علاوه بر اینکه از توان تولید داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان برای شرکت پتروشیمی تبریز استفاده‌ حداکثری شده، صرفه‌ اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را به دنبال داشته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی