۳
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۱۶۶۲۴۳
مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

درآمد ۳۰ همتی شکبیر در تاریخ شرکت بی سابقه بوده است

  ساخت مخزن ذخیره سازی اتیلن با هدف تامین خوراک پایدار
صادقی افزود: شاهد افزایش درآمد تقریبا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودیم که در طول تاریخ پتروشیمی امیرکبیر بی سابقه بوده و به همان نسبت افزایش سودآوری برای مجموعه داشتیم، آن هم در سالی که واقعا مضیقه های زیادی بر شرکت تحمیل شد.
فایل ویدیو
سعید صادقی، مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در گفت و گو با نفت ما در حاشیه مجمع عمومی سال مالی 1402 شرکت در خصوص افزایش درآمد و سود عملیاتی شکبیر و مصوبات مجمع اظهار داشت:‌ علاوه بر برگزاری مجمع عمومی عادی صاحبان سهام پتروشیمی امیرکبیر برای سال مالی 1402، در کنار آن مجمع عمومی عادی به صورت فوق العاده برای تصویب تعدادی از طرحهای توسعه ای برگزار شد.
صادقی افزود: با توجه به تصویب صورتهای مالی،‌ ما شاهد افزایش درآمد تقریبا 30 هزار میلیارد تومان بودیم که در طول تاریخ پتروشیمی امیرکبیر بی سابقه بوده و به همان نسبت افزایش سودآوری برای مجموعه داشتیم، آن هم در سالی که واقعا مضیقه های زیادی بر شرکت تحمیل شد.
مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر تصریح کرد: ما در حوزه تامین خوراک با دشواری های بسیار زیادی مواجه بودیم. غالبا مدت تمامی قراردادهای ما در حوزه تامین خوراک و قراردادهای ذخیره سازی مخازن،‌ پایان یافته بود و ما کار سختی برای تمدید این قراردادها داشتیم که اکثر آن قراردادها تمدید یا تجدید شد و آنچه که در واقع امکانپذیر بود به نحو حداکثری و مطلوب برای پتروشیمی امیرکبیر محقق شد.
صادقی ادامه داد:‌ ما همچنین در حوزه تولید پلیمر توانستیم تقریبا 98 درصد ظرفیت اسمی را محقق کنیم و بیش از این هم امکانپذیر بود کما اینکه در سه ماهه اول امسال ظرفیت اسمی تولید پلیمر به 107 درصد رسید و امسال با عنوان سال جهش تولید است، سال روشنتر و پربارتری برای پتروشیمی امیرکبیر و سهامداران شکبیر خواهد بود.
مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به طرح مخزن ذخیره سازی اتیلن که در مجمع فوق العاده شرکت مطرح شد، اعلام کرد: اتیلن یک محصول استراتژیک است و اگر ما زمانی با مشکل اتمام منابع اتیلن مازاد مواجه شدیم،‌ از طریق مخزن ذخیره سازی می توانیم تا یک ماه واحدهای پایین دستی مان را در مدار تولید حفظ بکنیم.
نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر در خصوص طرح توسعه میادین خامی مارون که در نمایشگاه نفت تهران 1402 با شرکت مناطق نفت خیز جنوب منعقد شد، گفت: راجع به طرح توسعه میدان خامی مارون باید عرض کنم از آنجا که طرحهای توسعه میدان، طرحهای زود بازده نیست و به همین زودی شاهد راه اندازی آنها نیستیم، لذا مراحل مطالعات در حال انجام است و با یک شرکت E&P مجموعه بنیاد مستضعفان کنسرسیوم تشکیل دادیم و از هلدینگ خلیج فارس و قرارگاه خاتم هم تقاضا کردیم که در این طرح توسعه میدان مشارکت داشته باشند چرا که طرح بزرگی است.
صادقی ادامه داد: اما در این میان به سراغ طرحهای زودبازده تری هم رفتیم و با پالایش گاز بیدبلند شرکت ملی گاز (بیدبلند1) مذاکراتی برای افزایش گاز اتان تولیدی این شرکت داشتیم که در نتیجه آن ما هم بتوانیم خوراک پایدار اتان داشته باشیم که در شش ماهه ابتدای امسال این طرح را در قالب مجمع دیگری مطرح کرده و به تصویب سهامداران هم خواهیم رساند.
مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در مورد افت اتان و پنتان پلاس دریافتی پتروشیمی امیرکبیر از پالایش گاز بیدبلند در سال گذشته پاسخ داد:‌ فکر می کنم حداکثر میزانی که امکانپذیر بوده را گرفته ایم و فقط در سال 1402 که من در پتروشیمی امیرکبیر مستقر شدم، به دلیل اینکه پتروشیمی گچساران در مدار تولید می آمد و پالایش گاز بیدبلند و پتروشیمی گچساران هر دو متعلق به هلدینگ خلیج فارس هستند، منافع درون گروهی شان اقتضا داشت که این خوراک به سمت گچساران سوق داده بشود چون پتروشیمی گچساران باید با حداکثر گاز اتان بالا می آمد و به بهره برداری می رسید. از این جهت فکر می کنم پتروشیمی گچساران حدود90 تن بر ساعت از 110 تن بر ساعت اتان تولیدی بیدبلند را به خودش اختصاص داده و مازاد آن که 20 تا 25 تن است را ما الان قرارداد داریم و امیدواریم امسال بتوانیم آن را تمدید کنیم. به غیر از این مورد، بیدبلند 2 طرحهای توسعه ای دارد و همانطور که آقای امین نژاد مدیرعامل پالایش گاز بیدبلند هم اعلام کرده، امیدوارم بتوانند ظرفیت تولید اتان را افزایش بدهند و ما هم بتوانیم به همان نسبت برای امیرکبیر افزایش تامین خوراک را داشته باشیم.
صادقی در خصوص مطالعه و اجرای پروژه توسعه ایHDPE و تولید گریدهای جدید تولید محصول در پتروشیمی امیرکبیر توضیح داد: هم اکنون واحد HDPE را در دست مطالعه داریم و آنچه که در مطالعات اولیه بوده امکان افزایش دو برابری در ظرفیت اسمی مان وجود دارد، منتها کار مهندسی پیچیده ای داشته و ما با لایسنسور هم دیگر ارتباطی نداریم. لذا این طرح پیچیدگی خاص خودش را دارد و فعلا در دست مطالعه است و هنوز به مطالعات قطعی نرسیده که اعلام کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی