۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۸
کد مطلب : ۱۶۷۵۱۲
راه حل ناترازی بنزین در دست فراموشی؛

چرا سهامدار اصلی پتروپالایش شهید سلیمانی پای کار نیست؟

اکنون با گذشت بیش از دو سال از امضای این تفاهم نامه، تنها زمین ۴۵۰ هتکاری این پروژه مشخص شده و هیچ پیشرفتی در حوزه ساخت آن از سوی مشارکت کنندگان گزارش نشده است.
چرا سهامدار اصلی پتروپالایش شهید سلیمانی پای کار نیست؟
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،درحالی ناترازی بنزین یکی از بزرگترین چالش های پیش روی دولت چهاردهم می باشد که کوتاهی سهامداران پروژه پتروپالایش شهید سلیمانی از جمله هلدینگ خلیج فارس در خصوص تامین مالی پروژه، پاشنه آشیل کسری عرضه بنزین در سطح کشور شده است. 
درحال حاضر مصرف روزانه بنزین در کشور به مرز 130 میلیون لیتر افزایش یافته که این افسارگسیختگی تقاضا، ناشی از کیفیت بسیار پایین خودروهای تولیدی و همچنین عدم برنامه ریزی دقیق جهت تنوع بخشی به سبد سوخت کشور و همچنین نبود عزم جدی در مقوله فرهنگ سازی عموم جامعه است.
از سوی دیگر اما برای حل معمای ناترازی بنزین باید نیم نگاهی نیز به سمت عرضه سوخت در کشور داشته باشیم. به عقیده کارشناسان پیشبرد اهداف کنترلی عرضه و تقاضا باهم می تواند در حل ناترازی بنزین موثر واقع شود و نادیده گرفتن یک سمت یعنی تداوم کسری بنزین.
در این بین باید دقت داشت که از زمان بهره برداری از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، دیگر افزایشی در سمت عرضه نداشتیم و این موضوع خود یکی از اصلی ترین موارد بحران زا در مسئله ناترازی بنزین است.
گفتنی است مردادماه سال 1401 تفاهم نامه ساخت پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت خام سنگین در بندرعباس با حضور رئیس دولت سیزدهم، وزیر نفت سابق، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و کنسرسیوم بانکی به امضا رسید که مطابق با آن می بایست پتروپالایش شهید قاسم سلیمانی با سرمایه گذاری 9 میلیارد دلاری و طی مدت 5 سال به بهره برداری می رسید. 
اما اکنون با گذشت بیش از دو سال از امضای این تفاهم نامه، تنها زمین 450 هتکاری این پروژه مشخص شده و هیچ پیشرفتی در حوزه ساخت آن از سوی مشارکت کنندگان گزارش نشده است.
قابل ذکر است که ترکیب سهامداران پروژه پتروپالایش شهید سلیمانی به شرح زیر است:
هلدینگ خلیج فارس با 30 درصد، صندوق بازنشستگی صنعت نفت (شرکت سرمایه‌گذاری اهداف) با ۱۵ درصد، بانک ملی (گروه توسعه ملی) با ۱۵ درصد، بانک رفاه (شرکت آینده‌سازان رفاه پردیس) با ۱۵ درصد، بانک تجارت و ملت هرکدام با ۷.۵ درصد بزرگترین سهامدار این پروژه هستند.
از این رو هلدینگ خلیج فارس با سهم 30 درصدی بیشترین سهام را در این پروژه داشته که البته تاکنون تامین مالی از سوی این شرکت برای پروژه صورت نگرفته و شرکت ملی پالایش و پخش بعنوان متولی این پروژه می بایست در خصوص این عدم مشارکت هلدینگ خلیج فارس از مدیرعامل آن پاسخ بخواهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی