۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۱۶۷۴۰۲
تحلیل بازار محصولات پتروشیمی کشورهای همسایه نشان می دهد؛

ایران از واردات پلیمر ترکیه کنار گذاشته شد

۵ صادرکننده برتر پلیمر به ترکیه در سال ٢٠٢٣ ، عربستان سعودی (١،۵٠۵،١١۵ تن)، کره جنوبی (۶۶٧،١٧۶ تن)، ایالات متحده آمریکا (۶٠٧،۴٩٢ تن)، روسیه (۶٠۴،٨٨۵ تن) و مصر (٣۵۶،٧١۵ تن) بودند.
ایران از واردات پلیمر ترکیه کنار گذاشته شد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،درحالی ترکیه کشور همسایه سال گذشته رکورد ۶.٣ میلیون تن واردات پلیمر را پشت سرگذاشت که سهم ایران در این بازار سودمند بسیار اندک بوده و کشورهایی همچون عربستان، کره جنوبی و مصر جای ایران را گرفتند.
طبق جدیدترین گزارش ChemOrbis، باوجود موانع اقتصادی که بر سر راه ترکیه وجود دارد آمار واردات پلیمر این کشور در سال ٢٠٢٣ با رشد ۵ درصدی نسبت به سال گذشته، به رقم ۶.٣ میلیون تن رسید که بیشتر حجم این وارادت را PVC ,PE و ABS تشکیل می دهد.
مطابق با آمارها، واردات LLDPE، HDPE، PVC و ABS در سال ٢٠٢٣ بسیار قابل توجه بوده و این درحالیست که وارداتPP و LDPE رشد کمتری داشتند.
در این بین نکته حائز اهمیت، ۵ صادرکننده اصلی این مواد پلیمری به ترکیه هستند که نامی از ایران در میان آن ها نیست. طبق این گزارش ۵ صادرکننده برتر پلیمر به ترکیه در سال ٢٠٢٣ ، عربستان سعودی (١،۵٠۵،١١۵ تن)، کره جنوبی (۶۶٧،١٧۶ تن)، ایالات متحده آمریکا (۶٠٧،۴٩٢ تن)، روسیه (۶٠۴،٨٨۵ تن) و مصر (٣۵۶،٧١۵ تن) بودند.
جالب اینجاست که باوجود مرز مشترک زمینی و مسیر ترانزیتی میان ایران و ترکیه و تولید انواع گریدهای پلیمری، سهم کشورمان در صادرات این محصولات به ترکیه بسیار اندک بوده و تقریبا ناچیز است.
در ادامه گزارش به تفصیل در خصوص واردات هرکدام از محصولات پلیمری اشاره شده است.
واردات PP
واردات این محصول نسبت به سال گذشته افزایش یافته است اما نتوانسته رکورد ٢٠٢١ را بگیرد. داده های ChemObis نشان می دهد که واردات PP تجمعی در سال گذشته به ٢.۵ میلیون تن نزدیک شد که نشان دهنده افزایش ۴ درصدی نسبت به سال ٢٠٢٢ است. از سوی دیگر، این مقدار کمی پایین‌تر از بالاترین سطح ثبت شده در سال ٢٠٢١ بود.
‏HOMO-PP 
واردات Homo-PP نسبت به سال قبل ۴ درصد افزایش داشت و در حدود ٢ میلیون تن بود. عربستان سعودی با ٨٠٣،۶٧٣ تن بزرگترین تامین کننده ترکیه باقی ماند و پس از آن روسیه (٣۴۴،١٢٠ تن)، کره جنوبی (٢٢١،٢٧٠ تن)، مصر (١٧٢،٣۵٩ تن) و عمان (۵٧،١۴۵ تن) قرار دارند. 
PP COPOLYMER 
برای کوپلیمر PP، واردات ترکیه در سال ٢٠٢٣ در مجموع حدود ۴۵۵٠٠٠ تن است. این حجم از سال ٢٠٢٢ به میزان ۵ درصد افزایش یافته و همچنین به بالاترین سطح از سال ٢٠١٢ رسیده است. عربستان سعودی با ١۴۵٠٧٧ تن بزرگترین تامین کننده این محصول در ترکیه بوده و پس از آن کره جنوبی (٧٢٩١٩ تن) و بلژیک (۴٧٨۴٩ تن) قرار دارند. 
PVC
افزايش واردات این محصول به ترکیه در سال گذشته میلادی رکوردها شکسته و با رشد ١١ درصدی به رقم ٩٣۶،٣۵٠ تن رسیده است.
این درحالیست كه كل ظرفيت اسمي توليد پي وي سي ايران ٧٦٠ هزار تن بوده که اين رقم واردات تركيه يعني ١٢٣ درصد كل ظرفيت اسمي ايران و نشان دهنده ضعف بازاریابی و صادرات این محصول پُرتقاضا به کشور همسایه است.
بالاترین رکورد قبلی در سال ٢٠١٣ به ثبت رسید، زمانی که ترکیه ٩٢٨٢۵٠ تن PVC وارداتی را خریداری کرد. آمریکا، مصر و فرانسه به ترتیب با ١٩١،٧٨٢ تن، ١٢٩،٩۶٣ تن و ١٠٢،٢٢۴ تن ٣ تامین کننده برتر بودند.
اگرچه مصرف در بخش‌های پایین‌دستی از انتظارات قبلی ناشی از زلزله‌های ویرانگر در اوایل سال ٢٠٢٣ عقب‌تر بود و چالش‌های مالی بر بازار تأثیر گذاشت، اما واردات PVC برای پنجمین سال متوالی در ترکیه به رشد خود ادامه داد. البته این افزایش ممکن است تا حدی به عرضه محدود داخلی در ترکیه نسبت داده شود اما بازهم نکته قابل توجه این گزارش دست کوتاه ایران از بازار بسیار پُرمنفعت PVC در ترکیه است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی