۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۱۶۷۱۴۸
ريخت و پاش‌هايي كه سود اندك پتروشيمي كرمانشاه را مي بلعد؛

افت سودآوري با بكارگيري استراتژي نادرست فروش در «كرمانشا»

 یکی از عواملی که موجب شده است تا فروش مبلغی شرکت با چالش مواجه شود فروش اوره به وزارت کشاورزی با نرخ مصوب بوده است. به طوری که نرخ اوره حمایتی در نیمه اولی سال گذشته نصف قیمت بازار آزاد این محصول بوده است.
افت سودآوري با بكارگيري استراتژي نادرست فروش در «كرمانشا»
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،پتروشيمی کرمانشاه سومین واحد تولید کننده اوره و آمونیاک در کشور است. این واحد پتروشیمی با ظرفیت اسمی تولید 396 هزار تن آمونیاک و 686 هزار تن اوره مشغول فعالیت می باشد. 
صادراتي كه به نفع كرمانشا نيست
طبق گزارشات منتشر شده بر روي سايت كدال، حدود 60 درصد از مقدار فروش اوره اين شركت مربوط به صادرات است که عمدتا به به مقصد آمریکای جنوبی است. بخش قابل توجهی از صادرات به دلیل وجود تحریم های سیستم های بانکی به صورت تهاتر با کالاهای دیگر انجام می شود. گفتنی است که حدود 30 درصد از کل فروش نیز به عرضه به وزارت جهاد کشاورزی تحت عنوان اوره حمایتی و با نرخ های تعیین شده اختصاص مي يابد و 10 درصد باقی مانده نیز در بازار های داخلی (بورس کالا) به فروش می رسد. 
البته در خصوص عدم جذابيت فروش صادراتي اوره بايد اين نكته را يادآور شد كه نرخ های فروش آزاد داخلی نسبت به نرخ های صادرات بالاتر می باشد. 
 


«كرمانشا» بسيار آسيب پذير از نرخ گاز
بخش اصلی بهای تمام شده «کرمانشا»را مواد مستقیم مصرفی که گاز طبیعی می باشد، تشکیل می دهد. موضوع قابل توجه در این صنعت بخش سوخت در آیتم سربار می باشد. از آنجایی که حدود نیمی از گاز دریافتی توسط پتروشیمی های اوره ساز برای سوخت و تولید انرژی در انجام فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد، سربار در صورت های مالی به شدت متورم می باشد. كه البته نرخ محاسباتی برای گاز مورد استفاده شده به عنوان سوخت در سال های اخیر، با افزایش قابل توجهی همراه شده است.
 
 
افت قابل توجه مبلغ فروش در «كرمانشا»
با نگاهی به صورت سود و زیان شرکت نیز موضوعی که به وضوح مشخص است عدم رشد مبلغ فروش (درآمد) شرکت در سال 1402 نسبت به سال 1401 است. یعنی با وجود افزايش نرخ خوراك گاز، مبلغ فروش «كرمانشا» نه تنها رشد نکرده بلکه با افت نسبی رو به رو شده است. 
فاكتور اصلي كاهش 15 درصدي حاشيه سود «كرمانشا»
عدم افزایش درآمد شرکت در کنار رشد دوره ای بهای تمام شده موجب شده تا حاشیه سود ناخالص شرکت در سال گذشته (1402) نسبت به سال ماقبل خود کاهش 15 درصدی داشته باشد. با توجه به گزارش سه ماهه ابتدایی سال جاری، به نظر می رسد این روند نزولی مستمر بوده و در بهار این شاخص با افت 5 درصدی به 48 درصد تقلیل یافته است.


 یکی از عواملی که موجب شده است تا فروش مبلغی شرکت با چالش مواجه شود فروش اوره به وزارت کشاورزی با نرخ مصوب بوده است. به طوری که نرخ اوره حمایتی در نیمه اولی سال گذشته نصف قیمت بازار آزاد این محصول بوده است. اثر مخرب این موضوع تا حدی است که نرخ فروش اوره صادراتی و به طور کل آزاد در سال گذشته با افزایش نسبی همراه بوده است و نتواسته کمبود درآمد را در این سال مالی پوشش دهد. در نیمه سال نیز پس از افزایش نرخ اوره کشاورزی این نرخ به 75 درصد نرخ واقعی رسید. تمامی این مسائل در کنار رشد نرخ گاز خوراک و سوخت می باشد که به وضوح خود را در روند صعودی بهای تمام شده نشان می دهد.


 گفتنی است عدم النفع حاصل از نرخ گذاری دستوری بر حجم قابل توجهی از فروش اوره این پتروشیمی که از نیمه دوم سال 1397 تا کنون بر قرار شده است، چیزی حدود 5،200 میلیارد تومان می باشد. این رقم بصورت تجمعیاز سال مبدا بوده و در واقع میزان عدم النفع واقعی آن با توجه به در نظر گرفتن هزینه های فرصت موجود بسیار فراتر از عدد حسابداری آن می باشد. یکی از هزینه های فرصت پرداخت شده عدم تکمیل فاز دوم تولید اوره می باشد که به دلیل مشکلات مالی سالهاست که متوقف شده است. 
ريخت و پاش هايي كه به زيان سهامداران «كرمانشا» تمام ميشود
با این وجود و با بررسی دقیق تر صورت های مالی، هزینه کرد های بی ملاحظه در زمینه های اجتماعی و فرهنگی به چشم می خورد که این امر نمکی بر زخم سهامداران رنج دیده این شرکت است.
ناترازي انرژي روزگار «كرمانشا» را سياه تر مي كند
در انتها به موضوعی که چندین سال است که گریبان گیر این صنعت بوده و سال به سال بر شدت آن افزوده می شود و در واقع سود پایان سال سهامداران را می بلعد همان ناترازی های انرژی در کشور مي پردازيم. همانطور که در سال های گذشته نیز شاهد آن بودیم به دلیل عدم توازن بین تولید و مصرف گاز در فصل های سرد، گاز ارسالی به واحد های تولید و صنعتی قطع و به بخش خانگی اختصاص داده می شد. این امر به صورتی دیگر در روز های گرم سال با قطعی برق خود را نشان می دهد. این معضلات مطرح شده به طور مستقیم تولید این واحد پتروشیمی را هدف قرار داده و موجب شده كه تولید و فروش کرمانشاه کاهش 10 درصدی را نشان دهد.
با توجه به مسائل مطرح شده و از همه مهم تر استمرار و شدت گرفتن آنها در سال 1403، انتظار می رود پتروشیمی کرمانشاه در پایان سال مالی جاري سودی به مراتب کمتر از سال هاي گذشته را عايد سهامداران خود كند.
موضوع مهمی که در سکوت خبری در این شرکت رخ داده است تامین کاتالیست از پتروشیمی شیراز بوده که در روزهای آتی گزارش آن منتشر خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی