۳
۳
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۶۶۲۳۴
دست برتر مافیای واردات ABS؛

رانت عجیب وزارت صمت به واردات ABS

با وجود فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه؛ کالایی که مشابه داخلی دارد مطلقاً نباید وارد شود، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۲،۰۰۰ تن و در سه ماهه اول سال جاری حدود ۱۸۰۰ تن ABS به کشور وارد شده است که ارزش این مقدار برابر ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار و با احتساب عدم النفع تولید داخلی ارزشی بالغ بر ۲/۵ همت دارد.
رانت عجیب وزارت صمت به واردات ABS
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،تخصیص ارز نیمایی به واردات ABS، تولید این محصول راهبردی را در کشور نابود خواهد کرد.
علیرغم تاکیدات متعدد رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهایی که ساخت داخل دارند، متاسفانه با تسهیلات ایجاد شده از سوی دستگاه های اجرایی از طریق کاهش تعرفه واردات و همچنین تخصیص ارز نیمایی برای واردات ABS، همچنان این کالا به وفور و مازاد بر نیاز وارد کشور می شود. 
این در حالی است که دو تولید کننده کنونی این پلیمر مهندسی یعنی پتروشیمی قائد بصیر و پتروشیمی تبریز به لحاظ کیفی، کمی و تنوع گرید های رنگی و خاص، قابلیت تولید و عرضه به موقع بالغ بر 75،000 تن (نیاز مصرف کشور) از این محصول را در گستره گریدهای بی رنگ مصارف عمومی و گرید های خود رنگ و تخصصی مورد نیازصنایع پایین دستی لوازم خانگی، قطعات خودرو، تجهیزات الکتریکی و ... را دارا می باشند. این دو مجتمع با توجه به برنامه ریزی انجام شده و هماهنگی بین مجتمعی در سال گذشته و سال جاری نهاده ها و مواد اولیه تولید را با لحاظ ذخایر احتیاطی در انبار های خود افزایش داده و از این رو با وجود افزایش قیمت بوتادین، استایرن و اکریلونیتریل دغدغه ای در این ارتباط ندارند و متناسب با مصرف داخل کشور نیز ظرفیت تولید خود را افزایش داده اند. این درحالیست که محصول ABS این شرکت ها با کیفیت مشابه محصول کشور کره جنوبی و با کیفیتی برتر از محصولات چینی تولید شده و گواه کیفی بودن محصولات تولید داخل، اذعان مصرف کنندگان داخلی به ویژه شرکت های لوازم خانگی و همچنین اقبال کشورهای ترکیه و روسیه برای مصرف محصولات این شرکت ها می باشد.
با وجود فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه؛ کالایی که مشابه داخلی دارد مطلقاً نباید وارد شود، در سال 1402 بالغ بر 12،000 تن و در سه ماهه اول سال جاری حدود 1800 تن ABS به کشور وارد شده است که ارزش این مقدار برابر 30،000،000 دلار و با احتساب عدم النفع تولید داخلی ارزشی بالغ بر ۲/۵ همت دارد. این میزان ارز برای کالایی خارج شده است که توسط دو پتروشیمی یاد شده به نحو احسن قابل تولید و عرضه بوده است و ارز تخصیص می توانسته به حوزه های با درجه نیاز بالاتر نظیر حوزه انتقال تکنولوژی ساخت اختصاص یابد. افزون بر خسارت ارزی با نگاه به سوی دیگر قضیه به مدد الطاف واردات بی رویه، حدود 12،000 تن از این کالا در انبار های دو شرکت تولید کننده انبار شده است.
ادامه این روند موجب می شود که تولید داخلی کالای ABS از حیز انتفاع ساقط شده و این دو شرکت یا خط تولید خود را متوقف کرده و یا با ظرفیت غیر اقتصادی پایین تر از ظرفیت اسمی فعالیت داشته باشند که به هر صورت موجب ضرر و زیان و اتلاف سرمایه های ملی و ارز کشور است و در صورت ممنوعیت واردات، این ارز می تواند برای مصارف دیگر صنایع پایین دستی نظیر انتقال فن آوری ساخت لوازم خانگی اختصاص یابد نه برای واردات کالایی که با کیفیت بالا در داخل کشور تولید می شود.
لذا از مسئولان تصمیم گیرنده در این حوزه انتظار می رود در جهت اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و حرکت در راستای منافع ملی، در اسرع وقت نسبت به ممنوعیت ورود این کالا اقدام نموده تا بیش از این موجبات ضایع شدن سرمایه های ملی و خروج منابع ارزی کشور فراهم نشود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


یعنی ارز دولتی میدن ای بی اسی که در داخل تولید میشه رو وارد کنند؟؟
مگه میشه هیچکس هم به رانت این موضوع ورود نکرده؟
این همه نهاد نظارتی متوجه این موضوع نشدن فقط رسانه متوجه این موضوع شده
چیزی که واضح هستش رانت صنف تولید کننده لوازم خانگی هستش
علیرضا
این حمایت از ساخت داخل هستش
یعنی برای اینکه تولید کننده های لوازم خانگی بتونن با خارجی ها رقابت کنند
ABS را که مواد اولیه تولید لوازم خانگی هست وارد میکنند که قیمت تمام شده تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی بالا نرود