۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۱۶۵۹۵۳

كارنامه موفق نفت پاسارگاد در سال سخت قيرسازان

نفت پاسارگاد مبلغ ۱۵،۸۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال گذشته رشد ۱۶ درصدی را نشان می دهد. البته با توجه به روند ۷ سال اخیر، استمرار این روند رو به رشد دور از ذهن نبود.
كارنامه موفق نفت پاسارگاد در سال سخت قيرسازان
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،شرکت نفت پاسارگاد در سال 1382 با هدف اداره و بهره برداری از شش واحد قیرسازی پالایشگاهای تهران، شازند، اراک، آبادان، تبریز، شیراز و بندرعباس تاسیس شد كه سقف تولید سالانه این واحدها بالغ بر چهار میلیون تن در سال است. در حال حاضر با توجه به مزایای فنی و اقتصادی موجود، این شرکت بیش از نیمی از سهم بازار داخلی را در اختیار دارد و همچنین با داشتن 2 پایانه صادراتی و قابلیت ذخیره سازی بیش از 160 هزار تن، سهم به سزایی از بازار صادراتی قیر ایران را نیز در اختیار دارد. شپاس، وکیوم باتوم خروجی از پالایشگاه ها را دریافت نموده و در نهایت انواع قیر با گریدهای مختلف را تولید می نماید.

رشد قابل توجه درآمدهاي عملياتي شپاس
طبق آخرین صورت مالی منتشر شده، شرکت مبلغ 15،800 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال گذشته رشد 16 درصدی را نشان می دهد. البته با توجه به روند 7 سال اخیر، استمرار این روند رو به رشد دور از ذهن نبود. گفتنی است که شپاس در طی سه ماه ابتدایی سال جاری مبلغ 4،750 میلیارد تومان انواع قیر به فروش رسانده است و این در حالی است که در این بازه زمانی در سال گذشته مبلغ 3،750 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش شناسایی کرده است.
 
 
بالاترين حد سود عملياتي در 4 سال سودآوري مداوم
با بررسی حاشیه سود عملیاتی اين شركت، شاهد روند صعودی سودآوری نفت پاسارگاد در طی 4 سال گذشته هستیم. به طوریکه این روند از سال 1399 آغاز شده و پی در پی در سال های اخیر افزایش یافته و در نهایت در سال 1402 به بالاترین حد خود در 10 سال گذشته رسیده است. در حال حاضر حاشیه سود شرکت در حدود 10 درصد است که با توجه به سایز درآمدی، مبلغ سود عملیاتی قابل توجهی در انتهای صورت های مالی ثبت خواهد شد.
 
 
نابرابري افزايش قيمت قير و وكيوم باتوم به نفع شپاس
بر اساس گزارشات خرید وکیوم باتوم شرکت که در نمودار زیر نمایش داده شده است روند قیمتی این محصول صعودی بوده و در سال 1402 با رشد قابل توجهی همراه بوده است. اما در طرف مقابل نرخ های فروش شپاس که انواع قیر می باشد نیز با افزایش قابل ملاحظه ای داد و ستد شده است. این موضوع به خوبی توسط روند مثبت حاشیه سود شرکت مورد تایید قرار می گیرد.
 
  
 
پيشتازي قيمت قير از وكيوم باتوم
گفتنی است طبق آخرین آمار منتشر شده در تابلوی بورس کالا، وکیوم باتوم پالایشگاه ها، افزایش نرخ فروش یک درصدی را تجربه کرده است در صورتی که به طور متوسط، قیر فله عرضه شده در این بازار با افزایش 5 درصدی مواجه شده است. این امر نشان می دهد که افت قیمت نفت در سه ماهه ابتدایی امسال از 90 دلار به میانگین 83 دلار به ازای هر بشکه اثر منفی خود را بر ماده اولیه این صنعت یعنی وکیوم باتوم گذاشته و در مرحله اول از رشد قیمت آن جلوگیری کرده است. این اتفاق می تواند فرصت سود دهی مناسبی را برای فعالان صنعت قیر به ویژه نفت پاسارگاد که بزرگترین تولید کننده در این حوزه می باشد، ایجاد کند.
 

رشد فروش در پاسارگاد به رغم چالش هاي صنعت قير
در بخش فروش نیز با توجه به چالش ها و فراز و نشیب های موجود در صنعت قیر که موجب بروز برخی مشکلات در صادرات محصولات این واحد های تولیدی شده بود، آمار فروش شپاس نشان می دهد به جز زمان کوتاهی که آن هم در زمستان می باشد در باقی زمان سال 1402، مقدار فروش خود را در بیشترین حد ممکن پایدار نگه دارد. البته موضوع قابل توجه این است که در زمستان بطور طبیعی میزان تقاضا برای قیر کاهش یافته و در مقابل در فصل های گرم میزان خرید قیر افزایش می یابد.
 
 
بازارهاي جديد براي قير پاسارگاد
اطلاعات فروش منتشر شده توسط شرکت، از رشد مقداری فروش تا بیش از180 هزار تن در خرداد ماه امسال حکایت دارد که نشان می دهد علاوه بر روند صعودی میزان فروش، نفت پاسارگاد بازار جدید برای عرضه محصولات خود مهیا کرده است. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی