۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۱۶۵۹۰۰
جهت اطلاع سرپرست رياست جمهوري؛

انتقال بحران برق از خانه به صنعت، دستاورد نيست

فقط در تابستان گذشته، ناترازي برق در صنعت سبب كاهش GDPكشور به ميزان ۶ ميليارد دلار شد. امسال نيز كشور با ناترازي ۱۰ الي ۱۵ هزار مگاواتي برق روبرو خواهد بود كه بار اين ناترازي همچون سه سال گذشته بر دوش صنعت خواهد بود.
انتقال بحران برق از خانه به صنعت، دستاورد نيست
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،سرپرست رياست جمهوري در مراسمي اعلام كرد كه در تابستان‌های چند سال اخیر، در زمینه تامین و توزیع برق و آب بحران نداشتیم.
ولي در واقعيت بايد گفت كه اين بحران از بين نرفته بلكه از خاموشي در بخش خانگي به خاموشي در حوزه صنعت انتقال يافته و راه حل اساسي براي آن انديشيده نشده است.
اين درحاليست كه در سال هاي اخير، صنايع تابستان بسيار سختي را از جهت قطعي هاي مكرر برق سپري كرده اند. گفتني است هرساله و پيش از رسيدن فصل تابستان، قطع برق صنایع به سایر چالش‌ها و دغدغه‌های تولیدکنندگان اضافه شده است، موضوعی که ضربه سنگینی به تولید، اشتغال و صادرات و تعهدات صادرکنندگان می‌زند.
فقط در تابستان گذشته، ناترازي برق در صنعت سبب كاهش GDPكشور به ميزان 6 ميليارد دلار شد. امسال نيز كشور با ناترازي 10 الي 15 هزار مگاواتي برق روبرو خواهد بود كه بار اين ناترازي همچون سه سال گذشته بر دوش صنعت خواهد بود. ولي نتيجه نهايي آن كاهش شديد GDP و كوچك شدن سفره مردم خواهد بود.
اما معضل صنايع از ناترازي فقط به برق ختم نشده و در زمستان نيز به جهت سرد نشدن خانه ها مي بايست گاز صنايعي همچون پتروشيمي و سيمان قطع شود. اين درحاليست كه در ديگر نقاط دنيا،‌ دولت ها به جهت رونق صنايع همواره، تامين پايدار خوراك را تضمين مي كنند اما در ايران از سه سال پيش تاكنون به جهت شدت گرفتن ناترازي در حوزه گاز، دولت فقط تامين خوراك گاز را براي هشت ماه سال تضمين كرده و چهار ماه ديگر سال دريافت خوراك ميسر نخواهد بود.
اما در كشورهاي ديگر اينگونه نيست يعني به جهت بالا بودن اعتماد عمومي، در زمان هاي بحران و ناترازي اولويت با تامين انرژي صنايع است چراكه در آن جامعه همه مي دانند زماني رونق اقتصادي است كه چرخ صنعت بچرخد پس همگان سعي در همراهي د جهت صرفه جويي در مصرف انرژي مي كنند.
ولي در ايران هميشه راه حل ساده تر انتخاب و به نوعي صورت مسئله پاك شده است. اگر در رابطه صرفه جويي فرهنگ سازي صورت مي گرفت و برنامه هاي براي خاموشي هاي كوتاه خانگي اجرا مي شد الان شاهد زيان ده شدن صنايعي همچون پتروشيمي و فولاد نبوديم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی