۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۱۶۶۴۹۴

راهکارهای کاهش سی درصدی مصرف گاز وجلوگیری از تعطیلی کارخانه ها

سیدحسین میرافضلی
راهکارهای کاهش سی درصدی مصرف گاز وجلوگیری از تعطیلی کارخانه ها
کل ذخایر گاز قابل برداشت ایران حدود 12 هزار میلیارد متر مکعب استبا گذشت زمان و با کاهش ذخیره میادین فشار گاز مخازن کاهش می یابد و میزان گاز قابل برداشت در هر سال کاهش خواهد یافت. احتمالا از 15 تا 20 سال آینده کل گاز قابل برداشت روزانه بین 350 تا 500 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.
در حال حاضر میزان مصرف گاز بخش خانگی ایران در ماه های سرد سال به حدود 650 میلیون متر مکعب در روز می رسد. بطور قطع تا 20 سال آینده امکان تامین این میزان مصرف گاز خانگی در ماه های سرد سال وجود نخواهد داشت.
گاز تولیدی کشور به عنوان سرمایه ملی و بین نسلی می بایست در جهت توسعه صنعت و توسعه اقتصادیبکار گرفته شود و سوزاندان گاز در خانه ها ظلمی بزرگ و فراموش نشدنی خواهد بود. قطع گاز واحدهای پتروشیمی و کارخانه های فولاد و صنایع بزرگ، متوسط و کوچک در ماه های سرد سال خسارتهای بسیار سنگینی بر اقتصاد کشور وارد می نماید و انگیزه سرمایه گذاری های جدید را از بین می برد
در ماه های سرد زمستان گاز طبیعی عامل اصلی آلودگی شهرهای بزرگ است و حدود دو سوم آلودگی هوای شهر تهران در ماه های سرد سال ناشی از سوزاندان گاز در خانه ها است.
تنها کشوری در کره زمین که بیش از 40 درصد گرمایش خانه ها توسط گاز طبیعی تامین می شود ایران است. ایران هفتادمین کشور سرد جهان در زمستان است از بین 69 کشور سرد تر از ایران حدود 5 کشور بین 30 تا 40 درصد گرمایش خانه هایشان توسط گاز تامین می شود. در سایر کشورهای جهان گرمای خانه ها در ماه های سرد سال عمدتا توسط برق تامین می گردد و برق مورد نیاز از طرق زیر تامین می گردد:
نیروگاه های ذغال سنگ
نیروگاه های سوخت مازوت، گازوئیل و گاز
نیروگاه های  آبی
نیروگاه های بادی
نیروگاه های خورشیدی
نیروگاه های زمین گرمایی
سایر نیروگاه ها
واردات برق
ضرورت دارد از همین امسال مشوق ها و مقررات لازم جهت کاهش سهم گاز در گرمایش خانه ها و افزایش سهم برق تدوین و اجرائی گردند.  در تابستان خانه های تهران و شهرهای بزرگ توسط انواع کولرها خنک می شوند. بخش قابل توجهی از کولرهای مورد استفاده در شهرهای بزرگ کولرهای گازی می باشند که هر کدام بطور متوسط حدود یک کیلو وات ساعت برق مصرف می نمایند. معمولا در هر ساختمان چند کولر نصب می شود.  برای خنک کردن خانه ها در شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ بطور متوسط 3کیلو وات ساعت برق در کولرها مصرف می شود. برای خنک نمودن خانه صد متری در روزهای گرم تابستان حدود سه کیلووات ساعت برق مصرف می شود با برنامه ریزی لازم با همین میزان برق مصرفی کولرها، می توان در زمستان ها با هیترهای نسل جدید گرمایش خانه صدمتری را تامین نمود. در تابستانها چاه های آب کشاورزی حدود 15درصد برق کشور را مصرف می کنند که در فصل زمستان این چاه های آب عمدتا از مدار خارج می شوند و از این ناحیه حدود 12مگاوات برق به شبکه اضافه می گردد. در ماه های سرد سال راندمان نیروگاه ها بطور متوسط 15 درصد بالاتری خواهند داشت لذا در صورت تامین گاز مورد نیاز،  با ظرفیت های نیروگاهی موجود قادریم  در ماه های سرد سال بیش از 90 هزار مگاوات در ساعت برق تولید نمائیم.
با استفاده از برق مازاد موجود در زمستان و گرمایش حاصل از پخت و پز ناشی از اجاق گاز ها و رعایت الگوهای زیر امکان افزایش سهم برق در مصرف انرژی خانه ها و کاهش سهم گاز وجود دارد. این امکان وجود دارد که در سال 1403 میزان مصرف گاز در خانه ها را حداقل 30درصد کاهش داد و از تعطیلی کارخانه ها خصوصا واحدهای پتروشیمی و فولاد و غیره جلوگیری نمود.
راهکارهای جایگزینی برق با گاز جهت گرمایش خانه ها:
فیش انرژی جایگزین فیش برق و گاز شود(از این طریق می توان مردم را تشویق به استفاده از برق بجای گاز نمود و از این طریق کل مصرف انرژی برق و گاز بصورت یکجا محاسبه می گردد.)
آموزش های همگانی گسترده جهت چگونگی جلوگیری از اتلاف انرژی در خانه ها اجرایی شود و با الگوگیری از سایر کشورهای جهان، پوشش مناسب زمستانه زن و مرد و کودکان در خانه ها آموزش داده شود و نهایت استفاده از تجربیات موفق جهت از طرق مختلف به مردم آموزش داده شود از طریق مدارس، دانشگاه ها، پادگان ها، حوزه های علمیه، صدا و سیما، رسانه ها مجازی و غیره
تدوین مقررات لازم و آموزش های لازم  و الگوگیری از سایر کشورها جهت عدم استفاده از وسایل برقی پر مصرف در ساعات اوج مصرف برق
جایگزینی کنتورهای برق قدیمی با کنتورهای هوشمند طی دو سال آینده
تدوین مقررات و اتخاذ تدابیر لازم جهت کاهش هدر رفت گرما از درب و پنجره ها و دیوارهای ساختمان ها
توسعه و نوسازی زیرساخت های شبکه انتقال برق درون شهری در شهرهای بزرگ  طی حداکثر 4 سال
تدوین مقررات تشویقی جهت  ایجاد جذابیت جهت استفاده از پنل های خورشیدی در ساختمان ها و ادارات و غیره در شهرهای بزرگ جهت تامین بخشی از انرژی برق مورد نیاز شهرهای بزرگ
 
 آزاد سازی قیمت برق به ترتیب زیر:
قیمت برق به نرخ های منطقه ای آزاد شود
بر اساس سه یا 5 اقلیم معیار مصرف برق متناسب با هر ماه و متراژ ساختمان تعیین گردد و مشترکینی که بیش از معیار مصرف کنند آنچه بیش از معیار مصرف نمودند به قیمت آزاد محاسبه و بحساب بدهکاری آنها لحاظ می گردد و مشترکینی که کمتر از معیار مصرف کنند، میزان مصرف کمتر به عنوان پاداش به قیمت آزاد محاسبه و به حساب طلبکاری انها ثبت می گردد. برق مازاد حاصل از مدیریت مصرف صادر خواهد شد. در بازه های زمانی سه یا شش ماهه جمع بدهی پر مصرف ها و جمع طلب کم مصرف ها محاسبه و صورتحساب صادر می گردد. البته در فیش های ماهیانه نیز میزان مصرف بیشتر یا کمتر از معیار به مشترکین اطلاع رسانی می گردد. از محل درآمد حاصل از صادرات برق و درآمد حاصل از فروش برق آزاد، پاداش های مصرف کمتر از معیار به مشترکین کم مصرف پرداخت خواهد شد.(این مدل روش مناسبی برای مدیریت مصرف برق و حمایت از اقشار کم مصرف خواهد بود و فشار هزینه ای نیز برای دولت ایجاد نخواهد نمود)
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی