۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۱۶۵۶۰۸

شاخص‌ترین پروژه‌های زیست محیطی تاپیکو

میزان سرمایه‌گذاری تعریف شده تاپیکو در بخش محیط زیست حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.
شاخص‌ترین پروژه‌های زیست محیطی تاپیکو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،به بهانه گرامیداشت هفته محیط‌زیست، به سراغ بررسی پروژه‌های شاخص زیست محیطی پتروشیمی‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) رفتیم.
بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با استقبال از اهداف محیط‌زیستی کشور، دستورات و پیگیری‌های لازم را برای اجرای این ابلاغیه‌ها در شرکت‌های تابعه این هلدینگ بزرگ صادر کرده است.
در این راستا، میزان سرمایه‌گذاری تعریف شده تاپیکو در بخش محیط زیست حدود 3200 میلیارد تومان گزارش شده است.
در پتروشیمی فن‌آوران پروژه هیدروژن‌سوز HP با سرمایه‌گذاری 3 میلیون و 400 هزار یورویی و پروژه بازیافت دی‌اکسید‌کربن با سرمایه‌گذاری 33 میلیون یورویی تعریف شده‌اند.
براساس آخرین گزارش‌ها، هم‌اکنون در پروژه هیدروژن سوز HP  حدود یک میلیون و 120 هزار یورو سرمایه‌گذاری شده و پروژه با پیشرفت 49 درصدی در حال اجراست. البته برخی کارشناسان از پروژه بازیافت دی‌اکسید‌کربن به عنوان بزرگ‌ترین ظرفیت جذب دی‌اکسید‌کربن در کشور (150 هزار تن در سال) یاد می‌کنند.
همچنین در پتروشیمی خراسان پروژه تصفیه و انتقال پساب شهری با سرمایه‌گذاری 775 میلیارد تومانی و پروژه جذب آمونیاک از پساب با سرمایه‌گذاری 15 میلیارد تومانی پیش‌‌بینی شده است.
آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون در پروژه تصفیه و انتقال پساب شهری به‌عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی در این استان 430 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و هم‌اکنون پروژه با پیشرفت 73 درصدی در حال اجراست، ضمن اینکه پروژه جذب آمونیاک از پساب در آذرماه سال گذشته با حضور رئیس سازمان محیط زیست افتتاح شده است.
علاوه بر این، در راستای اهداف محیط زیستی در پتروشیمی شیمی بافت پروژه بازیابی اسید با سرمایه‌گذاری 18 میلیارد تومانی و در پتروشیمی فارابی پروژه استحصال فوماریک اسید از پسآب صنعتی با سرمایه‌گذاری 110 میلیارد تومان تعریف شده‌اند. البته در پتروشیمی غدیر احداث زباله سوز واحد 800 و طراحی سیستم تصفیه پیشرفته نیز پیش‌بینی شده است.
با دستورات جدید مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، هلدینگ تاپیکو در برنامه‌های آتی به طور خاص و ویژه به این موضوع در راستای اجرای سند محیط‌زیست توجه کرده به طوری که سند سیاستی مدیریت الزامات زیست محیطی و صنعت سبز در فروردین‌ماه امسال توسط بابک افقهی به شرکت‌های تابعه این هلدینگ بزرگ جهت اجرا ابلاغ شده است.
نکته قابل توجه اینکه کمیته تخصصی مدیریت انرژی با هدف مدیریت و راهبری یکپارچه و هماهنگ موضوعات در مجموعه هلدینگ و به منظور صیانت از اهداف زیست محیطی تشکیل شده است.
به اعتقاد کارشناسان، ابلاغ سند زیست محیطی و تشکیل این کمیته تخصصی منجر به تحقق کامل و سریع‌تر‌ اهداف محیط زیستی کشور در شرکت‌های تابعه تاپیکو در سال‌های آینده خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی