۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۱۶۷۸۱۰
دیپلمات سابق وزارت امور خارجه در گفت و گو با نفت ما هشدار داد؛

ترامپ برگردد، چین نفت ایران را ارزان تر می خرد

 عدم پذیرش اف ای تی اف به معنای پناه بردن به اقتصاد سیاه است
محبعلی گفت: بازگشت ترامپ به کاخ سفید، به احتمال زیادباعث خواهد شد، حتی چین هم در میزان تعامل مالی شان با ایران به تغییر فکر کنند و نفت ایران را ارزان تر خریداری خواهند کرد.
ترامپ برگردد، چین نفت ایران را ارزان تر می خرد
قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" با اشاره به تاثیر نتیجهِ انتخابات ماه آتی ایالات متحده آمریکا بر فضای اقتصادی و مشخصا بازار نفت ایران اظهار داشت: اگر دونالد ترامپ بتواند برای بازگشت به کاخ سفید رای لازم را از مردم آمریکا بگیرد، اوضاع برای ایران دشوار خواهد شد. در واقع ترامپ همان چهره‌ای است که از برجام خارج شد و همچنین همه تحریم‌ها را برگرداند. پس اگر این چهره رادیکال و جنجالی برای بار دوم رییس جمهوری آمریکا و باطبع کاخ سفید نشین شود، مسلما هیچ شانسی برای احیای برجام و در نتیجه رهایی اقتصاد ایران از بحران‌های ریز و درشت باقی نمی‌ماند. یعنی بعد از بازگشت ترامپ به قدرت، حتی مسائل خاورمیانه هم تفاوت‌هایی جدی به خود خواهد دید. مخصوصا اینکه اگر تا روز ورود احتمالی ترامپ به کاخ سفید جنگ غزه ادامه داشته باشد، شرایط به قدری به هم خواهد ریخت که دیگر همه راه‌های اقتصادی جهان به سوی ایران مسدود خواهد شد. چون ترامپ احتیاط لازم را درباره آنچه که درباره پایگاه‌ها و کشتیرانی رخ می‌دهد، نخواهد داشت.
دیپلمات پیشین وزارت خارجه در ادامه گفت: چه با ترامپ چه بی ترامپ نظام حاکمیتی ایران حتما باید ۲ مساله‌ای را که تا امروز لاینحل مانده است را حل کند. یعنی برای برای برچیده شدن تحریم‌ها هر چه لازم است، تاکید می‌شود هر چه لازم شود جدی بگیرد و مورد توجه باشد، بلکه دیگر مانعی برای حضور تجاری در بازار‌های اقتصاد جهان نداشته باشیم. موضوع بسیار مهم دیگر هم چیزی جز این نیست که اصرار به عدم پذیرش اف‌ای تی اف یکبار برای همیشه کنار گذاشته شود تا بانک‌های ایرانی بتوانند با بانک‌های کشور‌های دیگر تبادل پولی داشته باشند.
او افزود: به هرحال تا زمانی که این دو مساله لاینحل هستند، نمی‌توانیم رابطه اقتصادی_تجاری با دنیا داشته باشیم و مجبوریم به دامن اقتصاد سیاه پناه ببریم. به این معنی که نفت را از طریق غیررسمی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر می‌فروشیم و به همین دلیل سالیانه میلیارد‌ها دلار ضرر به ما تحمیل می‌شود. ما الان چند سال است که تخفیف‌های آنچنانی به چین می‌دهیم و حتی زیر بار زیاده خواهی و سوءاستفاده واسطه‌ها می‌رویم که خب! هزینه‌های چنین روندی اظهرمن الشمس است.
تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: ترامپ هم در مذاکرات و هم در اجرایی عملگراتر از دموکرات ها است و به احتمال زیاد بعد از روی کارآمدن مجدد هر کاری را که لازم باشد، انجام خواهد داد تا جلوی فروش نفت ایران را بگیرد. حتی ممکن است، به کشور‌های دیگر هم اعلام کند، اگر از ایران نفت یا هر کالای دیگری بخرید، توسط آمریکا تنبیه و جریمه خواهید شد. با این توضیح که جایگاه ایالات متحده در اقتصاد جهان هر کشوری را مجبور به پذیرش خواسته شان خواهد کرد.
محبعلی در پایان گفت: بازگشت ترامپ به کاخ سفید، به احتمال زیادباعث خواهد شد، حتی چین هم در میزان تعامل مالی شان با ایران به تغییر فکر کنند و نفت ایران را ارزان تر خریداری خواهند کرد. پس حالا که ما می‌دانیم نگاه مان به نظام بین الملل، تهدید و تحدید‌های همیشگی را برای مان در پی دارد، اقلا باید در مدیریت نظام اقتصادی تجدیدنظری جدی داشته باشیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی