۲
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۱۶۶۲۷۳
واكنش رییس انجمن كاتاليست به يك تفاهم نامه ضد توليد داخل در گفت‌و‌گو با نفت ما:

تفاهم‌نامه ساخت کاتالیست با روس ها سالهاست در ایران تولید می شود

انتقال مجدد تكنولوژي كاتاليست از شركت روسي جاي سوال دارد
ميرمحمدي گفت: همایش انتقال فناوری و تولید بومی كاتالیست های پالایشی، پتروشیمی و گازی یک شوی تبلیغاتی است که در این برهه زمانی توسط واحد پژوهشی و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران اجرا مي شود و این حمایت به معنی ساخت دوباره چرخه توسط خارجی‌ها که در شرایط سخت ارزی کار بیهوده است.
تفاهم‌نامه ساخت کاتالیست با روس ها سالهاست در ایران تولید می شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، هفته گذشته همایش انتقال فناوری و تولید بومی كاتالیست های پالایشی، پتروشیمی و گازی كه با حضور معاونین وزیر نفت از جمله جليل سالاري و شاهميرزايي در محل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي برگزار شد.
اما حاشيه اين همايش بسيار پُررنگ تر از متن آن بود چرا كه طي اين مراسم، تفاهم نامه انتقال تكنولوژي کاتالیست های فرآیند ایزومریزاسیون، ریفورمینگ، گوگرد زدایی و سوپرکلوز از يك شركت روسي به شركت ايراني با حضور معاونين وزير نفت امضا شد.
اين درحاليست كه كاتاليست هاي مذكور سال هاي گذشته در كشور بومي سازي شده و به توليد رسيده است و انتقال مجدد تكنولوژي اين كاتاليست از شركت روسي جاي سوال دارد.
در اين رابطه سيد علي ميرمحمدي، رئيس انجمن توليدكنندگان جاذب و كاتاليست به خبرنگار نفت ما گفت: كاتاليست هاي Isomerization/Reformin/Hydrotreating,Claus كه طي اين تفاهم نامه انتقال تكنولوژي از شركت روسي به ايراني خواهد بود،‌ سال‌هاست که در داخل تولید و توسط پالایشگاه‌های کشور مصرف شده است. در حقیقت این همایش یک شوی تبلیغاتی است که در این برهه زمانی توسط واحد پژوهشی و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران اجرا مي شود و این حمایت به معنی ساخت دوباره چرخه توسط خارجی‌ها که در شرایط سخت ارزی کار بیهوده است.
وي در توضيح عملكرد اين انجمن گفت: انجمن تولید کنندگان کاتالیست ایران دارای ۱۳ عضو دانش بنیان صنعتی بوده كه در مدت 20 سال گذشته و در 120 نوع مختلف با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن توليد در سال فعاليت كرده است.
ميرمحمدي در توضيح تنوع توليدات اين انجمن به خبرنگار نفت ما گفت: تولیدات اعضای انجمن در صنایع نفت، گاز، پالایشی، پتروشیمی، فولاد، مس، CNG خودرو، روغن نباتی، اسید نیتریک، اسید سولفوریک، مواد غذایی، دارو، اکسیژن، ترانس وزارت نیرو، آبکاری، چسب و رزین و روغن موتور مصرف شده است و در حال حاضر تمام نیازهای کاتالیستی پالایشگاه‌های کشور در داخل توسط اعضاي اين انجمن توليد مي شود.
رئيس انجمن كاتاليست در خصوص صادرات محصولات كاتاليستي نيز گفت: اعضای انجمن، کاتالیست‌های تولیدی را به کشورهای روسیه، ونزوئلا، عراق، افغانستان، اروپا، عمان، ترکمنستان، بنگلادش، مالزی، هند و بلاروس صادر مي كنند.
وي همچنين خاطرنشان ساخت: کاتالیست‌های Reformin/Hydrotreating,Claus مدت ۱۶ سال و کاتالیست Isomerization و Platformin مدت ۸ سال است که توسط اعضاي اين انجمن بومي سازي و توليد و در صنایع نفت مصرف مي شود كه البته تاییدیه کیفیت نيز براي اين كاتاليست ها اخذ شده است.
به گفته ميرمحمدي، شرکت‌های تولید کننده کاتالیست نیز در به روز رسانی تکنولوژی‌های جدید فعالند و همیشه نسل‌های جدید را بر اساس درخواست مصرف کنندگان مطابق و شرایط فنی واحدهای پالایشگاهی تولید نمودند. اما متاسفانه مدیران ستادی از عملکرد مدیران بی‌خبرند چراكه کافی بود مدیریت پژوهش و فناوری پالایش و پخش از یکی از پالایشگاه‌ها سابقه تولید و مصرف کاتالیست‌های فوق ذکر را سوال می‌نمود. ضمناً حقیر دو سال قبل در جلسه‌ای با ایشان تمام صنعت کاتالیست و نحوه شکل‌گیری این صنعت و تولیدات کاتالیز را تقدیم کردم.
رئيس انجمن كاتاليست در پايان ابراز امیدواري كرد كه در دولت جدید و با توجه به قانون حمایت از تولید داخلی، برای انتقال فناوری تحقیق بیشتری انجام شود تا از سرمایه‌گذاری ارزی و حمایت دولتی موازی و رقابت با بخش خصوصی جلوگیری به عمل آيد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی