۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۵۷۴۰۲

مزایای کاربرد نانوسیالات و نانوحسگرها در صنعت نفت

کاربردهای نوظهور فناوری نانو در صنعت نفت، به کار بردن نانو سیالات در زمینه های متعددی بخصوص ازدیاد برداشت نفت است. نانومواد، هنگامی که با سیال های هوشمند مخلوط می شوند می توانند برای ساخت و توسعه حسگرهای با کیفیت تصویر بالا و بی نهایت حساس برای محاسبه دما، فشار و تنش درون چاهی در شرایط نامساعد، به کار گرفته شوند.
مزایای کاربرد نانوسیالات و نانوحسگرها در صنعت نفت
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،در مورد مزیت کاربرد نانو سیالات (سیالات هوشمند) در صنعت نفت، با افزودن نانوذرات به یک سیال، خواص سیال فوق از قبیل چگالی، ویسکوزیته، هدایت حرارتی و گرمای مخصوص را می توان به حالت بهینه تنظیم کرد. در کسرهای حجمی پائین، ذرات نانو مقیاس در فاز مایع معلق می شوند. فاز مایع می تواند هر مایعی از قبیل آب، نفت یا مخلوط های مایع مرسوم باشند. نانوذراتی که برای طراحی چنین سیالاتی طراحی شده اند ترجیحا غیر آلی بوده و عدم حل شدن یا به هم پیوستگی در محیط مایع از خصوصیات دیگر این نانوذرات است. این سیال ها طوری طراحی می شوند که با سیال های داخل مخزن سازگار بوده و از نظر زیست محیطی نیز مناسب باشند. آزمایشهای اخیر شماری نانوسیال با خواص بسیار عالی معرفی کرده اند. این نانو سیال ها، سیالاتی با خواص کاهش نیروی کششی دراگ، اتصال دهنده ها برای به هم پیوستگی شن، ژلها، محصولاتی برای تغییر ترشوندگی و پوششهای ضد خوردگی هستند. کاربردهای نوظهور فناوری نانو در صنعت نفت، به کار بردن نانو سیالات در زمینه های متعددی بخصوص ازدیاد برداشت نفت است. فرمولاسیون های نانویی پلیمرها/مواد فعال سطحی، ژلهای پخشی کلوئیدی، ترکیب کف های دو مایعی Biliquid foams combinations نیز از این دسته هستند. روشهای شیمیایی ازدیاد برداشت شامل به کارگیری پلیمرها، مواد فعال سطحی، آلکالینها و ترکیبات آنها مانند ASPها (آلکالین- ماده فعال سطحی- پلیمر) و یا استفاده از مایکرو امولسیون ها Micro-emulsion در سیلاب زنی مایسلار می شوند. به تازگی امولسیون هایی با قطره هایی در ابعاد نانو (اغلب در ابعاد بین 100-20 ) برای استفاده در صنایع مختلف به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. به نظر می رسد ازدیاد برداشت به روشهای شیمیایی و سیلاب زنی مایسلار به طور خاص، می توانند از مزایای فناوری نانو و مخصوصا نانو امولسیون ها بهرهبرداری کنند. محققانی همچون Shah و  Rusheet برای آزمایش سیلاب زنی مغزه در ازدیاد برداشت نفتهای سنگین، از نانو سیال دیاکسیدکربن (نانوذراتی که با دی اکسید کربن اشباع شده اند) استفاده کردند. نتایج آزمایشات آنها نشان داد که افزایش مقدار و جابجایی نفت سنگین در حضور نانوذرات، موجب 30/71 درصد برداشت نفت سنگین شد که این مقدار 30/13 درصد بیشتر از مقدار برداشت در سیالاب زنی مغزه با دی اکسیدکربن است در مورد نانو حسگرها نیز، تفاوت چشمگیر در خواص نوری، مغناظیسی و الکتریکی نانومواد نسبت به حالت توده خود و همچنین توانایی این ذرات در تشکیل یک ساختار عبوردهنده در کسرهای حجمی پایین، نانومواد را تبدیل به ابزاری بسیار مناسب برای ساخت حسگرهای و عوامل ایجاد وضوح برای عکسبرداری کرده است. به علاوه با استفاده از ویژگی ناهمسان گردی بسیاری از نانوذرات، قابلیت نفوذ به شدت تابع جهت گیری است. بنابراین موادی که به طور مناسبی فرآوری شده اند، خواص ناهمسان گرد بالای الکتریکی و مکانیکی در جهات و راستاهای مختلف را دارا هستند. چنین نانوموادی، هنگامی که با سیال های هوشمند مخلوط می شوند می توانند برای ساخت و توسعه حسگرهای با کیفیت تصویر بالا و بی نهای حساس برای محاسبه دما، فشار و تنش درون چاهی در شرایط نامساعد، به کار گرفته شوند. این حسگرهای نوین از نظر اندازه کوچک بوده و در حضور یک میدان مغناطیسی می توانند کاملا ایمن کار کنند. همچنین این قابلیت را دارند که در دماها و فشارهای بالا نیز کار کنند. این حسگرها را می توان با هزینه های مناسب، بدون ایجاد خلل در عملیات اکتشاف نفت، تعویض کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


یوسف
پرسنل خدوم و زحمت کش شرکت ملی نفت ایران خسته نباشید خدا قوت،در سایه پیشرفت علم تکنولوژی های جدیدی پدید آمده که یکی از این فناوری‌های نوین ،فناوری نانو میباشد که در بسیاری از موارد میتواند راهگشای صنایع کشور به خصوص صنعت نفت باشد و هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه بسیار موثر وکارا میباشد واز سرعت عمل بسیار بالایی برخوردار است .بی شک تعامل دانشگاه وصنعت واستفاده از تکنولوژی های پیشرفته شرکت‌های بین المللی گامی بسیار موثر در جهت ارتقای علمی و رسیدن به اهداف چشم انداز بیست ساله و توسعه پایدار ورشد اقتصادی در کشور است.