۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
کد مطلب : ۲۸۹۷۷

اتریشی‌ها، خواهان خرید نفت و گاز ایران

به گزارش نفت ما،بعد از توافق ایران با ۶قدرت جهانی شاهد سیل حضور بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی، افریقایی و حتی امریکایی در کشور بودیم؛ متقاضیانی از سراسر جهان، کشورها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که چشم به ثروت‌های ملی ایران دوخته و خواهان فعالیت در ایران هستند چراکه تمامی این متقاضیان ایمان دارند که ایران سرزمین فرصت‌های استثنایی است؛ این در حالی است که در دوره مذاکرات، ایرانیان حسن‌نیت و البته حسن عملکرد خود را ثابت کردند و موفق شدند براساس سیاست همیشگی خود، از طریق صلح به توافق قابل توجهی برسند. در میان این خیل عظیم متقاضیان، برخی نقش کلیدی داشته و حکم شاهراه را برای تسری توسعه اقتصادی ایران دارند. «اتریش» به‌عنوان یکی از دوستان قدیمی ایران در قاره سبز، به‌دلیل موقعیت مناسبی که در اروپا دارد، می‌تواند موجب سهولت نقل و انتقالات تجاری در تمامی زمینه‌ها ازجمله «نفت» شود. چراکه از یک‌سو با «آلمان» به‌عنوان قطب صنعتی اروپا و همچنین «ایتالیا» به‌عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان گاز و البته نفت ایران همسایه است. این در حالی است که اولویت سیاست خارجی ایران در توسعه و تقویت ارتباط خارجی خود، همسایگان و پس از آن شرکای خود در دوران تحریم است.  
اتریش، شاهراه ورود به قاره سبز
این در حالی است که رودی روت، مدیرعامل روت اویل اتریش با اشاره به سابقه تجارت نفتی با تهران، از تمایل این شرکت اتریشی برای ازسرگیری خرید نفت خام از ایران خبر داد و گفت: امیدواریم پس از لغو تحریم‌ها شرایط برای خرید دوباره نفت خام از ایران فراهم شود.
وی افزود: آغاز فصل تازه روابط ایران با جامعه جهانی در پی توافقنامه جامع هسته‌ای در وین، بسیاری از شرکت‌های نفتی جهان را به سوی از سرگیری همکاری‌های خود با تهران سوق داده است، بنابراین امیدوارم پس از تحریم‌ها و هموار شدن مسیر فروش نفت خام ایران به اروپا بتوانیم دوباره مشتری محموله‌های نفتی ایران باشیم.
مدیرعامل روت اویل تصریح کرد: این شرکت اتریشی می‌تواند در تجارت نفت خام ایران به بازارهای اروپا و فروش این کالا به پالایشگاه‌های بزرگی که ما با آن همکاری می‌کنیم، کمک کند. ما نسبت به آینده همکاری با ایران در بخش‌های نفتی بسیار خوش‌بین هستیم و امیدواریم با اجرایی شدن هرچه زودتر توافق جامع هسته‌ای «وین» میان تهران و کشورهای گروه ۱+۵ بتوانیم همکاری خوب گذشته خود را با طرف‌های ایرانی از سرگیریم. این مصاحبه را خبرگزاری شانا منتشر کرده است.  
اتریش، صاحب صنایع فامیلی!
حال بد نیست نیم‌نگاهی به فعالیت و جایگاه شرکت «روت اویل» در میان سایر هم‌کسوت‌های خود در اروپا داشته باشیم. شرکت روت اویل، یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی اتریش است که از سالیان گذشته به صورت فامیلی اداره می‌شود و با حدود ۳۰هزار نیرو در زمینه‌های مختلف به‌ویژه نفت و گاز فعالیت می‌کند. این شرکت تعداد زیادی جایگاه عرضه سوخت داشته و اداره چند پالایشگاه کوچک نفتی را در مجارستان و اتریش بر عهده دارد.
ناصر سودانی، نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران تمامی ارتباطات خود را در جهت تامین منافع ملی برقرار و تنظیم می‌کند در گفت‌وگو با اظهار کرد: تامین امنیت منطقه‌ای و سیاستگذاری بلندمدت برای تامین منافع مشترک ایران و سایر کشورها ازجمله مهم‌ترین مقولاتی است که حکومت ایران (چه در مقولات اقتصادی و چه در سایر مقولات) به آن توجه ویژه دارد.
وی ادامه داد: پس از تامین منافع ملی ایران در منطقه باید سراغ منافع ایران در فرا منطقه رویم. بدیهی است که ایجاد منافع مشترک اقتصادی میان چند کشور موجب شکل‌گیری همبستگی سیاسی نیز می‌شود که این همبستگی ضریب امنیتی هر محدوده‌ای را افزایش داده و سرانجام موجب نگرانی سودجویان خواهد شد.
بنابراین هرچه بتوانیم همبستگی اقتصادی کشور را با سایر ممالک در دورترین نقاط دنیا افزایش دهیم، علاوه بر سودآوری کلان برای اقتصاد ایران، بی‌شک بخش سیاسی و حتی فرهنگی کشور نیز متاثر از حجم و نوع این ارتباطات خواهد شد.  
نخستین یار اروپایی ایران
سودانی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران، نخستین کشوری که حکومت جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخته و آماده همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف اقتصادی شد، کشور «اتریش» بود. شاید این کشور فعالیت گسترده‌ای در زمینه صنعت نفت و گاز نداشته باشد اما می‌تواند مصرف‌کننده و یکی از مشتریان نفت و گاز ایران برای پالایشگاه‌های مقیاس کوچک خود به شمار رود.
در همین حال حسن مرادی، کارشناس انرژی ضمن تاکید بر اینکه ایران برای مشارکت و همکاری با هیچ کشوری امتیاز ویژه‌ای قائل نیست به صمت گفت: اتریش به لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسبی برای برقراری ارتباط در تمامی زمینه‌های تجاری دارد چراکه همسایگان این کشور اغلب کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی اروپا هستند. البته خود این کشور نیز به لحاظ صنعتی در شرایط مطلوبی به سر می‌برد.
وی افزود: در این کشور فعالیت در صنایع در قالب همکاری‌های نزدیک و تقریبا خانوادگی انجام می‌شود. شاید این کشور در صنعت نفت فعالیت پررنگی نداشته باشد، اما در زمینه فناوری‌های مربوط به این حوزه موقعیت ممتازی دارد. این در حالی است که این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی خود بیشترین تخصص را در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. همان‌طور که می‌دانید مسئولان دانشگاه «تکنیک مونتان» اتریش سال گذشته به دعوت دانشگاه «صنعت نفت» به تهران آمده و در نشستی مشترک با حضور رییس و معاونان دانشگاه صنعت نفت، زمینه‌های ممکن برای همکاری‌های پژوهشی و علمی خود با ایران را بررسی کرده بودند. انتظار می‌رود با نهایی شدن وضعیت برجام همکاری‌های این کشور با ایران توسعه بیشتری یابد.
اولویت سیاست خارجی ایران، تامین حلقه امنیتی منطقه
بر اساس این گزارش می‌توان گفت هرچند برخی کشورها از موقعیت ممتازی در تمامی زمینه‌ها برخوردار هستند، اما نخستین مقوله مورد توجه سیاستگذاران ایران باید تامین منافع ملی با اولویت تقویت و توسعه ارتباط با کشورهای همسایه و در وهله بعدی کشورهای منطقه خاورمیانه باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی