۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۲۷۴۲۲

میدان‌های مشترک در اولویت سرمایه‌گذاری

به گزارش نفت ما،چندی پیش وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در کنفرانس مشترک ایران و اتحادیه اروپا که در وین برگزارشد از برنامه ایران برای تبیین تجارت دوطرفه با اروپا خبر داد و اعلام کرد: ایران دیگر تمایلی برای داشتن یک ارتباط تجاری یک طرفه با اروپا ندارد. بر اساس گزارش رویترز، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سفر خود به وین برای شرکت در کنفرانس مشترک ایران و اتحادیه اروپا، از برنامه کشور برای به بهره‌برداری رسیدن ۱۸۵میلیارد دلار پروژه در بخش‌های نفتی و گازی تا ۵ سال آینده خبر داد.مهندس نعمت‌زاده تاکید کرد که ایران خواهان تبیین یک تجارت دوطرفه با اروپاست و تمایلی برای بازگشت دوباره به شرایط گذشته و یک‌طرفه بودن تجارت از اروپا به سوی ایران ندارد.
به نظر می‌رسد وزرای دولت تدبیر و امید در حال تدبیری برای هدایت سرمایه خارجی در صنعت و تبیین رویکرد اقتصادی ایران در دوران پساتحریم هستند. حالا وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یکی از چهره‌های درخشان سابق در حوزه پتروشیمی، اعلام می‌کند که صنعت نفت نیازمند ۱۸۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، البته با این رویکرد که به‌طور قطع جذب و تزریق این سرمایه موجب خدمت‌رسانی و رابطه یک طرفه با اروپا یا حتی شرکت‌های امریکایی نخواهد شد. چنین دیدگاهی موجب شکل‌گیری بارقه‌های امید در نوع دیدگاه فعالان حوزه صنعت، به‌ویژه صنعت نفت می‌شود. چرا نگاه غرب تاکنون به ایران، به نوعی یک نگاه یک طرفه به‌عنوان تامین‌کننده مواد اولیه صنایع آنها در قبال نیروی کار و مواد اولیه ارزان بود؟ حال باید دید که اولویت صنعت نفت برای تقسیم این حجم از سرمایه چیست. البته به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت این سرمایه در ۵ سال آینده، یعنی سال ۲۰۲۰ میلادی (سال ۱۳۹۹) به‌طور تدریجی جذب نظام اقتصادی می‌شود.
آنچه در این میان نباید از آن غافل شد؛ مهم‌ترین محوری است که برای سرمایه‌گذاران خارجی اهمیت دارد، یعنی تامین امنیت سرمایه! گفتنی است که یکی از وظایف بیمه‌ها، تامین امنیت سرمایه‌های سرمایه‌گذار است. به این معنا که در صورت از دست رفتن سرمایه سرمایه‌گذار به هر نحو ممکن، شرکت بیمه موظف است سرمایه مورد نظر را تامین کند. چنین شرطی، یکی از مهم‌ترین شروط لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های صنعتی ایران است. این در حالی است که درحال‌حاضر رتبه بیمه‌های ایران در سطح بین‌الملل از ۱ تا ۸، ۷ است. چنین رتبه‌ای را بی‌شک می‌توان نتیجه تحریم‌ها دانست. حال باید دید که بیمه‌های داخلی و بین‌المللی که تاکنون به دلیل مشکلات نقل و انتقالات مالی مجوز تامین امنیت سرمایه‌گذاران در قالب بیمه کردن را نداشتند، چه خواهند کرد و عملکرد آنها تا چه اندازه بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی و البته داخلی موثر خواهد بود؟  
نخست میدان‌های مشترک سپس پتروشیمی‌ها
آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه وزارت نفت در بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری در برداشت از میدان‌های مشترک نفتی و گازی به‌عنوان اولویت نخست این وزارتخانه، ذکاوت سیاست‌گذاران خود را نشان داده است، به صمت گفت: در چاه‌های نفتی و گازی زیادی با کشورهای همسایه خود، شریک هستیم و هر چه زمان بیشتری را از دست دهیم، صنعت نفت کشور ضرر بیشتری را متحمل می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد منطقی‌ترین و مناسب‌ترین بخشی که می‌توان در اولویت دریافت سرمایه ۱۸۵میلیارد دلاری قرار داد، برداشت از میدان‌های مشترک است.
وی افزود: بخش دیگری که می‌تواند در اولویت بعدی قرار گیرد، سرمایه‌گذاری در توسعه واحدهای پتروشیمی در بخش بالادستی و پایین‌دستی است. به این ترتیب می‌توان گفت در راستای احقاق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به منظور پرهیز از خام‌فروشی نفت که رهبر معظم انقلاب نیز به دفعات بر لزوم اجرای آن تاکید کرده‌اند، گام برداریم.
خالقی تصریح کرد: بهترین راه برای پرهیز از خام‌فروشی، تبدیل نفت خام به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر است. برای اجرایی شدن چنین اصلی توسعه واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی بهترین گزینه است. در این میان مقوله‌ای که تاحد زیادی از آن غافل مانده‌ایم، معرفی ناکافی محصولات تولیدی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به‌عنوان مواد اولیه بسیاری از صنایع از جمله تولید اسید است. البته مکان یابی صحیح برای حداقل هزینه و حداکثر بهره‌برداری نیز بسیار قابل اهمیت است. بنابراین حاشیه جنوبی کشور به لحاظ دسترسی آسان به منابع تامین خوراک واحدهای صنعتی، منابع آبی و البته دسترسی راحت‌تر به بازار فروش فرآورده‌ها، بهترین گزینه برای تاسیس واحدهای پتروشیمی به‌شمار می‌رود.  
سرمایه‌گذاری بدون بیمه بی‌معنا است
محسن امیری‌زاده، مدیر بخش بیمه اتکایی بیمه کوثر نیز با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر بیمه‌های ایرانی قادر هستند سرمایه‌های خارجی و داخلی را زیرپوشش خود قرار دهند، در گفت‌وگو با صمت گفت: اغلب مشکلاتی که بیمه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کردند به دلیل تحریم‌ها بود و پیش‌بینی می‌شود در دوران پساتحریم و با لغو تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت ایران، آتیه روشنی در انتظار بیمه کشور باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی موظف به استفاده از بیمه‌های داخلی نیستند و آزاد به انتخاب بیمه مورد نظر خود هستند، تصریح کرد: با وجود آزادی عملی که سرمایه‌گذاران برای انتخاب بیمه مورد نظر خود و نوع آن بیمه دارند باید گفت که در زمینه تامین امنیت سرمایه، شرکت‌های ایرانی سابقه بسیار درخشان‌تری نسبت به بیمه‌های خارجی دارند و در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای که موجب آسیب‌دیدگی هر بخش از سرمایه شود، شرکت‌های ایرانی به جبران خسارت می‌پردازند.
امیری‌زاده تاکید کرد: سرمایه‌گذاری بدون بیمه بی‌معنا است. این در حالی است که برای بیمه سرمایه صنایعی همچون صنعت نفت که از حجم سرمایه‌گذاری بالایی بر خوردار است، یک شرکت بیمه به تنهایی نمی‌تواند کل پروژه را پوشش دهد. بنابراین بیمه مرکزی نباید حمایت خود را از بیمه‌های تخصصی، خرد و متفاوتی که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، دریغ کند. به این ترتیب می‌توان گفت که شرکت‌های خارجی با در اختیار گذاشتن وثیقه‌ای به ارزش ۱۲۰درصد از حجم کلی سرمایه که مبلغی عرف و جهانی است، از امکانات بیمه استفاده کرده و با خیالی راحت به سرمایه‌گذاری و تمرکز بر حاشیه سود خود، بپردازند.
براساس این گزارش می‌توان گفت که صنعت ایران، به ویژه صنعت نفت آن در بخش بالادستی و پایین‌دستی از جذابیت کافی برای جذب سرمایه‌گذار بهره‌مند است. بنابراین رسالت نظام اقتصادی نخست، معرفی رویکرد جدید ایران در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری‌ها در دوران پساتحریم و سپس رفع موانع موجود برای سرمایه‌گذاری ضمن تشخیص صحیح برای تزریق سرمایه است. منبع: صمت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی