۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۲۵۱۳۸

حاشیه امن برای سرمایه‌گذاران خارجی صنعت نفت

عرفانه تاجیکی
به گزارش نفت ما،با نزدیک شدن به تیرماه، فضای رسانه‌های داخلی و خارجی ملتهب‌تر می‌شود. این التهاب را می‌توان نتیجه گمانه‌زنی‌های مختلف درباره نتیجه توافقنامه نهایی ایران با ۶ قدرت جهانی دانست. برگزاری نشست ۱۶۷ اوپک و پافشاری ایران مبنی بر بازپس‌گیری سهم خود از بازار جهانی نفت و البته گفته‌های بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران درباره امکان افزایش ظرفیت تولید و عرضه نفت ایران همگی دست‌به‌دست هم داده تا تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت کشور از سوی شرکت‌های بزرگ آسیایی، اروپایی و حتی امریکایی به‌طور چشمگیری افزایش یابد. اعلام آمادگی رسمی شرکت‌هایی چون لوک اویل، توتال، شل و... برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران می‌تواند نشان از میزان علاقه سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت نفت ایران داشته باشد.
نیم‌نگاهی به اوضاع فعلی خاورمیانه می‌تواند نشان دهد که قدرت ایران رو به فزونی گذاشته است.
چنین شرایطی می‌تواند تاثیر زیادی بر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی داشته باشد. نکته‌ای که در این میان نباید از آن غافل شد، کافی‌بودن امضای توافقنامه لوزان برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است. لازم به یادآوری نیست که ازجمله ویژگی‌های مثبت سرمایه‌گذاران خارجی، جدا از ارزآوری‌های کلان، قناعت به سوددهی اندک است. البته چنین ویژگی دال بر بی‌توجهی به سرمایه‌گذاران و صنعت داخل نیست. باید توجه داشت که لغو تحریم‌ها علیه ایران به‌تنهایی نمی‌تواند برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت کشور کافی باشد. قوانین داخلی که در راستای حمایت از تولید و صنعت داخل تنظیم می‌شود، باید به نحوی باشد که هم منافع داخلی را تامین کند و هم برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب به‌شمار رود. به نظر می‌رسد ایجاد ثبات و امنیت در فضای سیاسی که تاثیر مستقیم آن متوجه فضای اقتصادی کشور نیز خواهد شد، می‌تواند بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی موثر واقع شود.

در همین حال گفت‌وگویی با حبیب آقاجری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم. وی با بیان اینکه بسیاری از مسائلی که در رسانه‌ها مطرح و بررسی می‌شود، به‌منظور جوسازی علیه اقتصاد ایران است، گفت: قدرتمندی ایران در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی بر همگان روشن است. با در نظر گرفتن تکمیل و توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی به جرات می‌توان گفت که آینده بسیار روشنی پیش روی صنعت نفت و گاز ایران قرار دارد، در این میان استقبال شرکت‌های بزرگی همچون شل و توتال در حاشیه کنفرانس جهانی گاز می‌تواند نشان از جذابیت حوزه انرژی ایران برای خارجی‌ها باشد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: تمام تلاش مسئولان کشور باید در زمینه آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران متمرکز شود تا به این ترتیب با حضور سرمایه‌گذاران خارجی بدون فوت وقت به بهره‌برداری و توسعه صنعت کشور بپردازیم.
آقاجری اظهار کرد: اولویت نخست ایران تامین منافع صنعت و تولید داخلی کشور است بنابراین در هر شرایطی باید ابتدا منافع کشور در نظر گرفته شود و سپس وارد بحث و رایزنی با طرف خارجی شویم. به عبارت دیگر خوشنامی شرکت‌های سرمایه‌گذار نباید موجب سستی نهادهای ذی‌ربط برای جذب سرمایه‌گذار شود.
محمود خاقانی، کارشناس امور بین‌الملل نفت با اعلام اینکه قیمت نفت متاثر از رخدادهای سیاسی جهان است، به صمت گفت: صنعت نفت ایران مناسب‌ترین و متنوع‌ترین بسترهای سرمایه‌گذاری را دارد که علت استقبال سرمایه‌گذاران خارجی نیز همین امر است و بد نیست بدانید که سوددهی در صنعت نفت به اندازه‌ای جذاب است که سرمایه‌گذاران خارجی حاضر هستند حتی در کوتاه‌ترین زمان هم به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت کشور بپردازند.

وی ادامه داد: گفتنی است ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران خارجی به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی نباید کوچکترین ضرری را متوجه صنعت نفت کشور کند. قراردادهای نفتی نیز باید به گونه‌ای تنظیم شود که در وهله نخست منافع داخلی کشور را تامین کند. ناگفته نماند که به‌روزرسانی تجهیزات صنعت نفت ایران می‌تواند بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی موثر باشد.

در همین حال علی شمس اردکانی، عضو اتاق بازرگانی ایران، ضمن یادآوری این موضوع که بنابر اصول اولیه اقتصاد، مشارکت در هر زمینه باید به نفع دو طرف مورد معامله باشد، در گفت‌وگو با صمت گفت: در زمینه مشارکت شرکت‌ها و کارگزاران خارجی در پروژه‌های افزایش بهره‌وری میدان‌های مشترک نیز باید شرایط به گونه‌ای باشد که هر دو طرف سوددهی داشته باشند اما کم و کیف انعقاد قراردادها مربوط به بخش حقوقی و کارشناسی است.
وی تصریح کرد: یک کارشناس حقوقی متخصص در زمینه امور بین‌الملل باید به دقت به بررسی متن قراردادها بپردازد تا محلی برای ضرردهی ایران وجود نداشته باشد. اما اینکه دستاورد انعقاد یک قرارداد به نفع یا ضرر کشور باشد، مربوط به طرف خارجی نیست. شرکت یا نماینده ایران که برای انعقاد قرارداد برگزیده می‌شود باید یک فرد متخصص در امور حقوقی بین‌الملل باشد تا احتمال ضرردهی به کمترین میزان خود برسد.
اردکانی با تاکید بر این موضوع که تمرکز بر میدان‌های نفتی و گازی مشترک ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های کشور است، ادامه داد: از جمله صحیح‌ترین تصمیمات وزیر نفت می‌توان به انتقال تجهیزات نفتی و استخراجی به میدان‌های مشترک نفت و گاز اشاره کرد.براساس این گزارش می‌توان گفت که حاشیه امن سیاسی و اقتصادی تاثیر زیادی بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد که نهادهای ذی‌ربط و البته رسانه‌ها می‌توانند در معرفی چنین فضایی نقش پررنگی ایفا کنند. منبع: روزنامه صمت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی