۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۲۴۷۰۰
تحقیقاتی که باید جدی گرفته شود:

عملیات های حفاری نفتی عامل وقوع زمین لرزه

به گزارش نفت ما ،با شواهدی که از پژوهش های مکرر گرد آوری شده است، دانشمندان اطمینان یافته اند که حفاری های صنعت نفت و گاز، مسبب اصلی صدها زمین لرزه در ایالات متحده بوده است. البته تاکنون این زلزله ها اغلب کوچک بوده اند و صدمات ناچیزی مانند شکاف های سطحی، سقوط چند آجر و لرزش اجسام در پی داشته اند. اما لرزه نگاران هشدار می دهند که این لرزه ها می توانند احتمال وقوع زلزله های بزرگ تر و خطرناک تر را افزایش دهند.
 متصدیان صنعت نفت و گاز تا به امروز عموما اعلام می کرده اند که وجود رابطه میان حفاری ها و وقوع زلزله نیازمند مطالعات بیشتر است. اما شواهد به دست آمده که به سرعت در حال افزایش هم هست، خود می تواند موجب شود مقررات سختگیرانه تری نسبت به عملیات های حفاری وضع شود و به تبع تصویب پروژه های آنها نیز دشوارتر گردد.
احتمال بروز زلزله های ساخت بشر را می توان با اتخاذ اقداماتی مانند اعمال نظارت دقیق تر بر عملیات حفاری، وضع استاندارد های بالاتر و بازیافت آبهای پسمانده از عملیات حفاری به جای تزریق آن به زیر زمین، تخفیف داد. مجموعه ای از مطالعات دولتی و آکادمیک در طول چند سال گذشته، در خصوص حفاری های فزونی یافته ایالات متحده در طول دهه گذشته در این کشور را زیر ذره بین قرار داده اند.
به تازگی مرکز تحقیقات زمین شناسی امریکا، سری کاملی از نقشه های زمین شناسی را منتشر کرده که مناطقی را در مرکز و شرق این کشور نشان می دهند که به اعتقاد پژوهشگران تحت تاثیر عملیات های حفاری افزایش زلزله ها در اوکلاهما موجب هوشیاری مقامات ایالتی شده است تا یک بازنگری لرزه نگاری، در تمام چاه های تقویت شده را دستور کار خود قرار دهند. کمیسیون شرکت های اوکلاهما که ناظر بر صنعت نفت و گاز است، دستور توقف کار ده ها چاه تقویت شده را داده است. سال گذشته در کلرادو هم مقامات دستور توقف موقت عملیات تزریق آب در یک چاه را صادر کردند که احتمال می رفت با وقوع چندین زلزله مرتبط بوده است شاهد وقوع زمین لرزه بوده اند. این گزارش مدعی است زمین لرزه های ساخته دست بشر و ناشی از عملیات های حفاری در حال افزایش است.
دانشمندان این افزایش را وابسته به تزریق پسماندهای آب به عمق زمین می دانند. به اعتقاد آنها این عمل موجب فعال شدن گسل ها می شود. تا مدتی قبل ایالت اوکلاهما- یکی از بزرگترین ایالت های تولید کننده نفت- در رابطه با اعلام ارتباط میان افزایش زمین لرزه ها و عملیات های نفتی، بسیار محتاطانه رفتار می کرد. اما مرکز مطالعات زمین شناسی اوکلاهما، اخیرا اعلام کرد که احتمال زیادی وجود دارد که لرزه نگاری های ثبت شده، به علت تزریق آب به چاه های نفتی باشد.
به گفته زمین شناسان، زلزله های ثبت شده در اوکلاهما در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال های قبل از ۲۰۰۸، هفتاد برابر شده است. به طور تاریخی در این ایالت سالیانه ۱.۵ زمین لرزه با قدرت ۳ ریشتر رخ می داده است. اکنون به طور میانگین ۲.۵ زمین لرزه با همان قدرت در هر روز ثبت می شود.
آنجلا اسپاتس یکی از ساکنین منطقه استیل واتر در اوکلاهما است که چاه های تحت تزریق آب در آن حوالی زیاد است. وی گزارش داده است که لرزش ها به خانه آجری اش صدماتی وارد کرده است. او شکاف هایی در دیوارهای داخلی و خارجی منزل و پنجره ها و کابینت های آشپزخانه را به عنوان مدرک ادعایش می داند. او می گوید: « تردیدی درباره مسبب این وضعیت ندارم. متاسفانه زمان زیادی طول کشید تا مردم به این نتیجه برسند. زندگی ما در خظر است و خانه های ما در حال ویران شدن.»
در عین حال، پژوهش دیگری که در ژورنال ارتباطات طبیعت منتشر شده، وقوع زلزله های کوچک در تگزاس را با چاه های گاز طبیعی و تزریق آب به آنها مرتبط دانسته است. مؤسسه نفت امریکایی اعلام کرده که این صنعت در حال همکای با دانشمندان و مقامات است تا درک بهتری از موضوع حاصل نماید و به راه حل های مناسبی دست یابد.
اما آژانس حفاظت محیط زیست اعلام کرد برنامه جدیدی برای وضع مقررات سختگیرانه تر، متعاقب انتشار گزارش مرکز تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده ندارد. گینا مک کارتی، مدیر این آژانس در حاشیه یک کنفرانس انرژی در هیوستون اظهار کرد: « ما می دانیم معضلاتی روی خواهد داد اما این معضلات قابل رفع هستند.»
سال های متمادی موضوع زمین لرزه در مرکز و شرق امریکا، در اولویت قرار نداشت و بیشتر نگرانی ها متوجه گرد بادها، سیل و طوفان بود. از سال ۲۰۰۹ این زلزله ها به سرعت در برخی مناطق که انتظار نمی رفت، افزایش یافته اند. زلزله ها در مناطقی رخ می دهند که قبلا از لحاظ لرزه نگاری با ثبات محسوب می شدند مانند آلاباما، آرکانزاس، کلرادو، کانزاس، نیومکزیکو، اوهایو، اوکلاهما و تکزاس.
بزرگترین زلزله مرتبط با عملیات تزریق آب، دارای قدرت ۵.۶ ریشتر بوده است که سال ۲۰۱۱ در اوکلاهما رخ داد و به ۲۰۰ منزل مسکونی و یک استادیوم فوتبال صدماتی وارد کرد.
افزایش زلزله ها در اوکلاهما موجب هوشیاری مقامات ایالتی شده است تا یک بازنگری لرزه نگاری، در تمام چاه های تقویت شده را دستور کار خود قرار دهند. کمیسیون شرکت های اوکلاهما که ناظر بر صنعت نفت و گاز است، دستور توقف کار ده ها چاه تقویت شده را داده است. سال گذشته در کلرادو هم مقامات دستور توقف موقت عملیات تزریق آب در یک چاه را صادر کردند که احتمال می رفت با وقوع چندین زلزله مرتبط بوده است.
منبع: CNBC
ترجمه: نعیم نوربخش - نکونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی