۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۲۳۹۱۷

پیشنهاد جدید برای تولید LNG از گاز همراه نفت

به گزارش نفت ما،مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت با اشاره به پیشنهاد بخش خصوصی برای تولید LNG (گاز طبیعی مایع) از گاز همراه نفت،‌ گفت: امیدواریم خرید برق از پروژه‌های تولید برق از گاز همراه نفت به وزارت نیرو تکلیف شود.

علی کاردر در گفت‌وگو با   فارس اظهار داشت: اسناد شرکت‌کنندگان در مزایده گازهای همراه در وضعیت بررسی اسناد فنی است و بعد از بررسی‌های فنی به بررسی‌های مالی خواهد رسید.

وی افزود: اغلب پیشنهادات برای استفاده از گازهای همراه برای تولید برق بوده است اما یک پیشنهاد مربوط به تولید LNG از گازهای همراه نفت توسط بخش خصوصی نیز مطرح شده است.

*وزارت نیرو هر کیلووات برق تولید شده از گاز همراه نفت را ۴ سنت می‌خرد

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت در پاسخ به پرسشی درباره موضع وزارت نیرو درباره خرید برق تولید شده از گاز همراه نفت با بیان اینکه حتی مجانی کردن گاز هم تأثیر چندانی روی قیمت تمام شده این برق ندارد، اضافه کرد: وزارت نیرو خرید برق تولیدشده از گاز همراه نفت تا ۴ سنت در ازای هر کیلووات را هم قبول دارد، اما برای بیش از آن می‌گویند پولی دراختیار نداریم.

وی تاکید کرد: کماکان پیشنهاد ما این است که بهای برق تولید شده از گاز همراه نفت را وزارت نیرو از محل منابع برق صادراتی پرداخت کنند تا این پروژه‌ها اقتصادی شوند.

کاردر تصریح کرد: مسأله وزارت نیرو کمبود منابع مالی است و احتمال خیلی کمی وجود دارد که وزارت نیرو پرداخت قیمت های بیش از این را بپذیرد؛ ما امیدواریم مصوبه‌ای از مجلس یا جای دیگری بگیریم که خرید برق از این پروژه‌ها از محل منابع صادرات برق را تکلیف کند.

*وزارت نیرو برای خرید برق صادراتی منابع کافی دارد

وی ادامه داد: وزارت نیرو برای خرید این برق در قالب برق صادراتی منابع کافی را دراختیار دارد، اما می‌گویند چون برق تولیدشده در این واحدها ثبات کافی را ندارد نمی‌توانیم آن را برای صادرات تخصیص دهیم.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت توضیح داد: به دلیل اینکه واحدهای تولید برق کوچک است و میزان گاز تولیدشده از میادین نفت ممکن است تغییر کند، وزارت نیرو معتقد است این برق پایداری لازم را ندارد و حرف آنها از نظر فنی غلط نیست، اما وزارت نیرو خود می‌تواند در فرایند متعادل‌سازی، وضعیت این برق را بالانس کند.

وی در پایان گفت: بعضی از شرکت‌کنندگان در مزایده استفاده از برق تولیدی در مناطق عملیاتی شرکت فعلی نفت را پیشنهاد داده‌اند که این پیشنهادات در حال بررسی است و هنوز با هیچ‌کدام موافقت نشده است.

  در ایران روزانه نزدیک به ۲۵ میلیون متر مکعب در روز (معادل یک فاز پارس جنوبی) گاز همراه نفت در مشعل‌ها سوزانده می‌شود. کارشناسان می‌گویند ارزش این گاز غنی سالانه به ۴ میلیارد دلار بالغ می‌شود که بدون استفاده روانه مشعل‌ها شده و تبدیل به آلودگی هوا در مناطق نفت‌خیز می‌شوند. به دلیل وجود ترکیبات هیدروکربوری سنگین در این گاز در بعضی منابع از آن به عنوان «بنزین وحشی» یاد می‌شود.

وزارت نفت برای استفاده از این گاز مزایده‌ای برگزار کرد تا بخش خصوصی این گاز را تبدیل به برق یا دیگر انواع حامل‌های انرژی کند اما قیمت خرید برق تولید شده در این پروژه‌ها از سوی وزارت نیرو تبدیل به چالش اصلی اجرای این پروژه‌ها شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی