۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۲۰۶۸۸

ایران در ۶ ماهه دوم امسال چقدر نفت فروخت؟

به گزارش نفت ما ،در حالی که طبق آمارهای بانک مرکزی، ایران در نیمه اول امسال 33 میلیارد دلار نفت فروخته، برآوردها از سخنان سوی وزیر اقتصاد نشان می‌دهد که درآمدهای نفتی احتمالی ایران در نیمه دوم امسال 18.6 میلیارد دلار کمتر از نیمه نخست امسال و معادل 14.4 میلیارد دلار خواهد بود.   به گزارش اقتصادنیوز، دوم اسفند ماه امسال وزیر اقتصاد از درآمدهای نفتی ایران صحبت و عنوان کرده بود که ایران به طور متوسط در نیمه اول سال، نفت خود را 105 دلار فروخته است. آن طور که گزارش‌های بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد، میزان فروش نفت در مدت مشابه یعنی نیمه اول امسال، 33 میلیارد دلار بوده است.

طبق اطلاعاتی که از صحبت‌های وزیر اقتصاد و آمار بانک مرکزی به دست می‌آید، می‌توان برآورد کرد که دولت در مجموع در شش ماه ابتدای امسال 314 میلیون بشکه نفت فروخته است. این رقم برای کل شش ماه است و رقم روزانه آن (با احتساب 186 روز) بیش از 1.6 میلیون بشکه می‌شود.

این بدان معنا است که دولت در شش ماهه نخست امسال، روزانه 1.6 میلیون بشکه نفت فروخته است.از همین رقم می‌توان درآمدهای نفتی ایران را در شش ماهه دوم امسال  برآورد کرد. در عین حال می‌توان به این نکته نیز توجه کرد که طبق صحبت‌های اخیر علی طیب‌نیا، قیمتی که دولت ایران برای فروش نفت خود در اختیار دارد، کمتر از 50 دلار است. براین اساس، می‌توان طبق همین 50 دلار، یک پیش‌بینی کلی از درآمدهای ایران در شش ماه دوم امسال داشت.

یعنی اگر فرض را بر این بگیریم که در نیمه دوم امسال نیز، هر روز 1.6 میلیون بشکه نفت فروخته شده و ایران برای هر بشکه، 50 دلار دریافت کرده، در این صورت می‌توان برآورد کرد که ایران روزانه حدود 80 میلیون دلار در شش ماه دوم امسال نفت فروخته است. بر این اساس می‌توان گفت درآمد نفتی ایران در شش ماه دوم امسال در حدود 14.4 میلیارد دلار بوده است. یعنی دولت ایران در نیمه دوم امسال، درآمدی در حدود 14.4 میلیارد دلار از فروش نفت خود به دست آورده است. این رقم که مربوط به درآمدهای نفتی نیمه دوم سال 93 است، کاهش 18.6 میلیارد دلاری نسبت به شش ماه اول امسال را نشان می‌دهد.
در مجموع نیز به نظر می‌رسد با احتساب فروش 14.4 میلیارد دلاری فروش نفت ایران در نیمه دوم امسال میزان کل درآمدهای نفتی ایران در سال 1393 به بیش از 47 میلیارد دلار برسد.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی