۵
۱۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۱۶۳۹۸۹
فروش ۵۱درصدی سهام شاراک با این همه اموال فقط ۳۵۰ میلیون دلار!

آیا سهام پتروشیمی شازند ارزان فروخته شده است؟!

ابعاد این فروش زمانی جالب می شود که یک منبع آگاه در گفت و گو با نفت ما اعلام کرد که  برای ساخت مجتمع پتروشیمی شازند در این ابعاد رقمی حدود ۲ میلیارد دلار هزینه شده است! ضمن اینکه در این واگذاری ارزش برند و اعتبار جهانی این شرکت نیز در نظر گرفته نشده است!
آیا سهام پتروشیمی شازند ارزان فروخته شده است؟!
به گزارش نفت ما، سرانجام بعد از سه بار آگهی شدن سهام پتروشیمی شازند برای فروش، اواخر سال ۱۴۰۲ این امر صورت گرفت و پالایشگاه تهران سهام ۵۱ درصدی شاراک را ۲۰ هزار میلیارد تومان خریداری کرد!
براساس آخرین آگهی منتشر شده در سامانه کدال، عنوان شده شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در نظر دارد تعداد ۴،۱۳۸،۷۱۰،۵۷۲ سهم معادل ۵۱/۳۲ درصد از سهام شرکت پتروشیمی شازند را به صورت یکجا و نقد در مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ عرضه نماید. قیمت پایه این عرضه به صورت شناور و برمبنای قیمت پایانی تابلوی بورس در روز قبل از عرضه یا تاریخ انتشار آگهی عرضه، هر یک بالاتر بود به اضافه ۷۵ درصد قیمت مذکور به عنوان صرف سهام می باشد. 
در حال حاضر با در نظر گرفتن قیمت تاریخ انتشار آگهی عرضه، سهام این شرکت تقریبا برابر ۲۰۱،۴۹۳ میلیارد ریال است. این موضوع در حالی است که کمی قبل تر یعنی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۵ سهام این ابرشرکت پتروشیمی کشور با قیمت ۴۰۶،۹۰۹ میلیارد ریال بیش از دو برابر قیمت فعلی آگهی و عرضه شده است! 
فروش ۵۱ درصد سهام فقط ۳۵۰ میلیون دلار! 
این درحالیست که با بررسی قیمت سهام در روز معامله که قیمت هر سهم ۲۷۶۵ تومان بوده که با احتساب ۷۵ درصد افزایش مطابق با آگهی رقمی معادل حدود ۴۸۰۰ تومن می باشد.
بانک ملی ۵۱ درصد سهم‌ با ارزش پتروشیمی شازند را در حالی با قیمت ۴۸۰۰ تومان بفروش رساند که حدود ۲۰ همت بدست آورد که با حساب دلار ۵۸ هزار تومانی در روز معامله ۳۵۰ میلیون دلار سهام ۵۱ درصدی خود را بفروش رساند! که برآورد عملکرد مالی پتروشیمی شازند نشان می دهد که تا پایان سال مالی ۲۷ همت درآمد عملیاتی خواهد داشت!
جالب تر اینکه بررسی واحدهای احداث شده در پتروشیمی شازند به عنوان نمونه، هزینه ساخت واحد اتیلن اکساید و اتیلن گلایکول یکی از ۱۷ واحد تولیدی این شرکت حدود ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است! 
ساخت پتروشیمی شازند ۲ میلیارد دلار پول می خواهد! 
ابعاد این فروش زمانی جالب می شود که یک منبع آگاه در گفت و گو با نفت ما اعلام کرد که  برای ساخت مجتمع پتروشیمی شازند در این ابعاد رقمی حدود ۲ میلیارد دلار هزینه شده است! ضمن اینکه در این واگذاری ارزش برند و اعتبار جهانی این شرکت نیز در نظر گرفته نشده است! 
آیا ویلاهای مرغوب توسکا در نوشهر و سایر دارایی ها محاسبه شده است!؟ 
بررسی دارایی های پتروشیمی شازند ابهامات این واگذاری را پر رنگتر می کند!
وجود حدود ۱۴۳ ویلای لوکس در زمینی به وسعت ۱۱هکتار در بهترین نقطه نوشهر و دارا بودن ۲هزار متر ساحل اختصاصی، ساختمان دفتر مرکزی در جردن، مخازن ماهشهر، زمین مرزداران و ... همگی نشان می دهد که به این دارایی ها توجهی صورت نگرفته است!
برآیند این واگذاری به پالایشگاه تهران و یا بعبارتی ارزان فروشی نشان می دهد که بانک ملی ایران و گروه توسعه ملی "وبانک" فارغ از سایر عوامل تنها بدنبال فروش این پتروشیمی عظیم به هر قیمتی بودند و به نوعی به منافع سهامداران بی توجهی شده است!
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


۳۵۰ میلیون دلار کجا ۲میلیارد دلار کجا؟؟؟
همون ویلاهای توسکا کلی ارزش دارند...
۵۰ ویلا در منطقه توسکا با ساحل اختصاصی حداقل بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش داره
با مدیریت بانک در حد یک واحد 300 میلیون دلاری سود نداشت کار را باید به کاردان داد
فساد و تبانی
واگذاریها ، سراپا فساد و تبانی هستند !!

شک نکنید !!
محمدی
پالایشگاه تهران عجب صیدی کرد!
با این رقم یه سیت پتروشیمی رو هم نمیشد خرید بعد اینها با 20 همت سه سیت کنترلی با کلی as__set دیگه خریدند!
حداقل نصف قیمت خریدند. 20 همت سود شیرین برای شتران!
کارشناس پتروشیمی
با توجه به حاشیه سود پایین شازند و 70الی 80 درصد قیمت تمام شده محصول پول خوراک بوده امید است با واگذاری به پالایشگاه تهران حاشیه سود بهتر گردد و با توجه واگذاری به مجموعه نفتی و تفکر نفت در مجموعه شازند حاکم گردد.
شیرین پرور
برای آماده کردن این لقمه شیرین ،

شیرینی مدیران بانک ملی چقدر بوده است ؟!!
ایران زاد از سوی پخش و پالایش مدیرعامل شتران شد
بانگ الرحیل مدیریت غیر فنی و غیر تخصصی فعلی شازند به صدا در امد
من منظور رو‌نگرفتم
حقیقت
الحمدلله که مهندس ایران زاد که یک فرد متخصص نفتی و باسابقه کاری مرتبط مدیرعامل شتران شد و باید تحولی در سیستم مدیریت مالی ، بازرگانی و فنی فعلی پتروشیمی شازند ایجاد شود تا در سال جدید به سود دهی و بهره وری بیشتر منجر گردد . شاراک در سال قبل به دلیل مدیریت غیرفنی و غیر تخصصی با فروش 29.855 همت به سود حدود 3.2 همت رسیده بود!!!