۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۲۰۴۰۹

پتروشیمی ها سودآورترین گروه اقتصادی ایران

به گزارش نفت ما، رئیس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی گفت: در رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر کشور در سال ۹۲، شرکت‌های پتروشیمی با سهم ۱۵ درصدی به عنوان سودآورترین شرکـت‌ها شناخته شدند.    مجید درویش در مراسم معرفی ۱۰۰ شرکت برتر کشور اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده در مورد وضعیت شرکت‌ها در سال ۹۲ نشان می‌دهد شرکت‌های پتروشیمی با سهم ۱۵ درصدی به عنوان سودآورترین گروه اقتصادی شناخته شدند و بعد از آن، شرکت‌های تولید‌کننده فرآورده‌های نفتی با سهم ۱۴.۸ درصدی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با سهم ۱۴ درصدی بیشترین سودآوری را به خود اختصاص داده‌اند.
وی ادامه داد: در بررسی میزان فروش شرکت‌ها نیز به این نتیجه رسیدیم که گروهی فرآورده‌های نفتی با سهم ۲۳ درصدی بیشترین میزان فروش را در سال ۹۲ داشتند.

درویش تصریح کرد:‌همچنین بانک‌ها ۵۴ درصد دارایی کشور را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه در میان شرکت‌های برتر فقط ۷ درصد دارای مالکیت دولتی بوده‌اند، افزود: سهم بانک‌ها از فروش شرکت‌های برتر ۱۹ درصد و سهم شرکت‌های چند رشته‌ای نیز ۱۰ درصد بود که پس از گروه فرآورده‌های نفتی در رده‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

درویش تصریح کرد: کمترین سهم فروش نیز به خدمات عمومی، رفاهی و گردشگری اختصاص داشته است.

به گفته رئیس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی، بیشترین دارایی مربوط به بانک‌ها با سهم ۵۴ درصدی بوده است و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با سهم ۶ درصدی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالی با سهم ۵.۸ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند و مجموع دارایی این سه گروه ۶۵.۸ درصد از کل دارایی شرکت‌ها می‌رسد.

وی در مورد حاشیه سود شرکت‌های برتر نیز گفت:‌حاشیه سود گروه‌های مالی با سهم ۵۴ درصدی، اکتشاف و استخراج با سهم ۴۹ درصدی، گروه انبوه‌سازی و املاک و مستغلات با سهم ۴۵ درصدی در رده‌های ابتدایی قرار دارد و میانگین حاشیه سود کسب و کار کشور نیز ۲۲ درصد سهم داشته است.

وی با اشاره به سهم ۲۳ درصدی بانک‌ها در اشتغال کشور در میان گروه‌های صنعتی گفت: سهم خودروسازان ۱۳ درصد و فلزات اساسی ۹ درصد بوده است.

وی افزود: صادرات گروه پتروشیمی نیز با سهم ۳۰ درصدی در رتبه اول قرار دارد و گروه‌های چند رشته‌ای با سهم ۲۳ درصدی و فرآورده‌های نفتی در رده‌های بعدی قرار دارند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی