۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۱۷۲۶۶
ارتباط معنی دار بین بهای نفت خام و بنزین در آمریکا

کاهش قیمت نفت برای اقتصاد آمریکا خوب است یا بد؟

در چهار سال گذشته قیمت خرده‌فروشی بنزین در آمریکا به‌طور متوسط بر روی سه دلار و ۲۵ سنت تا چهار دلار باقی مانده بود. اما این شرایط کاملا تغییر کرده است. بهای بنزین امروز در ایالات متحده به کمترین حد خود در چند سال گذشته رسیده و مصرف‌کننده آمریکایی برای هر گالن بنزین به‌طور متوسط دو دلار و ۸۲ سنت پرداخت می‌کند.
کاهش قیمت نفت برای اقتصاد آمریکا خوب است یا بد؟
به گزارش نفت ما ،این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، با توجه به ارتباط معنی‌دار میان بهای نفت خام (برنت که اکنون به زیر ۸۰ دلار سیده است) و بنزین، اگر قیمت نفت خام در شرایط فعلی باقی بماند بهای فعلی بنزین نیز در آمریکا دچار تغییر نخواهد شد.  به نقل از نکونیوز به نقل از اویل پرایز، آمریکایی‌ها نفت و در نتیجه بنزینی را مصرف می‌کنند که در خاک این کشور استخراج و تولید می‌شود. به همین دلیل بهای فعلی بنزین در هر گالن ۸۰ سنت کمتر از میانگین قیمت بنزین در سه سال گذشته است. سال گذشته آمریکایی‌ها ۱۳۵ میلیارد گالن بنزین مصرف کردند. این بدان معنی است که اگر قیمت‌ها در سطح فعلی باقی بماند مصرف‌کنندگان آمریکایی سالانه ۱۰۸ میلیارد دلار از محل کاهش قیمت بنزین پس‌انداز خواهند داشت که می‌توانند در بخش‌های دیگر هزینه کنند. از آنجا که الگوهای تاریخی نشان می‌دهند که این پس‌اندازها خرج خواهند شد بنابراین، کاهش بیشتر قیمت بنزین به معنی افزایش تمایل به مصرف بیشتر خواهد بود. به لحاظ تاریخی کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های انرژی می‌تواند منجر به افزایش ۱۵ درصدی تمایل مصرف‌کنندگان به مصرف بیشتر شود. البته این ارتباط با توجه به عادت کردن مشتریان و مصرف‌کنندگان به بالا و پایین رفتن یویویی قیمت‌ها در سال اخیر کمی تضعیف شده است. با این حال آنچه مشخص است، این است که تمایل مصرف‌کنندگان آمریکایی به خرید بیشتر در بالاترین حد خود از زمان رکود بزرگ اقتصادی در این کشور قرار دارد. 
اما یک تغییر دیگر هم در حال روی دادن است. گرچه کاهش قیمت‌ها خشنودی مصرف‌کنندگان را به دنبال دارد اما می‌تواند تهدیدی جدی برای تولیدکنندگان باشد. به‌ویژه تولیدکنندگانی که هزینه‌های تولیدشان بسیار زیاد است. گفته شده، شرکت‌های بزرگی چون اکسون موبیل، شل، کونوکو، منابع فلات قاره، آپاچی و چند شرکت دیگر اخیرا دست به تعدیل نیرو زده‌اند. در واقع شاید در نگاه اول به نظر برسد که اقتصاد آمریکا در حال سود بردن از وضعیت حاضر است اما استفاده از روش فراکینگ (استخراج نفت از لایه‌های شیل تگزاس و شمال داکوتا با استفاده از روش آب با فشار بالا انجام می‌شود. این روش شکافت با آب یا فراکینگ نامیده می‌شود) برای تولید نفت هزینه نسبتا بالایی دارد و اگر بهای نفت بسیار پایین‌تر از بشکه‌ای ۸۰ دلار بشود دیگر تولید آن با این روش صرفه اقتصادی نخواهد داشت. در این صورت به احتمال زیاد استفاده از این روش و در نتیجه کاهش بهای نفت متوقف خواهد شد. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی