۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۲۵۳۹

داک‌وایز: قدرت برتر جهان در حمل و نقل سازه‌های دریایی+تصاویر

به گزارش نفت ما ،  در گذشته‌ای نه چندان دور حمل و نصب سازه‌های سنگین دریایی یکی از فعالیت‌های دشوار در صنعت فراساحل محسوب می‌شد اما با پیشرفت صنعت فراساحل و دیگر صنایع وابسته به آن، امروزه شرکت‌هایی وجود دارند که منحصرا در زمینه حمل و نصب سازه‌های سنگین فراساحلی فعالیت می‌کنند.  به نقل از باشگاه خبری فراساحل شرکت داک‌وایز، یکی از همین شرکت‌هاست، که نه تنها از اعتبار جهانی بسیار زیادی در این زمینه برخوردار است، بلکه با در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان تخصصی حمل و نصب سازه‌های فوق سنگین دریایی،‌ به شرکت اول جهان در زمینه حمل و نصب انواع سکوهای تولید، ریگ‌های حفاری، شناورهایFPSO و حتی ناوهای جنگی و زیر دریایی‌های اتمی تبدیل شده است.
 
داک‌وایز در یک نگاه
در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در زمینه حمل و نقل سازه‌های دریایی در سراسر جهان مشغول به فعالیت می‌باشند ولی هنگامی که بحث جابجایی سازه‌های سنگین دریایی با تناژ بالا مطرح می‌شود که میلیون‌ها دلار هزینه ساخت آنها شده، هر شرکتی توان و تخصص لازم را برای جابجایی چنین سازه‌های غول پیکری ندارد. به همین علت، اولین دغدغه شرکت‌هایی که قصد جابجایی سازه‌های سنگین دریایی را دارند، پیدا کردن شرکتی است که از تجربه، تخصص و شناورهای مناسب برخوردار باشد. شرکت هلندی داک‌وایز، نه تنها از تخصص لازم برخوردار است بلکه با در اختیار داشتن 20 کشتی بزرگ نیمه شناور، تجربه انجام پروژه‌های بسیار و در اختیار داشتن یک تیم مهندسی قدرتمند، می‌تواند هر گونه خدماتی در زمینه‌هایی نظیر حمل و نقل فوق سنگین دریایی، نصب سازه‌های دریایی، مدیریت لجستیک، ارائه خدمات مهندسی و انتقال انواع شناورهای کوچک و بزرگ را در هر شرایط زمانی و مکانی به کارفرمایان خود ارائه دهد.

با چنین تجربه، تخصص و تجهیزاتی که در این شرکت وجود دارد، امروزه شرکت‌های بزرگ فعال در صنایع نفت و گاز و حتی دیگر شرکت‌های صنعتی جهان قادرند، سنگین‌ترین سازه‌هایی که تاکنون بدست بشر ساخته شده را در مدت زمانی کوتاه، با هزینه‌‌ای مناسب و ایمنی بالا به هر نقطه‌ای از جهان منتقل نمایند. این در حالی است که امروزه ارتش‌های بزرگ جهان نیز از بزرگترین مشتریان این شرکت محسوب می‌شوند. این شرکت تاکنون 2 زیر دریایی اتمی متعلق به ناوگان زیر دریایی‌های اتمی روسیه، چندین فروند زیر دریایی اتمی متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و همچنین رادار دریایی سپر دفاع موشکی آمریکا را به همراه تعدادی از ناوهای جنگی آمریکا، به اقصی نقاط مختلف جهان حمل نموده است.
 
این شرکت در حالی قصد دارد دامنه فعالیت‌های خود را به سراسر جهان گسترش دهد که در حال حاضر در بزرگترین شهرهای دنیا نظیر هیوستون، شانگ‌های، بوسان، لاگوس، ریودوژانیرو، سیناگپور، پرت و مسکو دفاتر فعال دارد. این در حالی است که این شرکت در دیگر نقاط دنیا که در آن دفتر ندارد از طریق شبکه‌ای از بازرگانان که برای این شرکت بازاریابی می‌کنند، فعالیت می‌کند و سعی دارد در آینده نزدیک فعالیت‌های خود را در کشورهای برزیل، ژاپن و سنگاپور بیشتر توسعه داده و ارتباط یکدست و یکپارچه‌ای میان دفاتر خود در سراسر جهان بوجود آورد.
 
داک‌وایز چگونه متولد گردید؟
 
شرکتی به نام داک‌وایز هرچند بصورت رسمی از سال 1993 تاسیس شده است ولی این شرکت در حقیقت از ادغام دو شرکت فعال در زمینه حمل و نقل دریایی ایجاد شد. در واقع در این سال، دو شرکتWijsmuller Transport و Dock Express Shipping تصمیم می‌گیرند برای اینکه به بزرگترین شرکت دنیا برای حمل و نقل سازه‌های سنگین دریایی تبدیل شوند با یکدیگر ادغام شوند. در نتیجه همین ادغام موفقیت‌آمیز بود که این شرکت با برخورداری از 11 شناور مخصوص حمل سازه‌های فوق سنگین پا به عرصه وجود گذاشت و از آن به بعد سعی نموده با خرید دیگر شرکت‌های رقیب، ناوگان دریایی خود را توسعه داده و توان رقابتی خود را افزایش دهد. در راستای پیگیری همین سیاست این شرکت برای تقویت ناوگان دریایی خود در سال 1996 چهار فروند شناور دیگر را به ناوگان خود افزود. این در حالی است که این شرکت در سال 2001 مجددا با شرکت Offshore Heavy Transport ادغام گردید و به این ترتیب دو کشتی غول پیکر دیگر به نام‌های Black Marlin و Blue Marlin به ناوگان این شرکت اضافه گردید. داک‌وایز همچنین در سال 2007 با شرکت Sealift Ltd ادغام گردید. این شرکت در این سال همچنین دو شرکت OKI و ODL را که شرکت‌های متخصص در طراحی، مهندسی و نصب سازه‌های دریایی بودند خریداری نمود. در پیش گرفتن چنین سیاستی از سوی داک‌وایز باعث شده که این شرکت امروزه چه از لحاظ تعداد شناورهایی که برای حمل و نقل سازه‌های دریایی در اختیار دارد و چه به لحاظ سهم از بازار، به بزرگترین شرکت حمل و نقل سازه‌های دریایی تبدیل شود. در واقع می‌توان گفت هدف و استراتژی داک‌وایز از خرید سایر شرکت‌های فعال در زمینه حمل و نقل سازه‌های دریایی، بزرگتر کردن خود، حفظ سلطه این شرکت بر بازار حمل و نقل دریایی و بیشتر نمودن فاصله این شرکت با رقبای خود می‌باشد.
 
داک‌وایز و بهای سنگین پیشرفت
نگاهی به تاریخچه فعالیت‌های داک‌وایز نشان می‌دهد که این شرکت برای رسیدن به جایگاهی که امروزه در بازار حمل و نقل فراساحلی در اختیار دارد، هزینه‌های بسیار سنگینی پرداخته و علی رغم همه تجربیات و پروژه‌های موفقی که در کارنامه خود ثبت نموده، در گذر زمان متحمل 2 خسارت سنگین نیز شده که در ادامه به آن اشاره می‌شود: در مورد اول که مربوط به دوم نوامبر سال 1999 میلادی می‌شود،  شناورMighty Servant 2  در حین انتقال یک سکوی زیست و تولید، از سنگاپور به کابیندای آنگولا بود که در نزدیکی جزیره اندونزیایی Singkep به یک صخره دریایی کشف نشده برخورد می‌کند و واژگون می‌شود. در این سانحه که منجر به کشته شدن 5 نفر و وارد آمدن  220 میلیون دلار خسارت گردید، این شناور در عرض 4 دقیقه به همراه محموله خود غرق شد. این شناور که تا قبل از این سانحه 16 سال در صنعت فراساحل مورد استفاده قرار گرفته بود در سال 2000 میلادی از آب بیرون کشیده شد و در کشور هند بعنوان شناور اوراقی فروخته شد. لازم به ذکر است که شناور Mighty Servant 2 همان شناوری بود که ناو آمریکایی USS Samuel B. Roberts را که در جریان جنگ تحمیلی برای اسکورت نفتکش‌های کویتی به خلیج فارس آمده بود ، پس از برخورد آن با یک مین دریایی کار گذشته شده توسط ایران برای انجام تعمیرات به آمریکا حمل کرده بود.

سانحه دوم نیز در تاریخ ششم دسامبر سال 2006 میلادی رخ می‌دهد. ماجرا از این قرار بود که شناور Mighty Servant 3 که در حال حمل ریگ حفاری GSF Aleutian Key بود، پس از طی‌ کامل اقیانوس اطلس از ترینیداد و توباگو در آمریکای جنوبی وقتی به آب‌های آنگولا می‌رسد، در نزدیکی بندر لواندا به عمق ۶۲ متر، شروع به پر کردن تانک‌های خود جهت فرو رفتن در آب می‌کند تا شرایط را برای تخلیه ریگGSF Aleutian Key فراهم کند. اما در حالیکه ۸۳ نفر از پرسنل حاضر در روی ریگ مذکور مشغول تماشای این صحنه بودند مخازن آب شناور Mighty Servant 3 بیش از حد مجاز پر می‌شوند و شناور بیش از اندازه سنگین می‌شود و در نهایت ظرف چند دقیقه غرق می‌شود. بعد از بروز این دو سانحه که ضررهای سنگینی را متوجه داک‌وایز ساخت، این شرکت استراتژی جدیدی را برای خود در حوزه HSE تحت عنوان "خطر در حد صفر" پیش گرفت زیرا به این باور رسید که رعایت ایمنی پایه واساس موفقیت‌های این شرکت است. این شرکت با در پیش گرفتن بالاترین استانداردها در حوزه HSE توانست نرخ حوادث را بشدت کاهش دهد و برخورداری از کمترین آمار حوادث در طول سال‌های گذشته حاکی از موفقیت سیاست‌های این شرکت در دستیابی به اهداف خود در زمینه HSE می‌باشد.
 
ساخت یک شناور منحصر به فرد 
این شرکت هر چند در حال حاضر با در اختیار داشتن 20 کشتی بزرگ نیمه شناور، بزرگترین ناوگان تخصصی حمل سازه‌های فوق سنگین دنیا را در اختیار دارد و به راحتی می‌تواند هر نوع سازه‌ دریایی غول پیگیری را جابجا نماید ولی در راستای مقابله با چالش‌های آینده، افزایش توانمندی خود برای جابجایی سازه‌هایی بزرگتر و سنگین‌تر آینده و نهایتا حفظ جایگاه رهبری خود در بازار، اقدام به طراحی و ساخت جدیدترین نوع شناور نیمه شناور خود برای حمل و نقل سازه‌های دریایی نموده است که از طراحی و مهندسی منحصر به فردی برخوردار است. ابعاد این شناور که در شرکت داک‌وایز با نام Type 0 Super Vessel از آن نام برده می‌شود،  275 متر طول در 70 متر عرض می‌باشد. با اینحال آنچه این شناور را به شناوری منحصر به فردی نسبت به کلیه شناورهای موجود در ناوگان این شرکت تبدیل می‌نماید، توانایی آن برای حمل سازه‌هایی به وزن 100 هزار تن می‌باشد. جالب است بدانید که در حال حاضر هیچ شناور مشابهی که چنین ویژگی‌‌ایی داشته باشد در صنعت فراساحل دنیا وجود ندارد و برخورداری از آن باعث می‌شود تا توان رقابتی این شرکت بسیار افزایش یابد و بتواند حوزه عملیاتی خود را بشدت در آب‌های عمیق و مناطقی با شرایط بد جوی گسترش دهد که تاکنون پای هیچ شرکت دیگری به آنجا نرسیده است.

آنطور که مدیر عامل این شرکت در صفحه فیس بوک خود نوشته است: «برخورداری از این شناور منجر خواهد شد که شرکت داک‌وایز بتواند برای چندین دهه آینده نیز پاسخگوی کلیه نیازهای مشتریان خود باشد». ساخت این شناور که بیش از 200 میلیون دلار هزینه ساخت آن شده است، بدان جهت در دستور کار شرکت داک‌وایز قرار گرفت زیرا چشم‌انداز آینده صنعت فراساحل نشان می‌دهد که آینده صنعت فراساحل در آب‌های عمیق رقم می‌خورد، و از آنجایی که با افزایش عمق، وزن سازه‌های دریایی افزایش می‌یابد، این شرکت برای اینکه بتواند پاسخگوی نیازهای آینده باشد، شناور مذکور را به گونه‌ای طراحی نموده تا بتواند نسل‌ آینده سکوهای نیمه شناور و همچنین نسل ششم ریگ‌های حفاری نیمه شناور را که بسیار بزرگتر می‌باشند به راحتی بارگیری و حمل نماید.
 
چشم انداز و ماموریت داک‌وایز
هر چند با گسترش فعالیت‌های فراساحلی در جهان، روز به روز فعالیت‌های داک‌وایز گسترش می‌یابد ولی باید گفت که مهمترین منبع درآمدی و مشتریان آن، شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی نظیر شل، بی پی، تکنیپ و .....می‌باشند که در زمینه ساخت سازه‌های سنگین دریایی مشغول به فعالیت می‌باشند و برای انتقال آنها به دیگر نقاط جهان نیازمند بهره‌گیری از خدمات این شرکت می‌باشند. به همین علت این شرکت در برنامه ریزی بلند مدتی که برای خود ترسیم نموده، قصد دارد فعالیت اصلی خود را در حوزه حمل و نصب سازه‌های دریایی صنایع نفت و گاز، متمرکز نگاه دارد. در همین خصوص مدیر عامل این شرکت در یادداشتی در صفحه فیس بوک خود در خصوص بزرگترین هدف شرکت تحت مدیریت خود نوشته است:‌ «هدف ما در سال‌های پیش رو با هدف‌مان در دیگر سالها یکسان است. ما می‌خواهیم اولین انتخاب شرکت‌ها برای جابجایی سازه‌های دریایی، عملیات نصب سکو و خدمات لجستیکی باشیم». این شرکت همچنین در اهداف و استراتژیی‌هایی که برای خود طراحی و تدوین کرده حفظ سلطه و کنترل بر روی بازار حمل و نقل دریایی را بشدت مورد توجه خود قرار داده و در متن سند چشم انداز خود بر روی این مساله تاکید نموده که: «هدف ما رویای ماست. هدف ما این است که اولین انتخاب کلیه شرکت‌ها برای حمل و نقل دریایی، مدیریت لجستیک و پروژه‌های نصب سازه‌های سنگین دریایی باشیم زیرا ماموریت ما هدف نهایی ما و دلیل ما برای بقا و فعالیت‌مان است». جالب است بدانید که این شرکت حتی در پروژه‌هایی که خود شخصا مسئولیت حمل و نقل آنها را بر عهده ندارد بعنوان مشاور به دیگر شرکت‌ها خدمات ارائه می‌نماید تا بتواند سلطه خود را بر روی بازار حمل و نقل سازه‌های سنگین دریایی حفظ نماید.

استراتژی منابع انسانی
بنابر اطلاعاتی که در وب سایت شرکت داک‌وایز منتشر شده، هر چند این شناورهای موجود در ناوگان دریایی این شرکت هستند که عملیات جابجایی سازه‌های سنگین دریایی را انجام می‌دهند ولی این کار بدون پرسنل خلاق و باانگیزه شرکت ناکام می‌ماند و در حقیقت این پرسنل شرکت هستند که این عملیات‌های بزرگ و منحصر به فرد را انجام می‌دهند. در راستای چنین باوری، داک‌وایز برای پرسنل خود در تمامی سطوح ارزش بسیاری  قائل است و یکی از نقاط افتخار و مباهات خود را در این می‌داند که در این شرکت، برای همه کارشناسان و مهندسان فرصت برابر برای پیشرفت وجود دارد. در راستای همین تفکر، مدیران داک‌وایز همواره سعی دارند در کنار سرمایه‌گذاری بر روی توانایی‌های فنی و لجستیکی شرکت، بطور همزمان بر روی بهترین افراد و کارشناسان این صنعت نیز سرمایه گذاری کرده و بهترین‌ها را استخدام و آموزش دهند تا در کنار برخورداری از شناورهای مناسب، بهترین پرسنل را نیز برای مقابله با چالش‌های گوناگون فعالیت در این صنعت در اختیار داشته باشد.
 
نگاهی به بزرگترین پروژه‌های داک‌وایز
شرکت داک‌وایز هر چند از زمان تاسیس خود تاکنون پروژه‌های بسیاری در اقصی نقاط دنیا انجام داده ولی در میان تمام پروژه‌های این شرکت، چندین پروژه خاص وجود دارد که به دلیل شکل خاص سازه، تناژ بسیار بالا یا مسافت طی شده این پروژه‌ها از اهمیت خاصی هم برای شرکت داک‌وایز و هم برای صنعت فراساحل برخوردارند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌شود. داک‌وایز در سال 2004 با حمل یک سکوی نیمه شناور 59500 تنی متعلق به شرکت BP از OKPO در کره جنوبی به ایالت تگزاس در آمریکا، رکورد بی نظیری را از خود برجای گذاشت. این سازه که دارای ابعاد فوق بزرگ 105×110 متر طول و عرض و 129 متر ارتفاع بود به وسیله بزرگترین شناور داک‌وایز به نام Blue Marlin ظرف 63 روز حمل گردید. جالب است بدانید داک‌وایز برای اینکه بتواند این سکوی غول پیکر را حمل نماید، شناور Blue Marlin  را 21 متر پهن‌تر نمود تا بر روی بدنه شناور فضای کافی برای بارگیری سکوی مذکور ایجاد شود.  یکی دیگر از پروژه‌های بزرگی که این شرکت انجام داده انتقال سکوی حفاری 41 هزار تنی Noble Jim Day برای شرکت Noble Drilling بوده است. این سکو از سنگاپور بارگیری و به خلیج مکزیک منتقل گردید.   داک‌وایز همچنین در سال 2005 اقدام به حمل رادار دریایی 30 هزار تنی، سیستم سپر دفاع موشکی آمریکا از تگزاس به اقیانوس آرام نمود.  این شرکت هر چند تاکنون بیش از 12 بویه شناور را بارگیری و حمل کرده ولی با انتقال بزرگترین بویه شناور جهان به نام Tahiti Spar به وزن 24787 تن  آنهم در ابعادی به بزرگی 176 متر طول، 58 متر عرض و 39 متر ارتفاع، رکورد انتقال بزرگترین و سنگین‌ترین بویه شناور را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است. این بویه که توسط شرکت تکنیپ ساخته شده بود از فنلاند بارگیری و در خلیج مکزیک تخلیه شد. داک وایز در حالی موفق به انتقال ایمن این بویه شناور گردید که بارگیری آن از چالش‌های بسیاری برخوردار بود و توسط شرکت تکنیپ عملیاتی پرریسک تلقی می‌شد ولی این شرکت توانست با بارگیری این بویه ظرف 12 ساعت رکورد جدیدی از خود بر جای بگذارد. جالب است بدانید که شرکت داک‌وایز این سازه را فقط با 3 ساعت تاخیر بعد از 26 روز به مقصد رساند!  شرکت داک وایز هر چند به استفاده بهینه از تمامی فضای شناورهای خود معروف است ولی در سال 2006 و در اقدامی منحصر به فرد با استفاده از شناور Black Marlin، اقدام به جابجایی سه ریگ بزرگ حفاری متعلق به شرکت Rowan از خلیج کامرون در آمریکا به روتردام در هلند نمود. آنچه این پروژه را منحصر به فرد ساخت این بود که داک وایز مجبور بود حتی از یک سانتی‌متر فضای خالی روی شناور نیز بصورت حساب شده استفاده نماید. این شرکت در نهایت توانست سه ریگ حفاری مذکور را به وزن 31000 تن، با موفقیت به موقعیت مورد نظر منتقل نماید. داک‌وایز در سال 2009 حمل و نصب سکوی 19000 تنی MDPP را با موفقیت انجام داد.  
با انجام چنین پروژه‌هایی امروزه شرکت داک‌وایز بعنوان شرکت اول جهان در زمینه حمل و نقل سنگین فراساحلی و بعلاوه در زمینه طراحی، مهندسی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی لجستیکی شناخته شده و این شرکت به همراه شرکت‌های اقماری خود قادر به انجام تمام مراحل طراحی، مهندسی، حمل و نصب سازه‌های دریایی می‌باشد؛ شناورهایی که می‌توانند از قایق‌های تفریحی کوچک 10 تنی گرفته تا سازه‌های فوق سنگین بیش از 73000 تن را به راحتی در سرتاسر دنیا جابجا نماید.

ترجمه و تالیف: محمد صادق امینی     Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل Photo By : باشگاه خبری فراساحل  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی