۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۱۱۰۳۶
بازخوانی قولهای فراموش شده

کدام وعده های بزرگ رستم قاسمی عملی نشد؟

عملی نشدن وعده ها در بین اغلب مسوولان در کشور ما اگرچه همواره وجود داشت، اما در زمان دولت قبل، به دلیل سر داده شدن وعده های بزرگ و عملی نشدن آنها تبدیل به یک عادت شد.
کدام وعده های بزرگ رستم قاسمی عملی نشد؟
به گزارش نفت ما ،عملی نشدن وعده ها در بین اغلب مسوولان در کشور ما اگرچه همواره وجود داشت، اما در زمان دولت قبل، به دلیل سر داده شدن وعده های بزرگ و عملی نشدن آنها تبدیل به یک عادت شد. صنعت نفت که به دلیل بی ثباتی های مدیریتی و همچنین تحریمها در دولت گذشته شرایط سخت و دشواری را سپری می کرد بیش از سایر حوزه ها از این وعده های بزرگ و عملی نشده برخوردار بود. وزیری وعده راه اندازی ۳۵ ماهه پارس جنوبی را می داد و می رفت و وزیر بعدی، وعده های غیر عملی دیگری را مطرح می کرد. هرچند کارشناسان نفتی، رستم قاسمی را در وزارت نفت، وزیری به مراتب موفق تر از مسعود میرکاظمی ارزیابی می کنند، اما این بدین معنا نیست که در زمان او هم وعده های غیر عملی وجود نداشته است. قاسمی مدیریت یکی از بزرگترین پیمانکاران صنعت نفت – قرارگاه خاتم الانبیا– را بر عهده داشت و از این منظر مدیری اجرایی محسوب می شد که بر خلاف سلف خود زوایای فعالیت در پروژه های نفتی را به خوبی می شناخت. ضمن اینکه تلاش فراوانی انجام داد تا برخی اشتباهات وزیر قبلی را هم اصلاح کند که مهمترین آن، راه اندازی مجدد سوآپ نفت بود. اما با این وجود قاسمی نیز وعده هایی در دوران وزارت خود مطرح کرد که نه تنها در آن زمان عملی نشد، بلکه هنوز هم عملی نشده است. دو وعده بزرگ رستم قاسمی در دوران وزارت، یکی راه اندازی فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی بود و دیگری راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس.
آقای قاسمی روز ۲۳ آذر ۱۳۹۱ وعده داد فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا پایان سال ۹۱ راه اندازی شود. اما این فازها تا پایان سال ۹۱ راه اندازی نشد.به نقل از نکو نیوز در فروردین ماه سال ۹۲، قاسمی دوباره وعده راه اندازی این فازها در همان سال را مطرح کرد اما تا پایان حضور قاسمی در راس وزارت نفت هم این وعده بزرگ عملی نشد و البته هنوز هم که در نیمه سال ۹۳ قرار داریم، تا تکمیل این فازها فاصله داریم.
وعده بزرگ بعدی وزیر سابق نفت، تبدیل شدن ایران به صادرکننده بنزین و راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود. وزیر نفت وقت در بهمن ماه سال ۹۱ پایان اسفند سال ۱۳۹۲ را به عنوان زمان جدید راه اندازی رسمی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام کرد. او همان زمان اعلام کرد که ایران در سال ۹۲ – نه لزوما در پایان سال ۹۲ با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بلکه با اجرای سایر پروژه های مرتبط - ایران صادرکننده بنزین می شود. البته نکته جالب این بود که ۱۰ روز پس از آنکه رستم قاسمی وعده داد پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال ۹۲ راه اندازی شود، ضیغمی معاون وقت او و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش این وعده را شش ماه جلوتر آورد و گفت تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین از این پالایشگاه در نیمه نخست سال ۹۲ محقق خواهد شد. اما نه تنها خبری از افتتاح فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا موعد مقرر نشد، بلکه ایران به واردکننده بنزین هم تبدیل شد تا شعار خودکفایی در تولید بنزین که در زمان وزیر پیش از قاسمی، یعنی میرکاظمی سر داده شده بود خیلی زود رنگ ببازد.
مرور این وعده ها شاید از این منظر که این مدیران مسوولیتی ندارند دیگر فایده ای نداشته باشد، اما می تواند درسی برای همه مدیران و مسوولان باشد که پیش از طرح وعده ای، تمام جوانب و زوایای آن را در نظر بگیرند تا متهم به خلف وعده نشوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی