۳
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۶۶۵۰۶

مرزهاي زيان‌آوري در پتروشيمي لردگان جابجا شد

مبلغ زیان انباشته در گزارش سه ماهه سال ۱۴۰۳، مبلغ ۲،۴۵۰ میلیارد تومان اعلام شده است. با این حساب، به نظر می رسد با وجود استمرار این شرایط، بر میزان این ضرر و زیان افزوده شده و منجر به ایجاد وضعیت دشوار تری برای شلرد خواهد شد.
مرزهاي زيان‌آوري در پتروشيمي لردگان جابجا شد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،پتروشیمی لردگان جز شرکت‌های زيرمجموعه گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) است كه از آغاز بهره برداري با مشكلات عديده فني و خاموشي هاي مكرر مواجه شد تا اينكه نهايتا در سال گذشته زيان 4.4 هزار ميليارد ريالي را در صورت هاي مالي خود گزارش داد.
پتروشیمی لردگان در آذرماه ۹۹ و پس از ۱۳ سال و با سرمایه گذاری بالغ بر یک میلیارد یورو شروع به کار کرد كه در زمان بهره برداری از این واحد پتروشیمی، راه اندازی رآکتورهای آمونیاک و اوره با چالش های جدی رو به رو شد. به گفته شرکت، مسئله اصلی مربوط به تهیه کمپرسور از شرکت زیمنس بوده است.
 معضل پايان ناپذير شلردِ دست دوم
چالش كمپرسور كه از همان روز اول گريبان شلرد را گرفته بود همچنان ادامه يافت تا آنجاكه در کمتر از پنج ماه یعنی در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ اولین توقف تولید خود را به دلیل اشکال در کمپسور دست دوم خریداری شده تجربه‌کرد.
اما نتایج ناشی از خرید پتروشیمی دست دوم لردگان به همین یک بار ختم نشد و این مجتمع در عمر سه ساله خود ۱۰ بار خاموشی ناشی از اشکالات فنی را تجربه کرده است. 
بازي با قيمت گاز به روزگار شلرد را تيره تر كرد
نهايتا پتروشيمي لردگان در سال 1401 فعالیت تولیدی خود را مجددا آغاز کرد و در همان سال مبلغ 6،550 میلیارد تومان درآمد کسب کرد. در پایان همان سال مبلغ 554 میلیارد تومان سود را میان سهامداران خود تقسیم نمود. اما در ادامه با اجرای مصوبه دولت در راستای افزایش نرخ های خوراک پتروشیمی های گازی و همچنین افزایش نرخ سوخت تمامی پتروشیمی ها، فشار مضاعفی به اوره سازان وارد شد. 
چرا لردگان زيان مي سازد؟
پتروشیمی لردگان نيز كه در ابتدای کار با مشکلات عدیده ای که در زمان تکمیل پروژه که عمدتا به تامین ماشین آلات و تاسیسات اولیه مربوط می شد دست و پنجه نرم می کرد از اين چالش مستثني نشد. به همین دلیل نتواست استانداردهای اولیه واحدهای پتروشیمی سازنده اوره و آمونیاک را کسب کند. از این رو، در نتيجه در شرایط فعلی بهره وری ضعیف آن گریبان گیر تولید شده بطوری که با افزایش میزان درآمد، بهای تمام شده چندین برابر بيشتر می شود.
همانطور که گفته شد، از آنجایی که در صنعت اوره گاز دریافتی توسط واحدهای تولیدی به دو بخش تقسیم می شود. نیمی از گاز به واحد تولید آمونیاک منتقل شده و نیمی دیگر جهت سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است که با افزایش نرخ سوخت واحد های پتروشیمی، بیشترین فشار مالی ایجاد شده به اوره سازان تحمیل شد که با در نظر گرفتن وضعیت این واحد، اثر منفی دو چندان شده است.
 
با توجه به مسائل مطرح شده، شلرد در سال مالی 1402 مبلغ 7،747 میلیارد تومان فروش مبلغی را در صورت های مالی خود افشا نمود که نسبت به سال ماقبل خود رشد 18 درصدی را نشان می دهد. در مقابل بهای تمام شده در همین سال نسبت به سال 1401 رشد 77 درصدی را تجربه کرده است.
روند زيان آوري در لردگان روي دور تند
همچنین در سال گذشته شلرد با زیان 444 میلیارد تومانی به مجمع رفت و مبلغ 494 ریال به ازای هر سهم زيان شناسايي كرد.گفتنی است که شرکت در پایان سال مالی 1402 مبلغ 405 میلیارد تومان زیان انباشته در ترازنامه خود گزارش كرده است. باید در نظر داشت که در کنار زیان سال گذشته شرکت در سال های قبل از بهره برداری نیز به دلیل وجود هزینه های عمومی و عدم تولید، مبلغ 230 میلیارد تومان زیان شناسایی نموده است. 
بهار نااميدكننده در شلرد
در طی سه ماه ابتدایی سال جاری نیز حدود 500 میلیارد تومان زیان در صورت سود و زیان شرکت ثبت شده است. مبلغ زیان انباشته در گزارش سه ماهه سال 1403، مبلغ 2،450 میلیارد تومان اعلام شده است. با این حساب، به نظر می رسد با وجود استمرار این شرایط، بر میزان این ضرر و زیان افزوده شده و منجر به ایجاد وضعیت دشوار تری برای شلرد خواهد شد.
 
 چرا خبر افزايش نرخ اوره ناجي شلرد نخواهد شد
در طی اخبار جدید به افزایش نرخ فروش اوره کشاورزی اشاره دارد باید گفت که این تصمیم در دولت قبل گرفته شده است و هنوز نرخ جدیدی اعمال نشده است. باید دید که دولت جدید با روی کار آمدن چه تصمیمی برای این موضوع مهم اتخاذ خواهد کرد. البته باید در نظر داشت در صورت اجرای چنین طرحی قیمت محصولات کشاورزی با افزایش قابل ملاحظه ای مواجه خواهد شد که بار تورمی عظیمی بر جامعه تحمیل خواهد کرد. بعید به نظر می رسد که دولت جدید در ابتدای فعالیت خود تن به چنین تصمیم مهمی بدهد. 
 
نا گفته نماند که پتروشیمی لردگان در پایان سال مال 1402 مبلغ 3،650 میلیارد تومان بابت مابه التفاوت نرخ فروش اوره کشاورزی، از دولت طلبکار است که در صورت اجرایی شدن مصوبه دولت قبلی تماما باید پرداخت شود که با توجه به شرایط اقتصادی کشور بسیار دور از ذهن می باشد. البته در صورت پرداخت مطالبات، مبلغ دریافتی از سوی شرکت، زیان انباشته رو به رشد آن را پوشش نخواهد داد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بعداز زیان ده شدن با قیمت پایین واگذار میشه به دو سه نفر و از سال بعد شروع میشه به سود دهی . روال معمول اکثر واگذاریها