۱۲
۵۴
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۱۶۶۴۰۷

همتي؛ مرد هزار چهره اقتصاد ايران

پس از گذشت يك سال و نيم از حوادث تلخ آبان ٩٨ و همزمان با نامزدي در دوره سيزدهم رياست جمهوري، همتي در يك چرخش قهرمانانه، شانه از زير بار مسئوليت گراني هاي ناشي از افزايش بنزين خالي كرد و حتي گفت راجع به فوت‌شدگان آبان ٩٨ افشاگری خواهد کرد.
همتي؛ مرد هزار چهره اقتصاد ايران
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،وقتي صحبت از واقعه بنزيني آبان ٩٨ و اتفاقات پس از آن به ميان مي آيد، ازعبدالناصر همتي، رئيس كل بانك مركزي وقت بعنوان يكي از مسئولين هزار چهره ياد مي شود.
درحالي اين روزها شاهد شكل گيري جريان حمايتي ازعبدالناصر همتي براي بازگشت دوباره به مناصب بالاي اقتصادي در كشور هستيم كه پيش بيني هاي غلط اين فرد، نقش بسزايي در شكل گيري فاجعه بنزيني آبان ٩٨ و همچنين افزايش شديد نرخ ارز در پي آن داشت.
وي نخست در شهريور ٩٨ طي نامه اي از رئيس جمهور جهت جبران كسري بودجه، درخواست افزايش قيمت بنزين به ۵ هزار تومان را داشت. پس از آن در روز افزايش قيمت بنزين و شروع اعتراضات، همتي كه آن روزها بسيار فعال در شبكه هاي اجتماعي بود، اعلام كرد "محاسبات اداره بررسی های اقتصادی بانک مرکزی نشان می دهد که تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود ۴ واحد درصد در سال خواهد بود ."
ولي پس از افزايش شديد تورم در سال ٩٩ و رشد ٢.٧ برابري نرخ دلار در دوره كاري همتي در مسند رئيس كل بانك مركزي، وي اذعان كرد كه "رشد شديد نرخ ارز از افزایش قيمت بنزین شروع شد و در حقيقت با افزایش قیمت بنزین به نرخ ارز شوك وارد شد."
اما پس از گذشت يك سال و نيم از حوادث تلخ آبان ٩٨ و همزمان با نامزدي در دوره سيزدهم رياست جمهوري، همتي در يك چرخش قهرمانانه، شانه از زير بار مسئوليت گراني هاي ناشي از افزايش بنزين خالي كرد و حتي گفت راجع به فوت‌شدگان آبان ٩٨ افشاگری خواهد کرد.
قابل ذكر است كه اين چندگانگي و تشدد آرا در صحبت هاي يك مسئول اقتصادي كشور، نه تنها آسيب هاي جبران ناپذيري به كشور وارد كرد كه سبب افزايش بي اعتمادي جامعه به گفته هاي مديران دولتي شد.
اما اكنون كه زمان تصميم گيري در خصوص جايگذاري مهره هاي كليدي مسئوليت هاي خطير كشور است، مسئولين تصميم گير مي بايست با رجوع به آثار نامطلوب عملكرد مديران گذشته، در بكارگيري مجدد آنان تجديد نظر كنند.
براي مثال بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم میانگین سالانه در مرداد ماه سال ۹۷، زمان ورود همتی به بانک مرکزی ۹.۷ درصد بود، نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد ۹۷ در آن گزارش ۱۹.۳ درصد بود. نرخ تورم سالانه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ که آخرین گزارش تورمی مرکز آمار ایران پیش از خروج همتی از بانک مرکزی است به ۴۱ درصد رسید که به معنای افزایش بیش از ۴ برابری این نرخ در دوره کاری او است. مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ را نیز ۴۶.۹ درصد گزارش کرده است که ۲۷.۶ درصد از تورم نقطه‌ به نقطه آغاز به کار همتی بالاتر است. قیمت دلار در آغاز فعالیت همتی در بانک مرکزی در بازار آزاد، ۸۳۹۲ تومان و در زمان پایان کار او،‌ ۲۲۸۳۸ بود. بر اساس آمارها، قیمت دلار با افزایش ۱۲۷ درصدی، ۲.۷ برابر شده بود.
بر اساس داده‌های منتشر شده در سايت بانک مرکزی، رقم نقدینگی در پایان تابستان ۱۳۹۷ که حدودا با آغاز به کار همتی همزمان است به رقم ۱۶۷۲ هزار تومان گزارش شده و همچنين نقدینگی در پایان فروردین ماه سال ١۴٠٠ به ۳۴۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. مقایسه رقم نقدینگی در ابتدا و انتهای دوره کاری همتی در بانک مرکزی بیانگر رشد ۱۰۷.۸ درصدی این متغیر پولی در این دوره زمانی است که نشان می‌دهد در این مدت کمتر از سه سال نقدینگی دو برابر شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


این آدم چیزی ازاقتصاد نمی داند
اي كاش اقايون يك فلش بك به عملكرد اقتصادي دولتهاي قبل ميزدن و صادقانه اناليز ميكردن و ٢٤ سال دولت سازندگي و اصلاحات و تدبير و اميد را با مردان اقتصادي شون و ١١ سال دولت مهرورز و ٣ سال دولت انقلابي را با مردان اقتصاديشون بررسي ميكردن و اين نتيجه فاجعه بار امروز را ميديدن
قطعاً اگر عقل داشته باشن و منافع ملي و اينده مردم براشون اهميت داشته باشه يكي از اين اقايون مدعي از هر دو گروه را به كار نميگرفتن
اما چه كنيم كه قدرت مافيا و نفوذي ها و كلاشان چاپلوس به مراتب بيشتر از عقل است
هومن رادخواه
هموطن گرامی در عمر 46 ساله انقلاب بیشترین تعداد رئسای جمهور از جبهه اصلاح طلب بوده. چه گلی به سر ما زدن. البته بنده موافق جببه اصولگرا نیستم ولی اینا همشون مافیا هستند که با پانزی گری دارند کشور رو به مرتبه نابودی می‌کشند. از اینها دفاع نکنید
رشیدی
یک فرصت طلب قهار مثل ر.ح
علی
هرکس در جمهوری اسلامی آدم درست و کار آمد و امتحان پس داده و باسواد واقعی باشد( نه مثل سواد جلیلی ها که با پول خریده شده) توسط اصولگراها خراب و با تهمت های دروغ میخوان او. خرا ب کنند،همین همتی من یادمه گفت دلار را زیر ۲۰ میارم سه سال پیش دلار اورد بیست که دولت روحانی وقتش تمام شد،درطول این سه سال دلار شد ۶۰,,اون کار آمد بود و راستگو یا شماها؟
رضا
واقعن هم گل گوفتی دولت رئیسی که دلار ۲۰ هزار تومن تحویل گرفت و بعد ۳ سال دلار ۶۰ هزار تومن شد باید تحویل دولت پزشکیان بده.. الا خوب شد همین ۳ سال اینا بودن وگرنه این یک سال هم اگه دولت دست رئیسی بود تا سال ۱۴۰۴ که دولت تحویل داده بود. صدرصد دلار ۸۰ هزار تومن تحویل دولت بعدی میدادن
دولت رئیسی یه ذره هم خیت هم نمیشن که چه بلای به سر مردم آوردن تازه افتخار هم میکنن که دولت رئیسی خیلی خوب بود... من یک روستای هستم تو روستا زندگی میکنم یعنی بخدا زمان دولت روحانی اگه بد بود ولی یه نونی تو سفره بود با خانواده میخوردیم. ولی از وقتی رئیسی اومد همون نون خالی هم نیست داخل سفره که بخوریم
الان بخدا قسم خیلی از روزها است که ۵ هزار تومان پول نون خالی هم نداریم که بگریم یعنی به همین خدای بالا سرم قسم بعضی از روزها رفتم نانوای همین ۵ هزار تومان نان قرضی میگرفتم بخدا
از زمان انقلاب تا الان بدترین دولت دولت رئیسی بودن بقران یعنی بدترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی دولت ابراهیم رئیسی است
چون هیچ کدوم از دولت های جمهوری اسلامی از زمان انقلاب تا الان غذای داخل سفرهای ما روستای ها خالی نکرد فقط دولت رئیسی سفرهای ما خالی کرد بقران قسم.
زمان روحانی آرزوی یک زندگی خوب و یک ماشین خوب داشتیم... ولی الان که دولت رئیسی است فقط آرزوم اینه که خانوادم شب از گرسنگی نخوابن... 😔
خخخخ
اینو ترامپ هم فهمید
بانک جهانی هم توی داده هاش زده
از کجا براتون خبر میفرستن
یه کم سرتون را از لاکتون بیارین بیرون
نمیخواد اخبار داخلی را هم ببینید
توی اطلاعات بانک جهانی وضعیت کشور را جستجو کنید
رشد اقتصادی دوران روحانی 7.7-%
رشد اقتصادی دوران رئیسی 4.5+%
تو دیگه چرا
همیشه میگن اونی که خارج گود هست بهتر میدونه توی گود چه خبره
راستی چرا آرا خارجی جلیلی بیشتر از پزشکیان بود؟؟؟
محمدبهروزی
واقعا خوب گفتی هزار چهره سیستم ما مشکل داره فکر نکنم درست بشه
محبوبه
از اقتصاد چیزی نمیدونم ولی برام سوال شد تشدد آرا به چی میگید؟ املاتون ضعیفه یا انشاتون؟
سید
همتی اقتصادمملکت را به زانو در آورد و فلج نمود
کدام اقتصاد.....طومارهای جلیلی در سازمان ملل رومیگی ...که بعد از آن نامی از اقتصاد هم در ایران پیدا نمیشد...؟
احمد
بدون شک همتی برای وزیر اقتصاد پیشنهاد خواهد شد و امید کشور به ایشان است. چون در این شرایط زمان آزمون خطا نیست باید کسی انتخاب شود که تجربه و یا حتی شکست قبلی را داسته باشد ما در ظرف سه سال دولت سیزدهم اقتصاد کشور را نابود کردیم صنایع را زیانده کردیم جبران این ضزبه سنگین سالها طول میکشد.. این که گفته میشود شهید رئیسی کارخانه های تعطیل شده را مجدا به تولید باز گردانید اصلا کار درستی نیست. کارخانه نباید بصورت دستور فعالیت کند مسیر درست اقتصادی باید کارخانه را به فعالیت تشویق کند.
متاسفانه ما در دولت سیزدهم حتی یک اقتصاد دان کار آمد نداشتیم فقط دنبال تامین مالی از طریق افزایش مالیات و خوراک صنایع و ...... که در بلند مدت منجر به تعطیلی صنعت میشود. در زمانی که یک دولت دمکرات در امریکا بود و صحنه بین المللی به سود ما می چرخید بجزء فرصت سوزی و نابودی صنایع هیچ کاری نکردیم.
آره یک اقتصاددان درست و حسابی هم نداشت
اما طبق داده های بانک جهانی رشد اقتصادی منفی را به جایی رسوند که در 20 سال اخیر بی سابقه بوده
یه کم اخبارتون را بروز کنید
در ضمن از هر جایی هم... نخرید
سلام
بسیار سیاه کار ودروغگو
صیاد
صحنه اقتصاد صحنه بازی با زندگی مردم نیست وجای بازی با جناح های سیاسی نیست ۶۰ درصد مردم به حکمرانی اقتصادی دولت‌های قبل نه گفتن .باادامه رویه دولت‌های قبل ۶۰ درصد را به ۷۰ درصد تبدیل نکنید این افراد مثل همتی و بقیه که درراس کار بوده اند امتحان خودرا داده اند .
علی کرمیان
همتی میلیونهانفر راراهی بورسی کردکه کلاً حباب بود وموجب نابودی سرمایه ی میلیونها ایرانی شد من هرگز نمی بخشمش
محسن تجری
همون درخواست پانصد میلیون دلار از صندوق برای تزریق به بانک های خصوصی بجای اعلام ورشکستگی آنها و از جیب ملت نشان دهنده مدیریت ایشان تست که خوشبختانه با درایت رهبری از خروج این پول و پرداخت به وابستگان حزبی جلوگیری شد
ازبین بردن اقتصاد ایران توسط دولت احمدی نژاد ودرزمان ایشان بود بقیه دارن اداشو درمیارن
احمدی نژاد باید دستگیر و محاکمه شود
صیاد
صحنه اقتصاد صحنه بازی با زندگی مردم نیست وجای بازی با جناح های سیاسی نیست ۶۰ درصد مردم به حکمرانی اقتصادی دولت‌های قبل نه گفتن .باادامه رویه دولت‌های قبل ۶۰ درصد را به ۷۰ درصد تبدیل نکنید این افراد مثل همتی و بقیه که درراس کار بوده اند امتحان خودرا داده اند .
سیدعباس موسوی
به حتم بدترین سکاندار اقتصاد ایران خواهد بود ایشون کارشو رو تو بانک مرکزی پس داده
سارا
برای نابودی ایران
تندروها برای اینکه دکتر پزشکیان موفق نشود دنبال تخریب افراد کارآمد و برجسته همچون ظریف وهمتی و... هستند .
همتی وقتی رئیس بانک مرکزی سد قیمت دلار 17500تومان بود و آنرا تا 11000تومان پایین آورد ولی رفتن ایران به لیست سیاه اف ای تی اف که باعث آن تندرو ها بودند ،وفشارهای ترامپ و عدم تمایل نظام برای مذاکره با ترامپ قیمت دلار را بالا برد ،ولی موقع تحویل بانک مرکزی دلار 24500تومان همتی تحویل داد یعنی 17500تحویل گرفت و 24500تحویل داد و با روشی ماهرانه با کمترین ارز پاشی اینکار را انجام داد،ولی حسودان و دروغگوهای نجومی نمی خواهند دولت پزشکیان موفق باشد.
شما قربونت دنبال ظریف برو که بتونی چند لیتر بنزین برای هواپیماش بگیری بتونه برگرده ایران
بهش هم یاد بده پیش پای هیشکی زانو نزنه مخصوصا اعراب
یه مجوز هم براش بگیر وقتی میره نیویورک بتونه یه کم توی شهر بگرده
بهش نگند در حد همین پیاده‌رو
در ضمن توافق هم خواست امضاء کنه حتما بگو چندبار بخونه که مثل برجام کلاه سرش نره
بیژن
آقای همتی نظرات اقتصادیش اگر کاربرد داشت ارزش پول ملی را تاحد پهن پائین نمی آورد
وحید
چرا دراین مملکت اینگونه مدیران نالایق که نان ملتی را آجر کرده‌اند را محاکمه نمی کنند 🤔🤔🤔
مهدی
الان چقدره لابد بالای ۵ ترلیونه میدونید چرا اینجوری میشه چون همه میزو میخوان و تعهدی به مسئولیتشون ندارن فقط شفافیت و اف ای تی اف جلوی بخور بخورو میگیره
روح الله شمس الدینی
اقتصاد ایران بسیار هم خوب و عالیه با چند راه کار ساده بسیار عالیترم میشه اینکه مدیران مومن و جوان و باضریب هوشی بالا با رصد کارنامه دانشگاهی را به کار بگیریم تامین اقتصادی کنیم تا وسوسه خیانت نشوند و بر روی درآمد های مطمئن و صددرصدی از نظر بازدهی زمانی غیر نفتی متمرکز بشویم قیمتهایی فراورده های نفتی که هم اکنون به کمک دولت و کشور می آید را در رسانه ها به ملت توضیح کامل و اجرا کنیم و با تمامی قوا با استفاده از سربازان گمنام در صدد ریشه کنی کامل فساد برایم که این خود منابع مختلف رصد درگاههای فساد را میطلبد که میبایست در این باره ساعتها و روزها کار کارشناسی صورت گیرد تا حتی از هدر رفتن ریالی در اثر فساد جلوگیری بعمل آید و دنبال تعامل سازنده با دنیا باشیم و در صورت سرمایه گذاری کشورهای دیگر کاملا شرایط قضایی و قانونی قراردادها رعایت تا در دراز مدت سرمایه گذاران اتوماتیک وار از صحنه مشارکت خارج و مورد مستقلاً برای ایران بماند و درآمد زایی داشته باشد.استقلال اقتصادی و رهایی از قید وبند اقتصاد نفتی هدف اصلی برنامه باشد و قبل از هر حرکت و اقدامی اول ملت را از فقر بیرون آوردیم و به درآمد خانواده توجه و جهت و کمک کنیم تا ملت در کنار اجرای برنامه ما سریعا ثروتمند گردند و در این زمان و دوره همواره مدعی خسارات وارده شده به کشور و ملت ایران از منابع بین اللملی باشیم و تا خسارات وارده توسط کشورها و اشخاص در دوره زمانی ایجاد انقلاب از پای ننشینیم و همواره دنبال مطالبه خسارات باشیم .و دیگر کارهای کارشناسی شده که از حوصله این مقال خارج است.منالله توفیق
کدام مسول حرفش عوض نشده این هم مثل بقیه دنبال خدمت نیستن دنبال اسم و رسم هستند ده سال اول انقلاب جنگ بود اما مردم راحتی داشتن الان جنگ نیست چون اختلاس داریم مدیر ناخالص داریم باید مثل فقیر زندگی کنیم مگل همتی نیست مشکل نبود سیستم رسیدگی قضایی کارآمد هست که مسولیت افراد رو ازشون نمیخواد برای همین هرکی تر زد میدونه محاکمه درکار نیست بعد خودشون سهامدار انواع شرکت هست به فکر سود زیان خودشونن مردم فقط پای صندوق رای مهم میشن
مردی اقتصادی که هیچ نمی دانست
اصلاح طلبها افرادشان امثال روحانی و ظریف و همتی هست که متاسفانه دوباره آمدند..ولی دیگه نمیتونند و نباید اجازه داد مملکت به گند بکشند،چون ۸ سال اینها باشند چی میشه؟؟؟!!!
ناشناس
همتی دوباره ایران را به بیراهه می برد
رحمانی
باعث ننگ هستن حامیان وطرفداران عملکرد همتی موضوع بورس وبه خاک سیاه نشاندن ملت بیچاره برای پرکردن اطرافیان مافیایش وصبح جمعه بنزینی وکشته وزخمی وزندانی شدن هزاران مردم مظلوم وبی گناه لطفا خجالت بکشیددازاین شخص خبیث طرفداری نکنید
محب جوادی پور
سلام! این بنده خدا در اقتصاد چیزی بارش نیست، بیهوده وقت تون رو صرف این نکنید!؟
شمر صادق به از جعفر کذاب..
در روحانی که صداقت ندیدیم همتی هم از اوست. تورم آن دوره را که نمیشود کتمان کرد...
اگر نگذاشتن کار کنن خوب همون موقع استفای میدادن مردم آدم صادق را خوب میشناسن. وای بروزی که دروغ ها برملا شود....
مردم
اسم نویسنده مقاله را نمیدونم وگرنه به آقای پزشکیان پیشنهاد میکردم ایشونو وزیر اقتصاد کنه ، بابا پدر اقتصاد کجا بودی که تا حالا کشفت نکردن!!!؟
علیرضا
واقعن نمیدونم این انقلابی ها و اصولگراها چه تو ذهنشون و تو فگرشون است.. انگاری کشور ایران مال اینا است و متعلق به انقلابین است. بخیالشون بقیه مردم متعلق به ایران نیستن کشور فقط مال این اصولگراها است. وقتی که پزشکیان پیروز شد بعضی از اصولگراها سخنرانی میکردن و میگوفتن تمام اون آدمای که به پزشکیان رای دادن همشون پس مانده هستن و بی عقلن
من خودم به جلیلی رای دادم و وقتی این فیلم رو که دیدم که گوفت تمام مردم که به پزشکیان رای دادن پسمانده هستن تا این حدف رو شنیدم بخدا دلم کباب شد که چرا این اصولگراها دارن به مردم کشورم به مردمی که هم وطنم هستن میگن پسمانده اون روزی که این فیلم رو دیدم بخاطری که به مردم کشورم گوفت پسمانده همش داشتم گریه میکردم که من چرا رفت به جلیلی رای دادم میگوفتم کاشکی اصلا برا هیچ کدومشون رای نداده بودم... من اینجا داشتم دیونه میشدم که آدمای جلیلی دارن بقیه مردم رو که بهشون رای ندادن دارن میگن پسمانده خیلی پشیمانم که به جلیلی رای دادم بخدا
داداش اشتباه نزدی
اون رنانی بود که به کسانی که به جلیلی رای داده بودن گفت عقب مانده
اون ظریف بود که گفت مملکت را پس گرفتین
مگه 32 سال دست اینا نبود
چه گلی به سر مملکت زدن؟
آزاده را آزمودن خطاست نه به دولت حسن
علی
بنظرم این کارنامه ضعیفه
بدرداقتصادنمیخوره
ازکابینه دولت دوم آقای خاتمی استفاده بشه البته ازنخبگان ودلسوزان به مردم
محمد
هنوز بهترین گزینه دربانک مرکزیست،در اقتصاد از بنیان اشکال هر تصمیمی ممکن است عواقب ومنافعی را ایجاد کنه،ولی با اینگونه آزمون خطا را ه درست در آینده هویدا خواهدشد
رزومه هر شخص وسواد هر شخص کاملا مشخصه آدم همینطور یه چیزی بنویسید واقعا بی انصافیه.....اگر آقای همتی سواد ندارد و هزار رنگه وای بحال دیگران .....پس چه لقبی باید به سایرین داد......
کارگر
همه اینادستشون داخل یه کاسه هست فقط مردم مسخره کردن وگرنه کسی دیگه تواین مملکت نیست فقط همین چندنفرهستن که میتونن مملکت درست کنند واقعا متاسف شدم ایناامتحان پس دادن پس همون دولت سوم روحانی درسته
سادات
از این چهره‌ها تکراری و ناکارآمد خسته شدیم ای خداااااا فقط خودت مردم ایران را از دست اینا نجات بده چقدر امتحان کنیم چقدر صفر بیارن دوباره شهریور ماه
صادقی
بهترین دولت ها احمدی نژاد ویک ماه شهید رجایی و مدتی اقا وحدود سه سال شهید ریسی بوده بقیه دست اصلاح طلبان بوده که دراین دولت‌ها خیلی متاسفانه اختلاس وبی دروپیکری بوده دولت های اصلاح طلب امیدشان به آمریکا است ولی باید بدانیم که آمریکا به ایران وهیچ کشوری کمک نمی‌کند هر از چند گاهی به سمت آمریکا و غرب میرن وکشور را و اقتصاد آن را به نابودی می‌برند واین خطای بزرگی است اگر با همه کشور های دنیا به غیر از چند کشور اروپایی وآمریکا ارتباط داشته باشیم وتوان داخلی را تقویت کنیم وروی پای خودمان باستیم مشکلات بر طرف می شود
کاظم شفیع زاده
مشکلات دولت شهید رئیسی از بانک مرکزی و وزیر صمت و رفاه بود
علی
اگربخواهیم بنزین ازادشود وبه ۲۰هزارتومان برسد ودلار تک نرخی به ۶۰هزارتومان بهترین انتخاب همتی است
ایمان دهقانی
همتی پدر چاپ پول ایران
ای کاش آقای همتي وزیر اقتصاد بشود چون ایشان هم داهاتی ماست
نامی
انشاله مردم از شر شما مثلا باسوادها و منفعت طلبها راحت بشن
علی
البته از یک موضوع نباید غافل شد آن هم کرونا بود که همه کشورها را درگیر خود کرد و تورم را در سطح دنیا بالا برد
ضمن اینکه در همان سالها فعالیت شدیدی برای زمینگیر کردن دولت از جهات گوناگون جریان داشت از ائمه جمعه گرفته تا صدا و سیما دولت سایه و بعضی بنگاه‌های عظیم اقتصادی و غیره و همچنین ظهور ترامپ
با سلام خواهشمندیم از اقای همتی استفاده نشود.
اتفاقا اگر کسی غیر از همتی بود اتفاقات بدتری می‌افتاد از روی کار آمدن ترامپ و پاره کردن برجام یادتان رفته و اتفاقات دولت سیزدهم در افزایش تورم خاطرتان هست
بهمن
از ایشون فقط سامان دادن اقتصاد به روش علمی میخوایم همیک