۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۵۰۵۷

کارشناسان ترکیه: ادامه تجارت نفت در برابر طلا با ایران مفید است

تجارت نفت در برابر طلا با ایران هم کمکی به دولت ایران بود تا بخشی از منابع حاصل از فروش نفت خود را در شرایط تحریم به دست آورد و هم به دولت ترکیه کمک کرد تا کسری تجاری خود را موازنه بخشد.
به گزارش نفت ما،روزنامه انگلیسی زبان " دیلی صاباح " به نقل از برخی کارشناسان اقتصادی ترکیه نوشت: متهم کردن ترکیه به دور زدن تحریم های ایران و فشارهای برخی محافل در زمینه موضوع فساد بزرگ اقتصادی و متهم کردن موسسات دولتی ترکیه از جمله " هالک بانک "به پولشویی ، تلاشی است از جانب برخی مخالفان حکومت ترکیه که دولت اردوغان را ساقط کرده و تجارت با ایران را بر هم زنند.

این گزارش به نقل از دکتر " جمیل ارتم " کارشناس اقتصادی ترکیه نوشت: ترکیه به دلیل تحریم ها چاره ای جز وارد کردن نفت از ایران در ازای پرداخت طلا از طریق هالک بانک به ایران نداشته است.

این اقتصاد دادن ترکیه ای می گوید : تجارت نفت در برابر طلا با ایران هم کمکی به دولت ایران بود تا بخشی از منابع حاصل از فروش نفت خود را در شرایط تحریم به دست آورد و هم به دولت ترکیه کمک کرد تا کسری تجاری خود را موازنه بخشد.

این اقتصاد دادن ترکیه می افزاید: ترکیه می بایست راهی پیدا می کرد تا پول نفت وارداتی از ایران را بدون نقض کردن تحریم ها پرداخت می کرد و دادن طلا به ایران به جای پول بهترین راه ممکن بود.

این کارشناس اقتصادی ترکیه می گوید: این کار علاوه بر ایران ، به کمک اقتصاد ترکیه هم آمد و بخشی از کسری بودجه دولتی را که گمان می رود در سال 2014 به بیش از 7 درصد برسد ، جبران می کرد.

دکتر جمیل ارتم می افزاید: افرادی که ترکیه را به دور زدن تحریم های ایران متهم می کنند باید توجه کنند که طبق قوانین همان تحریم ها تا تاریخ 1 جولای 2013 هیچ منعی برای تجارت از طریق طلا با ایران وجود نداشت.

این کارشناس اقتصادی ترکیه سپس با انتقاد از برخی کشورهای غربی می افزاید: برخی از این کشورهای غربی خود به دنبال تجارت با ایران هستند اما ترکیه را به خاطر تجارت نفت در برابر طلا سرزنش کرده و متهم به نقض تحریم ها می کنند.

او می افزاید: حتی برخی از آنها در ماه های گذشته تلاش کردند با پیش کشیدن یک پرونده  جعلی مبنی بر فساد بزرگ اقتصادی علیه دولت اردوغان، راه تجارت نفت در برابر طلا بین ترکیه و ایران را مسدود کنند.

جمیل ارتم در خاتمه می افزاید: ترکیه هیچ کار غیر قانونی در تجارت با ایران نداشته است و باید به تجارت با این کشور همسایه خود ادامه دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی