۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۶۵۹۵۹

اعتراض به انحصار تعدیل مدرک دکترا در صنعت نفت برای مدیران خاص

همانطور که مطلعید سال‌ها چالش اصلی ارتباط صنعت با دانشگاه حلقه مفقوده علم و عمل بود و اندیشمندان به دنبال پیاده‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی در صنعت بودند. اکنون با اتخاذ این سیاست که تنها سمت‌های پژوهشی امکان تعدیل دکترا دارند خود به این نقصان بزرگ دامن زده و مانع ورود تفکرات دانشگاهی غنی به لایه‌های اجرایی در صنعت می‌شویم.
اعتراض به انحصار تعدیل مدرک دکترا در صنعت نفت برای مدیران خاص
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،جمعی از کارکنان خدوم صنعت نفت در اعتراض به فرایند تعدیل مدرک دکترا در صنعت نفت که هم اکنون در انحصار گروهی خاص است، با صدور بیانیه ای از مسئولین درخواست رسیدگی و جلوگیری از تضییع حقوق اکثریت کارکنان که دارای مدارج بالای تحصیلی هستند را کردند.
 متن بیانیه به شرح زیر است:
 
به نام خدا
اندر حکایت تعدیل مدرک دکترا در صنعت نفت
 از جمله چالش‌های معمول در مدیریت‌های اداری کشور اتخاذ تصمیم مطابق شرایط خاص عده ای و باب میل متولیان امر و استفاده خودشان از مزایای آن تصمیم بوده است. آنها با وضع مقرراتی من درآوردی اما به ظاهر اصولی و اتصال آن به بند و ماده، حقوق عمومی را تضییع می کنند و با تفسیر بیگانه ای از عدالت آنرا به ظاهر در مسیر منافع ملی و در واقع غیر خردمندانه و در جهت تضعیف مصالح عمومی وسازمان های دولتی اجرا می کنند. 
البته به کرات اینگونه اقدامات به واسطه شفاف سازی متفکران با صرف وقت و هزینه جبران ناپذیر برای کارکنان و سیستم اصلاح و عموم واجدین شرایط در سایه تلاش نخبگان با تاخیر به حق و حقوق خود نائل می گردند.
این بار این حکایت در صنعت نفت رخ داده است عده‌ای اندک که خود و اطرافیانشان را مستحق تعدیل مدرک دکترا می‌دانند با تعریف اشتباهی از ساختار سازمانی محدودیتی بدون مبانی علمی را در مسیر تعدیل مدرک دکترا قرارداده اند. آنها معتقدند تنها افرادی که متصدی سمت‌های مطالعاتی/پژوهشی بوده و در ساختار سازمانی با کدهای ۷ و ۸ به عنوان سمت های سازمانی با ماهیت پژوهشی و مطالعاتی مشخص شده اند استحقاق تعدیل مدرک دکترا دارند و دیگر نفرات سازمان با هر پایه سازمانی، ضرورت عملیاتی، تعهدات مالی و مشخصات پیچیده دیگر تا سقف مدرک کارشناسی ارشد محق دریافت مزایا می‌باشند. این به ظاهر علما غافل از اینکه این تصمیم معایب و عواقب ذیل را برای حیاتی ترین صنعت کشور به همراه دارد بر اراده غیرمنطقی خود پافشاری کرده و در مواردی تنها افرادی که با واسطه و سفارش آنها را تحت فشار قرار می دهند از صد پوشالی تعدیل عبور کرده و بسیاری ناظرین و واقفین به موضوع به دلیل منافع شخصی متاسفانه سکوت کرده و اگر بنده خدایی هم موضوع را پیگیری نماید متاسفانه با فرافکنی مسئولین روبرو شده و هیچ یک از آنها قبول مسئولیت ننموده و هر یک عامل تصمیم را دیگری معرفی کرده و به گردن دیگری می اندازد:
-         همانطور که مطلعید سال‌ها چالش اصلی ارتباط صنعت با دانشگاه حلقه مفقوده علم و عمل بود و اندیشمندان به دنبال پیاده‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی در صنعت بودند. اکنون با اتخاذ این سیاست که تنها سمت‌های پژوهشی امکان تعدیل دکترا دارند خود به این نقصان بزرگ دامن زده و مانع ورود تفکرات دانشگاهی غنی به لایه‌های اجرایی در صنعت می‌شویم.
-          هرانسان متفکری به این موضوع واقف است که عالم بی عمل همچون درخت بی ثمر بوده و آیا مدیران اجرایی و عملیاتی نمی‌بایست در سطح دکترا دارای تحصیلات بوده و از دستاوردهای علمی و دانشگاهی خود در پیشبرد مدیریت اجرایی و عملیاتی بهره مند گردند.
-         همه ما کارکنان صنعت نفت در سطوح مختلف بارها در پروژه های مطالعاتی شرکت نموده ایم و بصورت فوق العاده در کنار وظایف اصلی خود با ارائه نظر به صورت حضوری و غیر حضوری، مکتوب و غیر مکتوب، تکمیل پرسشنامه های متعدد به عنوان گروه نخبگان موجب تکمیل و هدایت پروژه های مطالعاتی شده ایم و در واقع کادر اداری و مطالعاتی صرفا هماهنگ کنندگان و جمع آوری کنندگان نظرات خبرگان عملیاتی بوده و منفردا به هیچ عنوان یک مطالعه به نتایج مطلوب و واقعی دست نخواهد یافت.
-         آقایان با طرح موضوع و شعار صرفه جویی و کاهش بار مالی این تعدیل بر سیستم مالی نفت، موجبات تخریب چشم انداز نیروی انسانی را فراهم نموده و تمامی تئوری های انگیزشی نیروی انسانی را زیر سوال برده و مدعی تفکرات علمی و برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی هستند غافل از اینکه این ده درصد تعدیل اگر هم منظور می گردید در اخذ مالیات و فرمول سقف حقوق به جیب دولت بر می گشت و در واقع فاقد بار مالی است.
به وسعت علم مدیریت، از تئوری های سازمان گرفته تا مباحث انگیزشی و رفتار سازمانی و ...
دلیل و ادله وجود دارد برای رد این تصمیم غیر بخردانه و امید است که این تیم قبل از شروع به کار دولت جدید دست از مشاوره های اشتباه خود برداشته و وزیر محترم نفت را از اصلاح این اقدام مطلع و تا فرصت باقی است اقدام اصلاحی مبنی بر تعدیل کلیه فارغ التحصیلان دکترا در صنعت نفت را در دستور کار خود قرار داده و رزومه خود را اصلاح و رضایت کارکنان فهیم نفت را جلب و موجب تقویت حلقه های علم و عمل در صنعت عظیم نفت گردند.

جمعی از کارکنان خدوم صنعت نفت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی