۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۴۴۷۳۱
درجا زدن بزرگترین شرکت نفتکش ایران؛

شرکت ملی نفتکش ایران بدون استراتژی می راند

شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان بازوی صادرات نفت کشور در دوران تحریم ها نه تنها اقدام به نوسازی ناوگان خود نکرده و تاکنون در جهت به روز کردن استانداردهای ایمنی و فنی ناوگان نیز قدمی موثر برنداشته، بلکه برای شرایط بعد از طوفان نیز برنامه جامع و عملی در پیش ندارد و تنها به نوید روزهای طلایی بسنده کرده است!
شرکت ملی نفتکش ایران بدون استراتژی می راند
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" ،در کنار برنامه های افزایش تولید نفت کشور، بحث نحوه حمل این ماده استراتژیک برای صادرات همیشه به عنوان یک دغدغه مطرح بوده است. در سالهای گذشته به علت تحریم های اتحادیه اروپا که از سال 2012 اعمال شد، اعضای گروه بین المللی حمایت وجبران خسارت مستقر دراروپا که پوشش بیمه ای بیشتر بازار نفتکش ها را به عهده دارد از بیمه محموله های نفتی و غیر نفتی ایران منع شدند و این امر مشکلات زیادی برای صادرات نفت ایران بوجود آورد، به طوری که عملا نفتکش های ایرانی تغییر کاربری داده و به جای حمل نفت به مخازن ذخیره سازی تبدیل شده بودند . پس از توافقات اخیر، گره از مهمترین بخش صنعت نفت یعنی بیمه نفتکش ها گشوده شده و نفتکش های ایرانی از این پس می توانند با خاطری مطمئن نسبت به صادرات اقدام و درهمه بنادر تردد نمایند.  این موضوع بارها توسط مسئولین بیان شده و حتی روز گذشته نیز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در مجلس این مهم را یادآوری نمود . ایران 55 تا 60 نفتکش در ناوگان خود دارد ، هم اکنون به طور میانگین روزانه 600 هزار بشکه از نفت ایران به اروپا صادر می شود، اما نکته جالب آنجاست که هیچ یک از محموله های حمل شده به اروپا توسط نفتکش های ایرانی صورت نگرفته و این در حالی است که شرکت ملی نفتکش ایران، بزرگترین ظرفیت را در بین شرکت‌های حمل و نقل دریایی در جهان به خود اختصاص داده است. نفت ایران از طریق نفتکش های اروپایی صادر می شود زیرا نفتکشهای ایران تنها می توانند جوابگوی نیاز بازارهای آسیایی باشد.  از سوی دیگر حدود 20 فروند نفتکش بزرگ در کشور نیازمند مدرن‌سازی هستند، به عبارت دیگر نفتکش‌های خارجی برای صادرات بخش عمده‌ای از نفت ایران به اروپا و دیگر نقاط باید مورد استفاده قرار بگیرند . به نظر می رسد فضای پیش رو برای برخی از شرکت هایی که با نفت سر و کار دارند همچنان غبار آلود است چرا که شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان بازوی صادرات نفت کشور در دوران تحریم ها نه تنها اقدام به نوسازی ناوگان خود نکرده و تاکنون در جهت به روز کردن استانداردهای ایمنی و فنی ناوگان نیز قدمی موثر برنداشته، بلکه برای شرایط بعد از طوفان نیز برنامه جامع و عملی در پیش ندارد و تنها به  نوید روزهای طلایی بسنده کرده است! شاید بتوان اهمال شرکت ملی نفتکش ایران را با مثالی بهتر نمایش داد . شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز زمانی در لیست تحریم ها قرار داشته و با مشکل بیمه ای نیز همانند ملی نفتکش دست و پنجه نرم کرده است، اما بعد از برجام اولین محموله محصولات پتروشیمی را به اروپا صادر کرده و این در حالی است که  شرکت ملی نفتکش ایران کماکان در حال حل و فصل پاره ای از مشکلات به ظاهرا اساسی است ! در شرایطی که بارها بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی تاکید شده است، مشخص نیست شرکت ملی نفتکش ایران با چه دلیل و برهانی تاکنون نتوانسته صادراتی به اروپا داشته باشد و تا به امروز آینده نگری در خصوص فضای پساتحریم را برای خود ترسیم نکرده و منتظر مانده تا "هر چه پیش آید خوش آید را " همچنان ادامه دهد.                  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


Xx
تيم مديريت نفتكش هنوز احمدي نژادي است و متاسفانه هيچ تخصص كشتيراني ندارد . إيجاد شركتهاي فرعي بيشمار و نيرو گيري از دوست و آشنا و فك و فاميل بعلاوه اشاعه روحيه پاچه خواري و زير پا كشي ، ديگر فرصتي براي مديريت صحيح باقي نميگذارد و متاسفانه اين اغاز فرايند سقوط در زماني است كه كشور نياز به مديريت صالحان فارغ از ديدگاه قبيله اي در اينگونه جايگاهها هستند .
وزارت نفت بايستي اين شركت را به مام دولت بازگردانده و از چنگ مديريت قبيله اي برهاند ...