۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۲۸۲۴۷

ساسول همراه وفادار ایران

به گزارش نفت ما،  سابقه همکاری و فعالیت شرکت ساسول افریقا مربوط به سال ۱۳۸۰ می‌شود. این شرکت ازجمله شرکت‌هایی است که سابقه درخشانی در زمینه فعالیت در صنعت نفت ایران دارد. به این ترتیب که در نهایت با به اتمام رسیدن پروژه‌های همکاری مشترک میان این شرکت و ایران، هر ۲ طرف از همکاری با یکدیگر اعلام رضایت کردند. سهام این شرکت در ابتدای سال‌های تاسیس متعلق به آلمان بود اما درحال‌حاضر سهام خود را به‌طور نصف-نصف با ایران شریک شده است. در شرایط کنونی شرکت‌های بزرگ و قدرتمندی در زمینه صنعت پتروشیمی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.
اصلی‌ترین نکته‌ای که در زمینه همکاری و جذب سرمایه با شرکت‌های خارجی وجود دارد، تعیین فرمولی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست. این در حالی است که برای اجرایی شدن هر طرح پتروشیمی باید نرخ خوراک از پیش تعیین شده باشد و تنها در برخی موارد بسته به موقعیت مکانی واحد احداثی، نرخ خوراک ممکن است متغیر باشد، اما به‌طور کلی هزینه‌های جاری و البته قیمت تمام‌شده و سود محصولات یک واحد پتروشیمی تقریبا مشخص است. به این ترتیب می‌توان گفت لزوما نباید نرخ خوراک را ثابت کرد بلکه می‌توان فرمول محاسبه این نرخ را پس از بررسی همه‌جانبه و تطبیق آن با قوانین بین‌المللی این صنعت ثابت کرد. در چنین شرایطی سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند با در دست داشتن فرمول تعیین نرخ خوراک و همچنین در نظر گرفتن شرایط کلی بازار جهانی محصولات، برآوردی از میزان سوددهی سرمایه خود در ایران داشته باشد.
بد نیست بدانید که بیشتر خارجی‌ها تمایل به همکاری در قالب فاینانس دارند و نه سرمایه‌گذاری مستقیم. در صورتی که نتوانیم شفافیت لازم را ضمن جذابیت برای صنعت پتروشیمی خود به وجود آوریم، بی‌شک نمی‌توانیم جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشیم.
به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری در زمینه تعیین فرمولی برای محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها امری است که بررسی آن باید در اختیار وزارت نفت قرار گیرد و نه نهادهای دیگر. لازم به تاکید است که درحال‌حاضر نرخ ۱۳ سنتی برای خوراک پتروشیمی‌ها نرخ مناسبی است، به شرط آنکه قیمت بالاتری برای آن در نظر گرفته نشود. دولت می‌تواند نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را کاهش داده و در عوض سود متعلق به خود را از طریق مالیات فرآورده‌های نهایی پتروشیمی‌ها جبران کند. منبع: صمت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی