۰
۴
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۱۹۹۲۰
ماجرای اولین دکل دریایی ملکی ایران چیست؟

اختلاف پتروپارس و حفاری شمال بر سر سحر۱

یک روز پس از آنکه مدیرعامل شرکت حفاری شمال، از جایگزین شدن دکل ایرانی سحر ۱ با یک دکل هندی و بیکار شدن ۵۰۰ نفر از متخصصان و کارکنان آن خبر داد، شرکت پتروپارس به عنوان کارفرما با صدور اطلاعیه ای به این اظهارات پاسخ داد.
اختلاف پتروپارس و حفاری شمال بر سر سحر۱
به گزارش نفت ما،ماجرا از جایی آغاز شد که هدایت الله خادمی مدیرعامل شرکت حفاری شمال، در یک نشست خبری که روز دوشنبه ششم بهمن برگزار شد، از ترخیص دکل حفاری دریایی سحر ۱ از پروژه فاز ۱۳ خبر داد و به شدت از شرکت ملی نفت ایران انتقاد کرد. این اظهارات که در خبرگزاری رسمی وزارت نفت هم انعکاس پیدا نکرد در آخرین ساعات سه شنبه شب با پاسخ شرکت پتروپارس به عنوان کارفرما مواجه شد.   نکته جالب در مورد ادعاهای دو طرف، اختلافات دو طرف ماجرا در مورد دکل حفاری سحر ۱ است. دکل حفاری سحر ۱ حدود چهار سال پیش توسط شرکت حفاری شمال وارد ایران شد تا عنوان اولین دکل حفاری دریایی ملکی ایران را پس از سه دهه از آن خود کند. این دکل ابتدا در میدان فرزاد آ که بخشی از میدان مشترک فرزاد بین ایران و عربستان است استقرار یافت که پیمانکار آن هم پتروپارس بود و سپس به فاز ۱۳ انتقال یافت. زمانی که این دکل حفاری دریایی ملکی وارد ایران شد اعلام شد که این دستگاه حفاری با قدرت سه هزار اسب بخار، توانایی حفاری تا عمق ۳۰ هزار فوت را دارد و دارای پنج دستگاه دیزل ژنراتور و سه دستگاه پمپ گل ۲ هزار و ۲۰۰ اسب بخار است. وجود پمپ سیمانکاری روی دکل سحر یک و قطر پایه های آن (۱.۵) در مقایسه با نمونه های مشابه (۱۲.۵) از مزیت های ممتاز این دستگاه حفاری اعلام شده بود که سبب می شود این دکل بتواند در اعماق بیشتری نسبت به مدل های مشابه حفاری کند. صرفنظر از ویژگیهای فنی، ورود یک دکل حفاری دریایی ملکی به ایران می توانست خبر خوبی باشد چرا که هزینه اجاره روزانه هر دکل حفاری دریایی در ایران دهها هزار دلار است. اما اکنون شرکت پتروپارس مزیتهای فنی این دکل حفاری را زیر سوال برده است. مهمترین تناقض در اظهارات دو طرف ماجرا یعنی شرکت حفاری شمال و شرکت پتروپارس این است که حفاری شمال دکل سحر یک را پیشرفته ترین نوع دکل حفاری نسبت به نوع هندی آن می داند درحالیکه شرکت پتروپارس، مدعی است این دکل حفاری، ضعیفتر از نوع هندی است که به کار گرفته شده است. درحالیکه به نظر می رسد این موضوع به راحتی قابل بررسی باشد.
نکته قابل توجه دیگر در این ماجرا این است که شرکت پتروپارس در اطلاعیه خود، ادعای شرکت حفاری شمال مبنی بر عدم پرداخت مطالبات این شرکت را تایید کرده و مسئولیت را متوجه شرکت ملی نفت ایران کرده است.
صرفنظر از صحت و سقم ادعاهای دو طرف، به نظر می رسد در شرایط کنونی که تعداد دکل های حفاری ایران کمتر از ۱۵۰ دستگاه است که اغلب آن هم در خشکی مشغول به فعالیت هستند و ایران بیش از هر زمان دیگری به دکل های حفاری دریایی بویژه با توجه به ازدیاد میادین مشترک نیاز دارد، عدم بهره برداری حداکثری از دکلهای دریایی حفاری از هر نوع، می تواند زیانهایی برای کشور در تاخیر در توسعه میادین در پی داشته باشد./نکونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ﻣﻄﻠﺐ ﺟﺎﻣﻊ ﻭ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﻮﺩ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺯﻣﯿﻦ ﺯﺩﻥ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ
ﻓﮑﺮ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻢ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯿﺎﺩﯾﻦ ﻧﻔﺖ ﻭﮔﺎﺯ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﻧﯿﺴﺖ !ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎﺭﺯ ﺍﻥ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺍﺳﻔﻨﺪﯾﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺩﻩ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻥ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻣﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﻧﺪﺭﺧﻢ ﯾﮏ ﮐﻮﭼﻪ ﺍﯾﻢ !
ﻓﮑﺮ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻢ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯿﺎﺩﯾﻦ ﻧﻔﺖ ﻭﮔﺎﺯ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﻧﯿﺴﺖ !ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎﺭﺯ ﺍﻥ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺍﺳﻔﻨﺪﯾﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺩﻩ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻥ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻣﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﻧﺪﺭﺧﻢ ﯾﮏ ﮐﻮﭼﻪ ﺍﯾﻢ !
دکتر معروف
امیدوارم مسولین به توانایی ایرانیان اعتماد بیشتری داشته باشند و در ضمن توجه داشته باشند که در این اوضاع اقتصادی بیکار شدن 500 نفر که نان اور خانواده هستند بدانند که برای خانواده هایشان چقدر سخت خواهد بود