۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۱۱۰۳۷

امید به میادین مشترک

میادین مشترک، شاه بیت مهمترین برنامه های وزارت نفت محسوب می شود که برای توسعه و پیشبرد امور این میادین، کمیته ای هم برای پیگیری و بررسی مستمر آنها در این وزارتخانه تشکیل شده است.
امید به میادین مشترک
به گزارش نفت ما،میادین مشترک، شاه بیت مهمترین برنامه های وزارت نفت محسوب می شود که برای توسعه و پیشبرد امور این میادین، کمیته ای هم برای پیگیری و بررسی مستمر آنها در این وزارتخانه تشکیل شده است. عقب ماندگی های ایران در حوزه میادین مشترک موضوعی نیست که بتوان با بی تفاوتی از کنار آنها عبور کرد. علاوه بر پارس جنوبی که سالهاست در توسعه آن از قطر عقب افتاده ایم و مسئولان در سالهای اخیر تنها وعده رسیدن به قطر را سر داده اند، در سایر میادین مشترک هم چندان وضع امیدوارکننده ای نداریم. در میادین مشترک با عراق، طرف مقابل به سرعت در حال توسعه میادین با کمک شرکتهای خارجی است و هدف جاه طلبانه افزایش تولید تا ۸ میلیون بشکه نفت در روز را در سر می پروراند. در مورد میادین مشترک دریایی با کویت و عربستان هم وضعیت چندان مطلوبی وجود ندارد و اغلب شاهد سکون و بلاتکلیفی هستیم. در دریای خزر، اگر موضوع اختلافات ارضی بین ایران و کشورهای همسایه را هم فراموش کنیم، عمق بالای خزر امکان توسعه میادین مشترک در آن منطقه را با سرعت بالا بدون همراهی شرکتهای غربی از ما سلب کرده است. در مجموع علیرغم تلاشهایی که طی سالهای اخیر در بدنه صنعت نفت برای بهبود وضعیت ما در میادین مشترک صورت گرفته، همچنان وضعیت امیدوارکننده ای نداریم و به غیر از میدان مشترک با عمان یعنی میدان هنگام، در سایر میادین یا عقب هستیم یا تاکنون هیچ برداشتی صورت نگرفته است. به همین دلیل عزم جدی وزیر نفت در توسعه میادین مشترک را همراه با تشکیل کمیته پیگیری و بررسی مستمر وضعیت این میادین در وزارت نفت به فال نیک می گیریم و امیدواریم تا سه سال آینده، شاهد بهبود وضعیت کشورمان بویژه در میادین مهم مشترک خشکی و دریا باشیم. چرا که افزایش تولید نفت و گاز کشور بدون توسعه برداشت از میادین مشترک به راحتی امکانپذیر نخواهد شد.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ارش خان نورابادی
امروز در شرایطی این مطلب را مینویسم که در سالهای گذشته و به دلایل مختلف رقبای ما در میادین مختلف انرژي که با ما شریک هستند تا چندین برابر ما در حال برداشت هستند.......... اکنون وزارت نفت ما میبایست با یک برنامه ریزی جدی و با تعیین اولویت ها و بررسی و شناخت منافع کوتاه مدت و دراز مدت و با یک کار کارشناسی هر چه سریعتر نسبت به سرمایه گذاری و حفر چاه و برداشت از این منابع اقدام کند ...... فراموش نکنیم که عمل امروز ما را ایندگان به داوری خواهند نشست و در مورد ان قضاوت میکنند پس بیائیم برای منافع ملی مان ارزشی بیشتر قائل شویم و اجازه ی غارتگری این میادین را به همسایگان فرصت طلب سودجو ندهیم.... هر چند که من به شخص جناب زنگنه و تیم ایشان امیدهای بسیار دارم.................