۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۱۶۶۸۷۰
مدیرعامل پتروشیمی ایلام در گفت و گو با نفت ما اعلام کرد:

اقدامات موثری برای تامین خوراک پایدار پتروشیمی ایلام اجرا شده است

 واحد HDPE پتروشیمی ایلام رکورد تاریخی تولیدش را شکست
جعفری فر در مورد تولید پتروشیمی ایلام گفت: ما در سه ماهه‌ اول ۱۴۰۳، نسبت به سه ماهه‌ اول سال گذشته ۱۸ درصد افزایش تولید داشتیم و در تیرماه امسال رکورد تولید ادوار واحد HDPE شکسته شد و یک رکورد تاریخی را با ۲۷ هزارو ۶۰۰ تن معادل ۱۰۵ درصد ظرفیت اسمی این واحد ثبت کردیم.
فایل ویدیو
داوود جعفری‌فر، مدیرعامل پتروشیمی ایلام در گفت و گو با نفت ما در خصوص آخرین وضعیت تامین خوراک پایدار این مجتمع و همچنین تامین خوراک پروپیلن پتروشیمی ارغوان گستر ایلام اظهار داشت: در بحث تامین خوراک به عنوان مهمترین و اساسی‌ترین چالش پتروشیمی ایلام طی چند ماهه گذشته اقدامات خیلی خوبی هم با دید بلندمدت هم با دید کوتاه‌مدت صورت گرفته است. در بحث بلندمدت مذاکرات خوبی را با وزارت نفت، شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز داشتیم و خوشبختانه خبر خوب اینست که پنج‌ حلقه چاهی که در مخزن گازی تنگ بیجار در سالهای گذشته حفاری شد، دو حلقه از این چاهها با توجه به قول مساعد باید به بهره‌برداری برسد که بخشی از کمبود خوراک پتروشیمی ایلام را جبران خواهد کرد.
جعفری فر افزود: در بحث راهکارهای کوتاه مدت، ما طی یکی دو ماه گذشته دو قرارداد خوب را با پتروشیمی گچساران که زیرمجموعه‌ هلدینگ خلیج فارس بوده و اخیراً به مدار تولید رسیده، داشتیم.در خصوص دریافت  C3+ پتروشیمی گچساران مذاکراتی داشتیم چون برشی است که در واحدهای الفین گازی به عنوان محصول فرعی و جانبی تولید می شود و ما قراردادش را منعقد کردیم و تغییراتی هم در واحد الفین پتروشیمی ایلام با همت همکاران و شرکت‌های مهندسی داخلی انجام دادیم تا بتوانیم این برش را در آنجا استفاده نماییم. لذا قراردادی برای ۶۰ هزار تن C3+ پیش بینی شده و بواسطه آن بخشی از خوراک ظرفیت تولید الفین در واحد پتروشیمی ایلام، جبران شده و چون حاوی برش پرو‌پیلن است بخشی از خوراک واحد ارغوان گستر ایلام و کمبود خوراک آن را با این تغییرات فنی و قراردادی که اشاره کردم، جبران خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی ایلام اعلام کرد: موضوع دوم اتیلنی است که پتروشیمی گچساران تولید می‌کند و تا  پایین‌دست آن یعنی پلیمر گچساران که در حال ساخت است، دریافت سالیانه 100 هزار تن اتیلن را قرارداد بسته ایم و با این اتفاق عملاً کمبود خوراک واحد HD ما به میزان قابل توجهی جبران خواهد شد که هم اکنون داریم به صورت مستمر از خط اتیلن سراسری می‌گیریم. لذا از شرکت ملی صنایع پتروشیمی تقاضا دارم که مشکلات فنی خط از جمله کمپرسورها را مرتفع نمایند چون از طرفی، مواقعی پیش می آید که پتروشیمی ایلام و واحد HD آن نیاز دارد ولی عملاً به خاطر مشکلات خط و از طرفی امکان تزریق اتیلن به خط توسط پتروشیمی گچساران، وجود دارد، این بهره‌برداری از خط و رفع ایراد فنی کمپرسورهای خط، باعث می شود که محدودیت در ارسال داشته باشد و عملاً منابع ملی ما به صورت بایسته و شایسته مورد استفاده قرار نگیرد.
جعفری فر در مورد تولید پتروشیمی ایلام گفت: ما در سه ماهه‌ اول 1403، نسبت به سه ماهه‌ اول سال گذشته ۱۸ درصد افزایش تولید داشتیم و در تیرماه امسال رکورد تولید ادوار واحد HDPE شکسته شد و یک رکورد تاریخی را با ۲۷ هزارو ۶۰۰ تن معادل ۱۰۵ درصد ظرفیت اسمی این واحد ثبت کردیم.
مدیرعامل پتروشیمی ایلام در خصوص تاثیر پایداری خوراک بر تولید و سود پایدار مجتمعی که زمانی بحث واگذار سهامش مطرح بود، تصریح کرد: بله همینطور است. راهکار اساسی تامین خوراک پایدار در توسعه‌ مخازن بالادست پالایشگاه گاز ایلام و پتروشیمی ایلام است، الان خوراکی که از پالایشگاه ایلام دریافت می کنیم زیر ۵۰ درصد ظرفیت اسمی ماست و برای اینکه حتی با ۶۰ درصد ظرفیت اسمی بتوانیم تولید کنیم تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد خوراک مان را از طریق تراک از جاهای مختلف کشور مثل پتروشیمی پارس، پالایش گاز بیدبلند، پالایش گاز هویزه و از پالایشگاههای کوچک مقیاس متعدد خوراک را حمل می‌کنیم، صرفا برای اینکه واحد الفین پتروشیمی ایلام  بتواند تولیدش استمرار داشته باشد.
جعفری فر در مورد اینکه آیا برای تامین خوراک با ان جی ال دهلران هم مذاکره ای داشته اید، توضیح داد: بله با ان جی ال دهلران هم مذاکره شده و ظرفیت تحویلشان برای ما روزانه شاید یکی دو محموله تراک باشد و بیشتر نیست. اتفاقاً یکی از برنامه‌هایی که با مدیران ذیربط وزارت نفت داشتیم این بوده که از ان جی ال دهلران هم بتوانیم خوراک دریافت کنیم چون مسافت کمتری با پتروشیمی ایلام دارد.
جعفری فر در خصوص اشتغالزایی و توسعه اجتماعی مجتمعهای پتروشیمی ایلام و ارغوان گستر ایلام تاکیدکرد: این دو مجموعه خصوصاً پتروشیمی ایلام بزرگترین مجموعه‌ صنعتی غرب کشور به شمار می روند و ما الان به صورت مستقیم حداقل ۳۰۰۰ نفر در پتروشیمی ایلام اشتغالزایی کرده ایم و به‌تبع این سرمایه‌گذاری که افتاده، گردش مالی خیلی خوبی در منطقه از نظر حمل‌ونقل و لجستیک ایجاد شده است و الان تقریباً کل محصول تولیدی پتروشیمی ایلام توسط رانندگان خود استان به جاهای مختلف کشور حمل می شود و قطعا اگر،پتروشیمی ایلام و زیرمجموعه‌های آن نبود، وضعیت اقتصادی استان ایلام کاملا یک چیز دیگری می شد، لذا با بهره‌برداری‌ از مجتمعهای پتروشیمی ایلام و ارغوان گستر ایلام، سطح معیشت و رفاه در استان ایلام به‌اندازه‌ای که در توان صنعت پتروشیمی بوده بهبود نسبی خیلی خوبی پیدا کرده است.
مدیرعامل پتروشیمی ایلام در مورد راهبرد بازار صادراتی پتروشیمی ایلام تاکید کرد: بیشتر صادرات ما به چین، هند، ترکیه و کشورهای حوزه‌ CIS‌است و به بازار عراق چون پلی‌اتیلن در پایین دست صنعت پتروشیمی این کشور خیلی توسعه پیدا نکرده، صادرات نداریم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی