کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

27 هزار میلیارد از جیب سهامداران فارس برای مسئولیت های اجتماعی؛

وصله نچسب باشگاه استقلال بر تن هلدینگ خلیج فارس

18 مهر 1403 ساعت 10:11

هلدینگ خلیج فارس علاوه بر پرداخت 27 هزار میلیارد ریال، می بایست 8 هزار میلیارد بدهی این باشگاه را نیز تقبل شود.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،درحالی هلدینگ خلیج فارس در رده هجدهم بزرگترین شرکت های شیمیایی و پتروشیمیایی دنیا ایستاده که رفتار مالی و سرمایه‌گذرای این شرکت به هیچ وجه در تراز شرکت های مطرح و فعال در صنعت پتروشیمی دنیا نیست.
خرید باشگاه استقلال 27 هزار میلیارد به پای هلدینگ خلیج فارس آب خورد اما سود سهامداران فارس از این باشگاه‌داری چه شد؟
سرانجام پس از ناکامی چندین باره سازمان خصوصی سازی در واگذاری باشگاه استقلال، این قرعه شوم به نام هلدینگ خلیج فارس، بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور خورد تا از جیب سهامدارانش که اغلب سهام عدالت و بازنشستگان نفت هستند، 27 هزار میلیارد ریال برای خرید این باشگاه بپردازد.
این درحالیست که در دنیای شرکت های بزرگ شیمیایی و پتروشیمی، باشگاه‌داری چندان مرسوم نیست و به جهت بهره برداری تبلیغاتی، اغلب شرکت های بزرگ اقدام به اسپانسری تیم های ورزشی می کنند که هم از عواید تبلیغاتی آن برخوردار شوند هم از تبعات مالی و حقوقی احتمالی این تیم ها به دور باشند. 
ولی یکی از موارد قابل توجه این واگذاری غیرعادلانه، متضرر شدن سهامداران هلدینگ خلیج فارس است. از آنجاکه به دلیل ناکارآمدی های پیاپی، باشگاه استقلال همواره در زیان دهی به سر می برد، زمانی که به هلدینگ خلیج فارس سپرده شد، با دنیایی بدهی به زیرمجموعه های بزرگترین پتروشیمی کشور ورود کرد که این موضوع قطعا سودآوری هلدینگ خلیج فارس را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
در این میان دو موضوع بسیار قابل تامل به نظر می رسد، نخست تلاش های شبانه روزی برخی مسئولین در سازمان خصوصی سازی که برای رسیدن به مقاصد خود، این واگذاری شوم را برای هلدینگ خلیج فارس رقم زدند تا این روزها ثمره آن را در تصاحب صندلی هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس ببینند.
نکته دوم پذیرفتن خرید زیان‌بار باشگاه استقلال از سوی مدیران هلدینگ خلیج فارس است. گفتنی است باشگاه استقلال به جز یک زمین ورزشی شهید مرغوب کار و دو قطعه زمین کمپ مرحوم حجازی، هیچ دارایی دیگری نداشته و بدهی بالغ بر 8 هزار میلیارد ریال نیز به دوش می کشد. یعنی هلدینگ خلیج فارس علاوه بر پرداخت 27 هزار میلیارد ریال، می بایست 8 هزار میلیارد بدهی این باشگاه را نیز تقبل شود. از این رو مسئولان هلدینگ خلیج فارس با اشراف به زیان ده بودن واگذاری این باشگاه، خرید آن را در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی هلدینگ خلیج فارس اعلام کرده اند.


کد مطلب: 167717

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/167717/وصله-نچسب-باشگاه-استقلال-تن-هلدینگ-خلیج-فارس

نفت ما
  https://www.naftema.com