کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پی ولخرجی بی حساب کتاب از کیسه بازنشستگان نفت

زنگ خطر ورشکستگی صندوق نفت به صدا در آمد

10 مهر 1403 ساعت 9:09

 صندوق های بازنشستگی همانند سرچشمه و رودخانه ای هستند که به دریای سرمایه گذاری ثروت بازنشستگان سرازیر شده و افق و چشم اندازی از آینده و دوران بازنشستگی پیش روی کارکنان فعلی نمایان می کنند.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  دیر یا زود پرده رسوایی  فروپاشی و ورشکستگی نهادهای پول‌ساز و ثروت‌آفرین که حاصل دست‌رنج تعداد کثیری از کارکنان خدوم نفت است، فرو خواهد افتاد و آنوقت نمی‌توان با هیچ توجیهی بار مسئولیت را از دوش خود برداشت.
 به این معادله‌ی تلخ و زشت دقت بفرمایید تا بدانید چگونه دارند صندوق‌های بازنشستگی نفت را هم مانند صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی به دره‌ی سقوط پرتاب می‌کنند.
 صندوق های بازنشستگی همانند سرچشمه و رودخانه ای هستند که به دریای سرمایه گذاری ثروت بازنشستگان سرازیر شده و افق و چشم اندازی از آینده و دوران بازنشستگی پیش روی کارکنان فعلی نمایان می کنند. بخشی از امیدواری جامعه منوط به داشتن چشم انداز روشن و امید به دوران بازنشستگی است که صندوق های بازنشستگی مهمترین جایگاه در تولید این امیدواری را دارند. صندوق بازنشستگی نفت بعنوان بزرگترین نهاد تولید ثروت برای نیروی‌های متخصص و فداکار نفت، نقش عظیمی در امیدواری و یا ناامیدسازی بدنه مجرب و خدوم نیروی انسانی نفت بازی می کند.
البته متاسفانه چند سالی است که به علت شیوه های غلط مدیریت و تخریب ساختار بخش های مولد این صندوق، باید ناظر بر گسترش ناکارآمدی در مجموعه صندوق بازنشستگی نفت باشیم. یادآور می شود که همین فساد، مجموعه عظیمی همچون صندوق بازنشستگی کشوری و شستا که امیدگاهِ تعداد کثیری از بازنشستگان فعلی تامین اجتماعی می باشد را به مذلت کشانده است.
در نتیجه اینکه یک سازمان بازنشستگی موفق در گذشته که بعنوان نماد و الگوی مولد ثروت و بدون کمک گرفتن از دولت در میان نهادهای بازنشستگی شناخته می شد، اکنون در معرض همان تخریب و گسترش فسادی است که مجموعه بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی دچار آن می باشد.
یکی از این تخریب های صورت گرفته در جهت تضییع سرمایه بازنشستگان نفت، خرید گران‌قیمت سهام هلدینگ خلیج فارس توسط شرکت "اهداف" از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی نفت است.
 
داستان چیست؟
آبان ماه سال 1401 سازمان خصوصی سازی میزبان بزرگترین واگذاری تاریخ کشور بود. در این واگذاری 12 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس به قیمت نهایی 1851 تومان به ارزش کل 108 هزار و 700 میلیارد تومان به شرکت "اهداف" به نمایندگی از صندوق بازنشستگی نفت فروخته شد.
گفتنی است قیمت تابلوی هر سهم هلدینگ خلیج فارس در روز معامله برابر با 705 تومان بود که قیمت سهم در معامله بلوک 12 درصدی تقریبا دو و نیم برابر بیشتر از تابلوی سهم ارزش‌گذاری و فروخته شد!
در آن زمان ریاست صندوق بازنشستگی دلیل اصلی این خرید گران‌قیمت را توسعه منابع پایدار و افزایش جریان نقد ورودی به صندوق اعلام کرد. این درحالی‌ست که روند تقسیم سود هلدینگ خلیج فارس در سالیان گذشته نشان از تقسیم سود کمتر از 50 درصد دارد که این یعنی منابع ورودی از سهام‌داری هلدینگ خلیج فارس نمی تواند خواسته صندوق درخصوص ورود منابع مالی را پوشش دهد.
  جدول زیر میزان تقسیم سود سنوات گذشته هلدینگ خلیج فارس را نشان می دهد.



البته این طور هم که در صورت های مالی حسابرسی نشده هلدینگ خلیج فارس برای سال مالی منتهی به 31/03/1403 در سایت کدال گزارش شده، سود خالص شرکت ٢١ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کرده است. از این رو سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت در خرید سهام هلدینگ خلیج فارس با زیان جدی مواجه خواهد شد.
از سوی دیگر در زمان خرید سهام هلدینگ خلیج فارس به 2.5 برابر قیمت تابلوی سهم، مدیران صندوق بازنشستگی دلیل این خرید گران‌قیمت را افزایش میزان ضریب نفوذ در هلدینگ و تصاحب صندلی های مدیریتی بزرگترین شرکت کشور اعلام کردند و این درحالی‌ست که با گذشت دو سال از این واگذاری و داشتن 39 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس، هنوز سیت مدیریتی صندوق بازنشستگی نفت در هیات مدیره این هلدینگ تغییری نکرده و با وجود پرداخت 108 هزار میلیارد تومان از جیب بازنشستگان، صندوق نفت فقط یک سیت مدیریتی در هلدینگ خلیج فارس دارد.
سوال اساسی از مدیران پیشین صندوق بازنشستگی نفت این است که سود سرمایه‌گذاری هنگفت در خرید چند برابر قیمت سهام هلدینگ خلیج فارس چه بود؟ یقین بدانید کسی پاسخ مجاب کننده‌ای نخواهد داد.
بیایید دردمندانه و با صدای رسا هشدار  دهیم که اگر از هم اکنون مدیران جدید صندوق بازنشستگی نفت در خصوص نحوه خرید و بازدهی سرمایه گذاری در سهام هلدینگ خلیج فارس به صاحبان صندوق پاسخگو نباشند باید منتظر شیوع هرچه بیشتر ناکارآمدی و فساد در بزرگترین نهادمالی کشور که ملجاء امید تعداد کثیری از بازنشستگان و کارکنان فعلی صنعت نفت است باشیم.
جناب وزیر نفت عزیز و رئیس جمهور محترم! شما آمده‌اید که چراغ شفافیت را روشن نگهدارید. پس بیایید از همین قدم اول تحقیق و تفحص در خصوص نحوه خرید و بازدهی سهام هلدینگ خلیج فارس برای صندوق بازنشستگی نفت را اجباری کنید. نگذارید حاصل جیب بازنشستگان نفت به چاه ویل فسادی عظیم بریزد که پر نخواهد شد؛  زیرا تجربه‌ی سنگین و ویرانگر گذشته نشان داده ، ولخرجی و خاصه‌خرجی از کیسه بازنشستگان تأمین اجتماعی  جز فلاکت معیشتی این قشر بی پناه حاصلی نداشته است. این راه غلط نباید پیش پای بازنشستگان‌نفت گشوده شود. از هم اکنون  سد سلامت را در برابر سیل بنیاد برافکن فساد در سازمان صندوق های بازنشستگی نفت برافرازید.


کد مطلب: 167564

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/167564/زنگ-خطر-ورشکستگی-صندوق-نفت-صدا-آمد

نفت ما
  https://www.naftema.com