کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عملکرد پتروشیمی خارک زیر ذره‌بین تحلیل ؛

وقتی استراتژی های مدیریتی سودآوری شخارک را تضمین می کند

شهریور طلایی شخارک چگونه رقم خورد؟

7 مهر 1403 ساعت 14:39

شرکت در شهریور سال جاری بالغ بر 176 هزار تن محصول فروخته که این رقم جهش 519 درصدی را نسبت به شهریور سال گذشته نشان می دهد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،مطابق با جدیدترین گزارش ها، پتروشیمی خارک در شش ماهه ابتدایی سال جاری، بالغ بر ۶٠١ هزار تن انواع محصول به مبلغ ٨۴.۵ هزار میلیارد ریال فروخته که رشد ۵٩ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.
پتروشیمی خارک یکی از بزرگترین تولیدکنندگان متانول در کشور است که خوراک خود را بعنوان گاز ترش از شرکت نفت فلات قاره دریافت کرده و محصولات خود اعم از متانول را صادر می کند. از این رو شخارک همواره از دو عامل افزایش تقاضای جهانی و رشد نرخ ارز بهره می برد.
 شخارک مرزهای رکوردشکنی در فروش را جابجا کرد
در این میان اما شخارک باوجود نوسانات اخیر نرخ های جهانی متانول پس از افت قیمت گاز، عملکردی متفاوت از سایر متانول‌سازها ارائه کرد به نحوی میزان تناژ فروش شرکت در شش ماهه ابتدایی سال جاری در بالاترین سطح ۵ ساله گذشته (شش ماهه ابتدایی ۵ سال گذشته مورد نظر است) ایستاد. گفتنی است شرکت در مدت مذکور مجموعا ۶٠١،٢٢۴ تن انواع محصول فروخته که این عدد ٣١ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.
 

نگاهی به شهریور طلایی پتروشیمی خارک
البته به طور خاص شرکت در شهریور سال جاری بالغ بر 176 هزار تن محصول فروخته که این رقم جهش 519 درصدی را نسبت به شهریور سال گذشته نشان می دهد.در جدول زیر بطور خلاصه آمار تولید و فروش شهریور سال جاری با شهریور سال گذشته مقایسه شده است.

 
رشد 59 درصدی مبلغ فروش قطعا به پرواز سود خالص می انجامد
نکته جالب تر این گزارش، مبلغ فروش شرکت در ۶ ماه ابتدایی امسال است. شخارک تا پایان شهریورماه مجموعا ٨۴ هزار میلیارد محصول فروخته که رشد ۵٩ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد. البته از منظر فروش دلاری نیز این شرکت در ۶ ماه، ١٩٣ میلیون دلار فروش را به ثبت رسانده که این عدد نیز ٣٧ درصد بالاتر از عدد فروش دلاری شش ماهه ابتدایی سال ١۴٠٢ بوده است.



شخارک چطور بر ریسک های صنعت متانول فائق آمد؟
همچنین باید توجه داشت که این رکورد شکنی فروش درحالی به ثبت رسیده که سایه دو ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر سر شرکت بوده که با استراتژی های صحیح بازاریابی و فروش بکارگرفته شده، عملا این دو ریسک خنثی شده است. جدول زیر بطور خلاصه رشدهای پی در پی فروش در پتروشیمی خارک را بیان می کند.

 

گفتنی است با افت نرخ جهانی گاز، قیمت متانول در بازارهای بین‌المللی دستخوش تغییرات منفی شد که این ریسک سیستماتیک برای صنعت متانول در داخل کشور محسوب می شود.از سویی دیگر مدیریت صحیح بکارگرفته شده در خصوص تامین پایدار خوراک نیز سبب خنثی شدن اثر ریسک غیر سیستماتیک تعمیر لوله های انتقال گاز فلات قاره به پتروشیمی خارک شد و با همه این چالش ها اما شاهد عملکرد فراتر از انتظار شخارک در شش ماه ابتدایی سال جاری بودیم.



سال طلایی سودآوری در انتظار سهامداران پتروشیمی خارک
در نتیجه اینکه در پی رشد مقداری و مبلغی فروش، سهامداران شخارک باید منتظر انتشار صورت مالی شش ماهه با افزایش قابل توجه میزان سود خالص این شرکت باشند که حاکی از بکارگیری استراتژی های صحیح مدیریتی در فروش صادراتی می باشد.


کد مطلب: 167506

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/167506/وقتی-استراتژی-های-مدیریتی-سودآوری-شخارک-تضمین-می-کند

نفت ما
  https://www.naftema.com