کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پی بی‌توجهی مدیران دورکار به هشدارها؛

صنعت نفت نیز مانند معدن روی مین خوابیده

2 مهر 1403 ساعت 12:42

لزوم توجه به اصل صلاحيت حرفه اي و شايسته سالاري در انتخاب مديران و التزام به حضور همیشگی آن ها در محل خدمت می بایست در دستور کار دست اندرکاران انتصابات مدیران قرار گیرد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،اینطور که پیداست حادثه مرگبار معدن طبس ناشی از سهل انگاری مدیریتی در اجرای دقیق فرایندهای ایمن سازی محیط کار و فقدان حضور دائمی مدیران در محیط کارگاهی بوده که از این دست نادیده گرفتن‌ها در صنعت نفت و گاز نیز بسیار پرتکرار است که در نتیجه آن شمارش معکوس رخداد حوادث هولناک این چنینی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی با عدم رعایت موارد HSE آغاز شده است.
باز هم یک حادثه قابل پیش بینی و پرتکرار در معدن سبب از دست رفتن جان بیش از ٣٠ تن از هم‌وطنان عزیزمان شد که علت حادثه، تاسف این ماجرا را بیشتر می‌کند. بررسی صحبت‌ها و اظهار نظرهای اولیه کارشناسان حوزه معدن در یکی دو روز گذشته حاکی از آن است که عدم رعایت مسائل ایمنی و نبود نظارت کافی مدیران از مهمترین دلایل بروز حادثه مرگبار معدن طبس شده اما انگشت تقصیر به سمت چه فرد یا افرادی نشانه خواهد رفت؟
رئیس خانه معدن در مصاحبه اخیر خود با رسانه ملی اظهار داشت که تجمع کثیر گاز متان و عدم توجه به تخلیه آن احتمالاً عامل اصلی بروز انفجار است اما آیا این عدم توجه به غفلت کارگران زحمتکش معدن برمی‌گردد و یا مسئولان و مدیران بخش ایمنی این معدن؟
 گفتنی است گاز متان نه رنگ و بو دارد و نه قابل تشخیص از سوی معدنکاران است از این رو پایش علمی و دائمی این گاز در معادن زغال سنگ بسیار حیاتی و ضروری بوده که متاسفانه در معادن زغال سنگ کشور اجرا نمی‌شود و حتی برای پایش موقت آن نیز دستگاه کالیبره در معادن کشور وجود ندارد.
 از سوی دیگر طبق برآوردها، هزینه ایمن سازی معادن ۲۰ درصد هزینه‌های سایر فعالیت‌های معدن کاری است که همواره این بودجه ایمنی برای معادن مصوب می‌شود ولی به معادن پرداخت نمی‌شود. در نتیجه این اهمال کاری مدیریتی به کرات شاهد حوادثی از این دست در معادن و دیگر صنایع کشور هستیم و این در حالیست که اغلب کارشناسان در خصوص عدم اجرای موارد ایمنی و نبود هزینه کرد کافی جهت برقراری موارد ضروری و همچنین عدم حضور همیشگی مدیران مربوطه در محیط معدن، هشدار داده‌اند. 
متاسفانه از این دست حوادث در بخش صنعت کم نداریم که دلیل اصلی آن عدم التزام مدیران در به روز رسانی و اجرای دقیق موارد ایمنی و همچنین عدم حضور همیشگی آنها در کارگاه‌ها و مجتمع‌های تولیدی است که با جان باختن کارگران ارتباط مستقیم دارد.
در نتیجه ضرورت آسيب شناسي علل بروز حوادث متعدد HSE  و توجه ويژه به PSM (Personal Safety Management )در صنایعی همچون معدن و نفت و گاز بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه به دلیل عدم توجه کافی به این بخش و همچنین عدم حضور همیشگی مدیران عملیات و مجتمع اغلب شاهد بروز چنین حوادثی به ویژه در ایام تعطیلات هستیم.
برای مثال در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در گذشته نزدیک شاهد آتش سوزي در خط لوله انتقال نفت مارون ، حادثه در پتروشيمي شهيد تندگويان، آتش سوزی پالايشگاه تهران و آتش سوزي پالايشگاه آبادان بودیم که بيش از ٩٠ درصد حوادث روزهاي تعطيل و آخر هفته اتفاق افتاده و عمده اين حوادث تكرار پذير و نيازمند آسيب شناسي جدی است .
برای مثال پس از حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی در سال ٩۵ که در روز تعطیل رخداد، معاون اول رئیس جمهور وقت طی نامه ای به تمام وزارتخانه ها اعلام داشت به منظور نظارت مستمر و موثر بر پروژه های بزرگ عمرانی و مدیریت واحدهای تولیدی به جهت کاهش حوادث می بایست مدیران واحد‌های تولیدی و بهره‌برداری هر شرکت بصورت دایم و متمرکز در مجتمع حضور همیشگی داشته باشند. پس از آن نیز وزیر نفت وقت به چهار معاونت اصلی خود طی ابلاغیه ای، حضور مدیران در رده های مختلف را در محل کار و اقامت در نزدیکی مجتمع ها را ضروری اعلام کرد.
اما چندین سال از این ابلاغیه می گذرد و ما همچنان شاهد حضور مدیران پروازی در شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی هستیم. شرکت هایی که به جهت عدم رعایت اصول HSE و نبود نظارت کافی بر عملکرد و حضور مدیران همیشه آبستن حوادث مرگباری نظیر معدن طبس هستند.
صنعتي كه از منهاي ٢٧٠ درجه سانتيگراد تا بيش از ٢٥٠٠ درجه سانتيگراد، خلاء مطلق تا بيش از ٢٠٠٠ اتمسفر فشار و با انواع مواد شيميايي خطرناك و خورنده و... و فعاليت در بدترين شرايط آب و هوايي  ، ضرورت دارد به اين مسايل توجه و دقت بيشتري شود .
لزوم توجه به اصل صلاحيت حرفه اي و شايسته سالاري در انتخاب مديران و التزام به حضور همیشگی آن ها در محل خدمت می بایست در دستور کار دست اندرکاران انتصابات مدیران قرار گیرد.


کد مطلب: 167411

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/167411/صنعت-نفت-نیز-مانند-معدن-روی-مین-خوابیده

نفت ما
  https://www.naftema.com