کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیلی محکم ناترازی در زمستان سخت سوخت‌رسانی

1 مهر 1403 ساعت 11:07

نکته قابل توجه این است که عملیات فاز اول و مهم خط لوله بندرعباس به سیرجان که قرار بود نقش انتقال فرآورده از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به مرکز را انجام دهد از سال‌ها پیش آغاز شده و تاکنون نیز به بهره‌برداری نرسیده است!


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،بیش از پنج سال از شروع عملیات احداث خط لوله بندرعباس به سیرجان و رفسنجان می‌گذرد و هنوز این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است. این موضوع می‌تواند چالش ناترازی انرژی کشور در زمستان را تشدید کند.
از زمان شروع به کار پالایشگاه عظیم نفت ستاره خلیج فارس، در کنار دیگر پالایشگاه‌ها در بندرعباس، به دلیل عدم توسعه بهنگام تاسیسات جانبی مورد نیاز از جمله خطوط لوله انتقال فرآورده‌ ها از این قطب تولیدی در جنوب به مناطق مرکزی کشور، امر انتقال و توزیع با مشکلات جدی مواجه است که از مهم‌ترین چالش‌ها می‌توان به ترافیک سنگین جاده ای در مسیرهای مواصلاتی از  این پالایشگاه ها اشاره کرد چرا که بخش عمده انتقال حجم عظیم فرآورده تولیدی برعهده تانکرهای حمل جاده ای قرار گرفته و این موضوع علاوه بر افزایش زمان و هزینه های انتقال، مخاطرات جدی امنیت جاده ای را نیز در پی دارد.
اما نکته قابل توجه این است که عملیات فاز اول و مهم خط لوله بندرعباس به سیرجان که قرار بود نقش انتقال فرآورده از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به مرکز را انجام دهد از سال‌ها پیش آغاز شده و تاکنون نیز به بهره‌برداری نرسیده است!
در این میان بارها و بارها معاون وزیر وقت و وزیر نفت دولت سیزدهم وعده بهره برداری از این خط لوله را در تاریخ های مشخص داد اما دریغ از حتی یک فاز!
حال نیز با نزدیک شدن به فصل سرد سال، افزایش تقاضا و از سوی دیگر کمبود گاز طبیعی، قطعا مصرف فرآورده های نفتی شدت خواهد گرفت. لذا بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد که وزیر نفت ورود جدی به این پروژه داشته و از هم اکنون برای پیشرفت جدی پروژه خط لوله ٢۶ اینچ بندرعباس به سیرجان و رفسنجان تدابیر لازم را بی‌اندیشید تا ریسک تامین سوخت زمستانی کاهش یابد و این پروژه مهم و حیاتی صنعت نفت که سال‌‌هاست بخشی از سرمایه ملی را زمین‌گیر کرده و هزینه های هنگفت حمل و نقل و تاخیر راه اندازی را بر گردن دولت تحمیل کرده قبل از فصل سرد سال به بهره برداری برسد تا دیگر شاهد تعطیلی مراکز توزیع سوخت کشور نباشیم.


کد مطلب: 167383

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/167383/سیلی-محکم-ناترازی-زمستان-سخت-سوخت-رسانی

نفت ما
  https://www.naftema.com