کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سهم نیم درصدی ایران از تجارت طلای سفید در دنیا

27 شهريور 1403 ساعت 14:13

موقعيت بي نظير ايران، از جنوب غرب و حد فاصل ماهشهر تا ديلم با بهترين موقعيت خدادادي با سرعت تبخير سالانه بيش از ٥٠٠٠ ميليمتر، بهترين نقطه دنيا براي توسعه زنحيره سود پرک است.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،درحالی سهم ایران از بازار صادرات ١٠١ میلیارد دلاری کاستیک در دنیا کمتر از نیم درصد است که کشورمان به جهت جغرافیا و در اختیار داشتن زنجیره صنعت پتروشیمی، توانایی بالقوه‌ای در ارزآوری از تجارت طلای سفید دارد.
سود پرک (یا سود سوزآور) ماده ای جامد، سفید رنگ و بسیار قلیایی است که به صورت پولک یا گلوله عرضه می شود. این ماده قابلیت حل بالایی در آب داشته و در هنگام حل شدن، گرما از خود ساتع می کند. سود پرک با دارا بودن خواص منحصر به فرد، در صنایع مختلفی از جمله صنایع کاغذسازی، صنایع نساجی، تصفیه آب، تولید مواد شوینده، صنایع پتروشیمی، صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد.
از سوی دیگر باید درنظر داشت که ارزش بازار جهانی سود سوزآور در سال ٢٠٢٣ برابر با ١٠١.٢٨ میلیارد دلار بود  و انتظار می‌رود تا سال ٢٠٣٠ با رشد ۵٠ درصدی به رقم ١۵٧ میلیارد دلار برسد. 
کارشناسان معتقدند که رشد بازار تحت تأثیر چندین عامل کلیدی است. اولا، افزایش تقاضای صنعت آلومینا یک محرک مهم است، زیرا آلومینا یک جزء حیاتی در فرآیندهای مختلف صنعتی است. ثانیا، افزایش تولید کاغذ و خمیر به گسترش بازار کمک می کند، زیرا این صنایع برای فرآوری به مواد شیمیایی نیاز دارند. در نهایت، پذیرش رو به رشد محصولات PVC باعث افزایش تقاضا برای مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید PVC شده است. این عوامل در مجموع نشان‌دهنده چشم‌انداز مثبت بازار با فرصت‌هایی برای رشد و توسعه در بخش مواد شیمیایی است. علاوه بر این، بازار از افزایش استفاده از مواد شیمیایی در کاربردهای مختلف در صنایع مانند ساخت و ساز، خودروسازی و مراقبت های بهداشتی سود می برد. این امر دامنه بازار را گسترش می دهد و فرصت های رشد فراوانی را فراهم می کند. انتظار می رود که بازار به سیر صعودی خود ادامه دهد زیرا صنایع به طور فزاینده ای برای فعالیت های خود به مواد شیمیایی متکی هستند.
از منظر عرضه و تقاضای جهانی اما پیش بینی می شود به جهت تداوم سخت گیری های زیست محیطی در کشور چین که بزرگترین تولیدکننده و در عین حال بزرگترین مصرف کننده این ماده باارزش است، سبب خواهد شد تا عرضه این محصول به شدت محدود شده و بازار صادراتی آن رونق یابد.
همچنین گفتنی است موقعيت بي نظير ايران، از جنوب غرب و حد فاصل ماهشهر تا ديلم با بهترين موقعيت خدادادي با سرعت تبخير سالانه بيش از ٥٠٠٠ ميليمتر، بهترين نقطه دنيا براي توسعه زنحيره سود پرک است. البته راه اندازی کم هزینه و سریع پروژه تولید سود پرک و همچنین پروسه کوتاه و آسان تولید محصول از مزایای اصلی سرمایه گذاری در تولید طلای سفید است.
از تولیدکنندگان اصلی سود پرک در کشور می توان به شرکت کلر پارس، نیرو کلر، پارس کیمیا کلر و کیمیا کلر کبودان اشاره کرد.
اما بازيگران اصلي اين صنعت در بازارهای جهانی عبارتند از:
‏Key companies profiled
‏Aditya Birla Management Corp. Pvt. Ltd., Arkema Group, BASF SE, Braskem SA, Covestro AG, Dow Chemical Co., Formosa Plastics Corp., Genesis Energy LP, Gujarat Alkalies and Chemicals Ltd., INEOS AG, Kemira Oyj, Nouryon Chemicals Holding BV, Occidental Petroleum Corp., Olin Corp., Shin Etsu Chemical Co. Ltd., Solvay SA, Superior Plus Corp., Tata Sons Pvt. Ltd., Tosoh Corp., and Westlake Corp.
در نتیجه باتوجه به موارد ذکر شده و مزایای حاصل تولید آسان و تقاضای روزافزون سود سوزآور، پیش بینی می شود سرمایه گذاری در این محصول می تواند بازده جذابی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند که علاوه بر منافع ملی، عواید سرمایه ای قابل توجهی در پی خواهد داشت.


کد مطلب: 167323

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/167323/سهم-نیم-درصدی-ایران-تجارت-طلای-سفید-دنیا

نفت ما
  https://www.naftema.com