کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پي ناكارآمدي مديريتي؛

پتروشيمي لردگان به خط پايان رسيد

20 مرداد 1403 ساعت 10:11

ضعف ساختار مالي شركت پتروشيمي لردگان كه ناشي از ناكارآمدي سيستم مديريتي اين شركت است، سبب شد تا لردگان از عهده پرداخت هزينه 5.6 همتي گاز خود كه از سال 1401 معوق شده، بر نيايد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،سرانجام پس از بارها توقف توليد در پتروشيمي لردگان كه تنها 4 سال از بهره برداري آن مي گذرد، در خرداد سال جاري اين مجتمع كه ارزش آن بالغ بر 70 همت است به دليل ناتواني در پرداخت بدهي 5.6 همتي به شركت گاز، بطور كامل خاموش شد.
پتروشيمي لردگان كه كلنگ احداث آن در سال 87 به زمين خورد، پس از كش و قوس هاي فراوان نهايتا در نيمه سال 99 با شرايط نچندان مطلوب به بهره برداري رسيد. اما از همان ابتدا مانند كودكي نارس با مسائل عديده اي روبرو شد كه مهم ترين آن ها خرابي كمپرسور و ناكارآمدي مديريتي در اصلاح ساختار مالي شركت بود.
داستان كمپرسور به زماني عقب تر از بهره برداري برمي گردد يعني آن زمان كه شركت كازاله سوييس بعنوان لايسنسور اين پتروشيمي به دليل تحريم ها مجبور به ترك ايران شد. از آن پس هر زمان كه كمپرسور دچار ايراد فني مي شود اين مجتمع، ماه ها در تعطيلي به سر مي برد و مجددا پس از تعمير پُرهزينه به كار خود ادامه مي داد.
اما ضعف ساختار مالي شركت پتروشيمي لردگان كه ناشي از ناكارآمدي سيستم مديريتي اين شركت است، سبب شد تا لردگان از عهده پرداخت هزينه 5.6 همتي گاز خود كه از سال 1401 معوق شده، بر نيايد.
گفتني است پتروشیمی لردگان با ظرفیت مصرف ساعتی 200,000 مترمکعب بر ساعت و بدهی بیش از 5.6 یکی از ابربدهکاران شرکت ملی گاز ایران است.
شركت ملي گاز طي بيانيه اي اعلام كرده است كه علی‌رغم همکاری‌ها و مساعدت‌های به‌عمل آمده جهت پرداخت مطالبات معوق دولت و برگزاری بیش از 29 مورد جلسات مشترک در استانداری، ستاد ملی گاز، شرکت گاز استان، ستاد تسهیل و …، آن شرکت به هیچ‌ یک از تعهدات خود عمل نکرده است.
در كنار اين بدهي سنگين، شلرد در سال گذشته مالي، با زیان 444 میلیارد تومانی به مجمع رفت و مبلغ 494 ریال به ازای هر سهم زيان شناسايي كرد. گفتنی است که شرکت در پایان سال مالی 1402 مبلغ 405 میلیارد تومان زیان انباشته در ترازنامه خود گزارش كرده است.
مضاف بر آن، در طی سه ماه ابتدایی سال جاری نیز حدود 500 میلیارد تومان زیان در صورت سود و زیان شرکت ثبت شده است كه باتوجه به آن، مبلغ زیان انباشته در گزارش سه ماهه سال 1403، مبلغ 2،450 میلیارد تومان اعلام شده است. با این حساب، به نظر می رسد با وجود استمرار بحران قطعي گاز، بر میزان این ضرر و زیان شلرد افزوده شده و منجر به ایجاد وضعیت بازگشت ناپذيري براي اين پتروشيمي دست دوم شود.


کد مطلب: 166654

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/166654/پتروشيمي-لردگان-خط-پايان-رسيد

نفت ما
  https://www.naftema.com