۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۲۹۹۳۷

آب به قیمت تمام‌شده فروخته شود

به گزارش نفت ما،  زمانی که شیر آب را باز می‌کنید و هیچ قطره آبی از لوله نمی‌چکد، هنگامی که در گرمای تابستان در جاده‌ای خارج از شهر حرکت می‌کنید و با خود آب به همراه ندارید و ناگاه تشنگی بر همه وجودتان غلبه می‌کند، آنگاه می‌فهمید که آب اصلی‌ترین ماده حیات است. آن زمان که نبود آب چرخ کارخانه‌ای را از تولید بازمی‌دارد، درمی‌یابید که آب عامل توسعه صنعتی است و نبود آن چه ضربه سهمگینی به صنعت می‌زند، وقتی که شالیزارهای سرسبز، گندمزارهای طلایی، کشتزارهای روییده از عطر و نفس گیاهان از قطره‌های آب محروم شود، باید گفت که کشاورزی هم مرده است. بهای آب به اندازه بهای زندگی است اما در کمترین قیمت در شهرها و روستاهای ایران فروخته می‌شود. نگاهی اجمالی به مسئله بحران آب در کشور ما نشان می‌دهد، برای تفهیم و شناساندن هرچه بیشتر ارزش آب، با جداسازی آب آشامیدنی و آب برای مصرف روزمره خانگی از یکسو و تغییر سیاست‌های زراعی در بخش کشاورزی از سوی دیگر، به سیاست‌های دگرگونه در زمینه مدیریت و رفع بحران آب باید دست زد.
۲۰۰۰تومان قیمت تمام‌شده هر لیتر آب
مسئولان و مقامات آب در کشور می‌گویند قیمت تمام‌شده هر لیتر آب درکشور ۲۰۰۰ تومان است و این درحالی است که قیمت عرضه آب به مصرف‌کنندگان در هر لیتر آن به میزان ۳۰۰ تومان است، به دیگر سخن قیمت تمام‌شده آب بیشتر از ۶ برابر فروش آن است که در اینجا به گفته‌های معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اشاره می‌کنیم که در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته است: پایین بودن نرخ فروش هر لیتر آب در مقابل قیمت تمام‌شده آن، موجب شده بنیه مالی شرکت‌های آب و فاضلاب ضعیف باشد.رحیم میدانی گفته است: در صورتی که شرکت‌های وزارت نیرو به واقع از لحاظ درآمد و قیمت فروش آب وضعیت مناسبی داشتند، می‌توانستند از محل منابع داخلی پروژه‌ها را سریع‌تر اجرا کنند.
بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی
آنگونه که کارشناسان و مسئولان می‌گویند، حدود ۹۰درصد از منابع سطحی و زیرزمینی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین گام دیگری که در زمینه بحران آب باید برداشته شود، بهنیه‌سازی در مصرف آب کشاورزی است. با تکیه بر این مسئله باید گفت وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی، سیاست‌هایی را درباره مدیریت منابع آب برنامه‌ریزی کنند که اقتصاد کشاورزی در ایران متناسب با نرخ بین‌المللی آب، هماهنگ با شرایط مناطق باشد و الگوهای کشاورزی به گونه‌ای تدوین شود که ظرفیت‌ها، محدویت‌ها و امکانات آبی کشور را درنظر بگیرد.بک بررسی اجمالی نشان می‌دهد که در کشورهای پیشرفته بنا بر پژوهش خبرگزاری صداوسیما به ازای هر مترمکعب آب تا ۲کیلوگرم و بیشتر محصول کشاورزی تولید می‌کنند، در صورتی که در ایران به ۷۰۰ گرم می‌رسد.در چنین شرایطی است که متخصصان کشاورزی در ایران پیشنهاد می‌کنند نظام‌های آبیاری نوین ازجمله آبیاری قطره‌ای در کشاورزی مدنظر قرار گیرد و دولت نظارت هرچه بیشتری بر چاه‌های آب و برداشت از آب‌های زیرزمینی داشته باشد. منبع: صمت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ناکارآمدی یا سایه دکل گمشده
محمد صفوی/ مدیر روابط عمومی سابق تاسیسات دریایی ایران
روابط عمومی قلب تپنده سازمان است
عبدالمجيدكمالى /رئيس روابط عمومى شركت مخازن سبزپتروشيمى عسلويه