۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۶۷۹۵۹

دلار نیما به مرز ۴۹ هزار تومان نزدیک شد

در معاملات امروز (چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به‌نرخ ۵۰ هزار و ۳۴۴ تومان و حواله دلار با افزایش نسبت به دیروز به‌نرخ ۴۸ هزار و ۹۷۲ تومان معامله می‌شود.
دلار نیما به مرز ۴۹ هزار تومان نزدیک شد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،سیرافزایشی قیمت ارز نیما درحالی همچنان ادامه دارد که امروز دلار نیما به کانال ۴۹ هزار تومان نزدیک شده است؛ عزم دولت و مخصوصا وزارت اقتصاد بر افزایش ارز نیمایی است.
 همزمان با ادامه روند افزایشی قیمت ارز نیما، امروز نرخ دلار نیما در آستانه ورود به کانال جدید قرار گرفت. در معاملات امروز (چهارشنبه 2 آبان 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به‌نرخ 50 هزار و 344 تومان و حواله دلار با افزایش نسبت به دیروز به‌نرخ 48 هزار و 972 تومان معامله می‌شود.
هرچند استارت افزایش قیمت ارز نیما از ماه های قبل زده شده بود ولی در هفته های اخیر روند افزایش قیمت دلار نیما شتاب بالایی گرفته است. افزایش سریع و پرشتاب دلار نیما براساس سیاست دولت جدید و مخصوصا وزیر اقتصاد است.
همتی مدافع جدی افزایش دلار نیما و کاهش اختلاف نیما و بازار آزاد است ولی نکته اینجاست که در هفته های اخیر و همزمان با رشد شارپی دلار نیما، شاهد رشد هیجانی دلار در بازار آزاد هم هستیم. بنابراین نه تنها اختلافی کم نشده بلکه نرخ این دو بازار همزمان در حال افزایش است و هر روز شاهد رکوردزنی های جدید برای این ارزها در دو بازار رسمی و غیررسمی هستیم.
البته که بخشی از افزایش قیمت ارز در بازار آزاد ناشی از هیجانات و تنش های سیاسی است و به گفته کارشناسان اقتصادی، دلیل اقتصادی برای افزایش قیمت ارز وجود ندارد.
قیمت دلار , قیمت ارز , بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران , قیمت یورو ,
قیمت دلار نیما درحالی امروز در آستانه ورود به کانال 49 هزار تومان قرار گرفته که طی هفته های قبل رئیس کل بانک مرکزی در مجلس گفته بود دیگر امکان افزایش قیمت ارز نیما وجود ندارد! او در مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای سال تاکنون قیمت این ارز از حدود 41 هزار تومان تا حدود 47 هزار تومان رسیده است یعنی ما تحت‌تأثیر متغیرهای بنیادین اصلاحاتی در نرخ ارز انجام داده‌ایم، نمی‌توان نرخ آن را بیش از این مقدار افزایش داد چون ما نگران نرخ تورم هم هستیم، پایین بودن نرخ ارز برای کنترل تورم است و چنانچه با سیاست‌های ارزی اتخاذشده نرخ تورم افزایش پیدا کند، آن سیاست‌ها مناسب به‌نظر نمی‌رسند.
با این حال اما امروز دلار نیما 2 پله بالاتر از سقف اعلامی فرزین قرار گرفته و بنظر می رسد در روزهای آینده هم باید شاهد رشد شارپی این ارز باشیم.
همتی و هم فکرانش افزایش دلار نیما و کاهش نرخ سود بانکی را بعنوان چاره اصلی نجات بورس می دانند؛ او بارها از وضعیت سود بانکی و اختلاف قیمت دلار نیما و آزاد انتقاد کرده است.
اما کارشناسان اقتصادی معقدند الان وقت افزایش قیمت ارز نیما نیست چراکه تورم کنترل نشده و فشار اقتصادی بر مردم با این کار مضاعف خواهد شد.
گفتنی است؛ قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به 54 هزار و 403 تومان و نرخ حواله یورو نیزبا افزایش نسبت به دیروز به 52 هزار و 922  تومان رسیده است.
از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، 13 هزار و 708 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز با افزایش 13 هزار و 335 تومان است. قیمت یکصد دینار عراق هم امروز در مرکز مبادله با افزایش نسبت به روز قبل 38،471ریال اعلام شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی