۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۶۷۷۲۵

افزایش خرید محصولات نفتی برزیل از روسیه

واردات فرآورده‌های نفتی برزیل در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱.۵ برابر افزایش داشته است.
افزایش خرید محصولات نفتی برزیل از روسیه
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،طبق اطلاعات گمرک برزیل، واردات فرآورده‌های نفتی این کشور از روسیه در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱.۵ برابر افزایش و به رقم بی‌سابقه ۵.۱ میلیارد دلار رسیده و بطور کلی صادرات روسیه به برزیل نسبت به سال گذشته ۱.۶ برابر رشد داشته است.
  خبرگزاری «نووستی» با استناد به تحلیل داده‌های گمرک برزیل گزارش داده است که این کشور در سال جاری میلادی خرید فرآورده‌های نفتی از روسیه را به رقم بی‌سابقه 5.1 میلیارد دلار افزایش داده است. 
طبق این گزارش، برزیل در سال 2024 بیشتر به واردات گازوئیل از روسیه پرداخته، به طوری که واردات این محصول 1.7 برابر افزایش یافته و در مجموع به 4.4 میلیارد دلار رسیده است. علاوه بر این، این کشور همچنین بنزین‌های غیر هواپیمایی و انواع مختلفی از مواد اولیه نفتی را خریداری کرده است.
در مجموع، واردات فرآورده‌های نفتی برزیل در مقایسه با سال گذشته بیش از 1.5 برابر افزایش داشته است. سال گذشته، میزان خرید این محصولات به 3.25 میلیارد دلار رسید. از نظر حجم فیزیکی، واردات 1.6 برابر افزایش یافته و به 7.3 میلیون تن رسیده است.
پیش بینی افزایش صادرات روسیه به برزیل و تقویت روابط اقتصادی
پیش از این هم خبرگزاری نووستی با استناد به اطلاعات آماری برزیل اعلام کرده بود که صادرات روسیه به برزیل در ماه جولای برای سومین ماه متوالی از مرز 1 میلیارد دلار گذشت و حجم تجارت بین دو کشور نسبت به سال گذشته 1.6 برابر رشد داشت.
طبق این اطلاعات، برزیل در سال 2023 تحریم‌های غرب را نادیده گرفت و حجم تجارت خود با روسیه را به رکورد 11 میلیارد دلار رساند. به طور مرسوم، صادرات روسیه به برزیل شامل محصولات صنعت شیمیایی و فلزات و فرآورده‌های نفتی است. روسیه نیز از برزیل مواد غذایی شامل محصولات سویا، گوشت گاو، گوشت مرغ، قهوه و مواد اولیه کشاورزی وارد می‌کند. محصولات صنایع شیمیایی روسیه عمدتاً شامل کودهای کشاورزی است.
دفتر تحقیقات اقتصادی شرکت CM Service، گزارش داده که روسیه بزرگترین صادرکننده گازوئیل به برزیل است و صادرات این محصول نسبت به سال 2022، 60 برابر افزایش یافته است. در سال 2023، روسیه 8.5 میلیون تن کودهای معدنی، 3.8 میلیون تن نفت و فرآورده‌های نفتی و 840 هزار تن گندم به برزیل صادر کرد. 
محققان این شرکت یادآور شدند: «در سال جاری، حجم این صادرات به اوج تاریخی خود رسید. از ماه می، صادرات ماهانه کودها کمتر از 1 میلیون تن نبوده است. ارزش این صادرات ماهانه حدود 364.4 میلیون دلار است.»
علاوه بر این، آنها تاکید کرد: «در ماه ژوئن 2024، حجم صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه به برزیل به 1.06 میلیون تن رسید. ارزش این صادرات ماهانه برای گازوئیل و بنزین به 683.5 میلیون دلار افزایش یافت. بدین ترتیب، مجموع حجم تجارت ماهانه بین دو کشور بیش از 1 میلیارد دلار است.»
به گفته اقتصاددان، با توجه به روند کنونی مبادلات، می‌توان انتظار داشت که روسیه به افزایش صادرات خود به برزیل ادامه دهد و روابط تجاری بین دو کشور تقویت شده و به تنوع بیشتری رسیده و طیف گسترده‌تری از کالاها را در برگیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی