۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۶۷۵۷۲

شرکت‌های نفتی آمریکایی به دولت‌های خارجی پول بیشتری دادند

آمریکا در سال‌های اخیر به بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز جهان تبدیل شده که عمدتا به لطف رونق در منطقه نفت شیل پرمیان در تگزاس و نیومکزیکو بوده است.
شرکت‌های نفتی آمریکایی به دولت‌های خارجی پول بیشتری دادند
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،بزرگترین شرکت‌های اکتشاف انرژی آمریکا در سال گذشته، بیش از ۴۲ میلیارد دلار به دولت‌های خارجی پول پرداخت کردند که حدود هشت برابر بیشتر از پولی بود که به دولت ایالات متحده دادند.
 افشاگری‌های اکسون موبیل، شورون و کونوکو فیلیپس امسال برای نخستین بار تحت الزام جدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا الزامی شد. طرفداران شفافیت بیش از یک دهه است که خواستار این مقررات بودند تا مبادلات مالی خارجی شرکت‌های بزرگ نفتی روشن شود و معلوم شود که آیا مالیات دهندگان آمریکایی سهم عادلانه ‌از ارزش تولید رو به رشد آمریکا دریافت می‌کنند یا خیر.
آمریکا در سال‌های اخیر به بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز جهان تبدیل شده که عمدتا به لطف رونق در منطقه نفت شیل پرمیان در تگزاس و نیومکزیکو بوده است.
میشل هریسون، معاون مشاور عمومی گروه حامی محیط زیست «اِرث رایتس اینترنشنال» گفت: حقیقت این است که اینجا در ایالات متحده، ما یکی از بدترین قراردادها را برای استخراج منابع طبیعی خود داریم.
در حالیکه نزدیک به یک چهارم درآمد جهانی اکتشاف و تولید اکسون از آمریکا است، حدود ۹۰ درصد از پرداخت‌های جهانی ۲۵ میلیارد دلاری اکسون در سال ۲۰۲۳، به دولت‌های خارجی رسید. این غول نفتی مستقر در تگزاس، ۲۲.۵ میلیارد دلار مالیات، حق امتیاز و موارد دیگر را در خارج از آمریکا پرداخت کرده است. بر اساس این افشاگری‌ها، امارات عربی متحده (۷.۴ میلیارد دلار)، اندونزی (۴.۶ میلیارد دلار) و مالزی (۳.۲ میلیارد دلار)، در صدر این فهرست قرار دارند.
در مقابل، طبق گزارش اکسون، این شرکت در سال ۲۰۲۳، حدود ۲.۳ میلیارد دلار پرداخت در داخل آمریکا انجام داد که شامل ۱.۲ میلیارد دلار به خدمات درآمد داخلی آمریکا بود. بنا بر گزارش سالانه این شرکت در سال ۲۰۲۳، درآمد اکسون از بخش بالادستی در آمریکا، در مجموع به ۴.۲ میلیارد دلار رسید، در حالیکه در بازارهای غیرآمریکا، ۱۷.۱ میلیارد دلار بود.
در مقدمه گزارش به کمیسیون بورس و اوراق بهادار، اکسون شکایت کرد که مقایسه بین پرداخت‌های آمریکا و خارج از کشور، منصفانه نیست و متذکر شد وقتی بیش از چهار میلیارد دلار مالیات ایالتی و محلی که بر اساس مقررات حذف شده است، در نظر گرفته شود، پرداخت‌ها به دولت آمریکا در سال گذشته، بالغ بر ۶.۶ میلیارد دلار بوده است.
در همین حال، بر اساس اسناد، شورون ۱۴.۶ میلیارد دلار به دولت‌های خارجی در سال ۲۰۲۳ پرداخت کرده است که چهار میلیارد دلار آن به استرالیا بوده است. در مقابل، این شرکت فقط ۲ میلیارد دلار در آمریکا پرداخت کرده است. یک سخنگوی شورون گفت: هزینه‌های معمول این شرکت در آمریکا می‌تواند بسیار کمتر از میادین نفتی خارج از کشور باشد.
طبق گزارش سالانه شورون در سال ۲۰۲۳، سال گذشته، بیشتر سود بالادستی شورون از بازارهای بین‌المللی به میزان ۱۷.۴ میلیارد دلار، در مقایسه با ۴.۱ میلیارد دلار در آمریکا بوده است.  شورون در گزارش ارائه شده، از پارامترهای افشاگری انتقاد نکرد و به رویترز گفت: به همکاری با سازمان‌های مربوطه در جهت شفافیت و پاسخگویی میان دولت‌ها و صنعت ادامه خواهد داد.
بر اساس گزارش رویترز، همچنین از ۶.۵ میلیارد دلار پرداخت جهانی شرکت «کونوکو فیلیپس» در سال گذشته، فقط ۱.۳ میلیارد دلار به آمریکا انجام شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی