۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۱۶۷۲۷۴

افق روشن «ومعادن» براي سهامدارانش

پرتفوی شرکت در دو دسته بورسی و غیر بورسی قرار می گیرد كه اصلی ترین سهام موجود در پرتفوی بورسی میتوان به گل گهر (با درصد مالکیت ۲۰ درصد)، کگهر (۱۹ درصد)، کنور(۸۴ درصد) و کچاد (۱۵ درصد) اشاره کرد البته لازم به ذکر است که ۳ درصد از سهام فملی نیز در اختیار این شرکت است.
افق روشن «ومعادن» براي سهامدارانش
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یکی از شرکت‌های فعال در بخش سرمایه‌گذاری معادن و استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی کشور است. «ومعادن» یکی از هلدینگ‌های صنایع معدنی و فلزی است که نقش مهمی در سرمایه‌گذاری بخش‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت شرکت‌های موجود در صنعت فولاد و سنگ آهن ایفا کرده است. این شرکت با دراختیار داشتن سهم مناسبی از سنگ آهنی هایی همچون گل‌گهر و چادرملو و همچنین شرکت سنگ آهن گهرزمین و مجتمع فولاد خراسان به عنوان چهارمین قطب تولید فولاد کشور و بسیاری از شرکت‎‌های تولیدی و خدماتی و بازرگانی نقش بسزایی را در این حوزه ایفا می کند.
پرتفوی شرکت در دو دسته بورسی و غیر بورسی قرار می گیرد كه اصلی ترین سهام موجود در پرتفوی بورسی میتوان به گل گهر (با درصد مالکیت 20 درصد)، کگهر (19 درصد)، کنور(84 درصد) و کچاد (15 درصد) اشاره کرد البته لازم به ذکر است که 3 درصد از سهام فملی نیز در اختیار این شرکت است.


 
در طرف دیگر پرتفوی غیر بورسی ومعادن است که شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر (با مالکیت 10 درصد)، تولید و توسعه پویا انرژی نگین (100 درصد)، سرمایه پرتو تابان (99 درصد) و کاوند نهان زمین (10 درصد) بیشترین سهم را در پرتفوی غیر بورسی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را دارند.


 
با نگاهی به صورت های مالی شرکت شاهد روند رو به رشد درآمد شرکت در طی 5 سال گذشته هستیم. به طوری که از مبلغ 2،750 میلیارد تومان در سال 1398 به مبلغ 17،770 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است. به نظر می رسد با توجه به رشد درآمد در صنایع فولادی به ویژه معدنی که بیشترین حجم پرتفوی کلی شرکت را تشکیل می دهد برای سال مالی جاری مسیر صعودی درآمد همچنان ادامه داشته باشد. 
 
 
همچنین به لحاظ سود دهی نیز «ومعادن» در طول سال های اخیر با وجود فراز و نشیب های فراوان که گریبان گیر تمامی صنایع بویژه صنعت آهن و فولاد بوده است توانسته روند رشدی سودآوری خود را حفظ نموده و سال به سال بر میزان آن بیافزاید. به طور نمونه سود خالص شرکت در سال 1398 مبلغ 2،800 میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال 1402 به 17،400 میلیارد تومان رسید که حدود 62 درصد از آن در مجمع اخیر، میان سهامداران توزیع شد. 
 
لازم به ذکر است که شرکت در اواخر سال 1402 افزایش سرمایه 56 درصدی از سود انباشته را برای خود رقم زد تا بتواند با توانگری مالی بهتری برای طرح ها و پروژه های شرکت های زیرمجموعه خود تامین مالی انجام دهد. گفتنی است با وجود انجام افزایش سرمایه از محل سود های انباشته در پایان سال گذشته ومعادن همچنان مبلغ 18،353 میلیارد تومان سود را در ترازنامه خود ذخیره نگه داشته است. 
 در پایان نگاهی اجمالی به سود آوری شرکت های حاضر در پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خواهیم داشت. از جمله شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) که در سال 1402 نسبت به سال ماقبل خود رشد 84 درصدی سود خالص را تجربه کرده است. همچنین در سه ماهه سال 1403 نیز نسبت به بهار سال 1403 افزایش 25 درصدی را نشان می دهد. کگل نیز که اصلی ترین نقش را در میزان درآمد و سود آوری ومعادن ایفا می کند در سال 1402 با فروش 68،500 میلیارد تومان گندله، رشد 36 درصدی درآمد را نسبت بهه سال قبل خود به ثبت رسانده است. 
با توجه به بررسی کلی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، پیش بینی می شود درآمد و به تبع آن سود شرکت در سال مالی 1403 به مراتب فراتر حتی روند رشدی آن بوده و در مجمع بعدی خود سهامدارنش را سورپرایز خواهد کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی