۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۱۶۶۹۷۳

پیامدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر تغییرات اقلیمی جهان

هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، در سال ۲۰۲۲ رأی قطعی و نهایی به قانون کاهش تورم (RIA) داد که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اقلیمی در تاریخ به‌ شمار می‌رود. در دولت بایدن، میلیاردها دلار به حمایت از توسعه انرژی‌های پاک، باتری‌ها، خودروهای برقی و کربن‌زدایی صنعت اختصاص داده شده است.
پیامدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر تغییرات اقلیمی جهان
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،مواضع اقلیمی کاملا هریس، کاندیدای حزب دموکرات آمریکا، از دولت بایدن تهاجمی‌تر است و در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا، فراتر از دستاوردهای دولت کنونی برای گذار به صنعت سبز عمل خواهد کرد. درمقابل، دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان، به‌دنبال توسعه سوخت‌های فسیلی است و اعلام کرده از سیاست‌های اقلیمی دولت بایدن عقب‌نشینی می‌کند، ازاین‌رو نتیجه‌ انتخابات آمریکا پیامدهای بسیار زیادی برای سال‌های آینده اقلیم جهان خواهد داشت.
 کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از طرف حزب دموکرات نامزد شده است و انتظار می‌رود در صورت پیروزشدن در انتخابات، سیاست اقلیمی وی برای محافظت از دستاوردهای اقلیمی دولت بایدن ادامه یابد و شاید فراتر از آن مؤثر و کارآمد باشد.
وی سابقه‌ای طولانی در حمایت از محیط‌زیست دارد و به‌عنوان دادستان کل کالیفرنیا، آلاینده‌کنندگان را تحت تعقیب قرار داد. همچنین به‌عنوان یک سناتور، حامی طرح سبز New Deal بود که از ایالات‌متحده خواسته بود ظرف یک دهه، به نظام انرژی ۱۰۰درصد پاک تبدیل شود.
هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، در سال ۲۰۲۲ رأی قطعی و نهایی به قانون کاهش تورم (RIA) داد که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اقلیمی در تاریخ به‌ شمار می‌رود. در دولت بایدن، میلیاردها دلار به حمایت از توسعه انرژی‌های پاک، باتری‌ها، خودروهای برقی و کربن‌زدایی صنعت اختصاص داده شده است.
این رویکرد محیط‌زیستی هریس، تفاوت فاحشی با دیدگاه دونالد ترامپ دارد که به‌دنبال توسعه سوخت‌های فسیلی است. به‌عنوان رئیس‌جمهور، وی ایالات‌متحده را از موافقت‌نامه پاریس که برای محدودکردن انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از تغییرات فاجعه‌بار اقلیمی است، خارج کرد. هرچند ایالات‌متحده در همان روزهای ابتدایی ریاست‌جمهوری بایدن دوباره به آن ملحق شد، اما ترامپ اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر، از سیاست‌های اقلیمی بایدن عقب‌نشینی خواهد کرد.
هنوز مشخص نیست که برنامه هریس درباره اقلیم چه تفاوتی با برنامه‌ بایدن دارد؛ زیرا مواضع محیط‌زیستی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ تهاجمی‌تر از بایدن بود. ازجمله اینکه هریس در آن زمان حامی ممنوعیت حفاری افقی برای استخراج نفت‌های غیرمتعارف موسوم به روش شکست هیدرولیکی یا فرکینگ (Fracking) بود. وی قبلاً تغییرات اقلیمی را یک «تهدید وجودی» خوانده بود و سال گذشته در نشست جهانی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در دوبی (کاپ ۲۸)، به رهبران جهان گفت: ساعت دیگر تیک‌تاک نمی‌کند، در حال تپش است و ما باید زمان ازدست‌رفته را جبران کنیم.
به همین دلیل است که تعدادی از گروه‌های برتر محیط‌زیستی آمریکا، ازجمله اتحادیه رأی‌دهندگان حفاظت از محیط‌زیست، باشگاه سیرا (Sierra) و صندوق اقدام شورای دفاع از منابع طبیعی، پس از اینکه رئیس‌جمهور بایدن از شرکت در انتخابات انصراف داد، به‌سرعت کارزار انتخاباتی هریس را تأیید کردند.
در زمان گرمای بی‌سابقه و توفان‌های مخرب فزاینده، حمایت از سیاست‌های اقلیمی ممکن است از سوی رأی‌دهندگان تقویت شود، اما اینکه آیا تأثیر قابل‌ توجهی بر تصمیم رأی‌دهندگان ایالات با رأی نوسانی در انتخابات نوامبر دارد یا نه، نتیجه‌ آن پیامدهای بسیار زیادی برای سال‌های آینده کره زمین خواهد داشت.
کاستا ساماراس (Costa Samaras)، مدیر مؤسسه نوآوری انرژی اسکات (Scott) دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) و مشاور ارشد سابق دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید، درباره گذار آمریکا به اقتصاد کربن صفر می‌گوید: قانون زیرساخت دوحزبی و قانون کاهش تورم، سیاست‌های تغییر اقلیمی هستند که تولید برق پاک آمریکا را دو برابر کرده و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا پایان دهه به دنبال خواهد داشت. اما باید به آینده فکر کرد. فرصت بزرگی برای ایالات‌متحده برای رهبری جهان در کربن‌زدایی صنعت وجود دارد. قبلاً دولت بایدن ـ هریس سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در این زمینه انجام داده است و قوانین بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ در زمینه کربن‌زدایی تولید صنعتی، تولید هیدروژن و سایر حوزه‌ها حمایت می‌کنند.
وی معتقد است برای اینکه آمریکا در کربن‌زدایی صنعتی در جهان پیشرو باشد، باید در «قانون کاهش تورم ۲(IRA-۲)»، به مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های آزمایشی هدفمند و در مقیاس نمایشی درخصوص ساخت تأسیسات صنعتی پاک، ساخت چند کارخانه فولاد سبز، آلومینیوم پاک و کود شیمیایی پاک توجه شود و اینکه در کجا به نوآوری فناوری برای کاهش هزینه‌ها نیاز است.
اجرای سیاست‌های تغییر اقلیمی «پروژه ۲۰۲۵» جناح راست آمریکا در صورت پیروزی ترامپ به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن انتشار کربن بیشتر تا سال ۲۰۳۰، نابودی اهداف تغییر اقلیمی، ازبین‌رفتن سرمایه‌گذاری‌های انرژی پاک و ازدست‌رفتن بیش از یک‌میلیون شغل در آمریکا منجر خواهد شد. این بسته سیاستی با عنوان «پروژه انتقال ریاست‌جمهوری ۲۰۲۵» از سوی تندروهای جمهوری‌خواه درخصوص مباحث بحث‌برانگیز معرفی شده است.
پروژه ۲۰۲۵ جناح راست آمریکا و میلیاردها تن انتشار کربن
درمقابل، نتایج مطالعه جدید مؤسسه Energy Innovation نشان می‌دهد در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تصویب سیاست‌های انرژی و اقلیمی در سند بحث‌برانگیز «پروژه ۲۰۲۵» یا «پروژه انتقال ریاست‌جمهوری ۲۰۲۵»، انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن بیشتر از روند کنونی افزایش می‌یابد، مقداری که براساس همین مطالعه به‌ اندازه کل انتشار سالانه هند است.
چنین انفجاری از انتشار بیشتر، هر شانسی را که ایالات‌متحده بتواند به هدف خود برای «به‌نصف‌رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰» برسد، از بین می‌برد. این تجزیه‌وتحلیل همچنین نشان می‌دهد به‌دلیل کاهش استقرار انرژی‌های پاک که با دستاوردهای کمتر در مشاغل سوخت‌های فسیلی جبران نمی‏‌شود و کاهش ۳۲۰ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده به‌عنوان موجی از توسعه‌نیافتن انرژی‌های تجدیدپذیر جدید در این کشور، توأم با معکوس‌شدن روند ساخت خودروهای برقی، یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار شغل تا سال ۲۰۳۰ از بین خواهد رفت.
آناند گوپال (Anand Gopal)، مدیر سیاست‌های انرژی و اقلیم در مؤسسه Energy Innovation، یک اندیشکده انرژی مستقل، گفت: ایالات‌متحده از ژانویه ۲۰۲۵ با دو مسیر سیاستی انرژی و تغییر اقلیم که بسیار متفاوت هستند، با انشعاب در مسیر روبه‌روست. این مسیرهای سیاستی در آینده به تفاوت‌های فاحش برای سلامتی، جیب ما، اقتصاد و تغییر اقلیم منجر می‌شود.
پیش‌بینی می‌شود انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا در صورت اجرای سناریوی پروژه ۲۰۲۵ همچنان بالا بماند.
تحلیل جدید، نگاهی اجمالی به آنچه می‌تواند به انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ بستگی داشته باشد، ارائه می‌دهد. کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد دموکرات‌ها، در تدوین و نظارت بر مجموعه‌ای از قوانین و مقررات سازگار با تغییر اقلیم مشارکت داشته است، به‌ویژه قانون کاهش تورم که میلیاردها دلار را به انرژی خورشیدی و بادی جدید، همچنین استقرار خودرو برقی و باتری تزریق کرده است.
این قانون به ایجاد بیش از ۳۰۰ هزار شغل جدید در فناوری‌های انرژی پاک کمک کرده است. همچنین باعث شده سرعت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات‌متحده دو برابر قبل شود. گوپال گفت که آمریکا اکنون در مسیر کاهش ۳۷درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای خود تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۰۵ قرار دارد و این کشور را در «فاصله کوتاهی» تا دستیابی به هدف تغییر اقلیمی خود قرار می‌دهد.
اما اگر ترامپ انتخاب شود و اجرای پروژه ۲۰۲۵ را به‌طور کامل بپذیرد، چنین پیشرفت‌هایی محو خواهد شد. این پروژه، طرحی جامع و رادیکال از جناح راست است که ترامپ اعلام کرده هیچ ارتباطی با آن ندارد. این در حالی است که ۱۴۰ نفر از افرادی که در دولت ترامپ کار می‌کردند، در تدوین آن مشارکت داشته‌اند. به‌علاوه، جی‌دی ونس (JD Vance)، سناتور تندرو اوهایو، که ترامپ وی را به‌عنوان معاون خود انتخاب کرده، پیشگفتار کتاب روشنایی اولیه سپیده‌دم: پس‌گرفتن واشنگتن برای نجات آمریکا را نوشته که از سوی یکی از راهبران پروژه ۲۰۲۵ نگارش شده است.
کتاب یادشده توسط کوین رابتس (Kevin Roberts)، رئیس بنیاد محافظه‌کار هریتیج (Heritage)، تدوین شده است که پروژه ۲۰۲۵ را رهبری می‌کند. این کتاب ابتدا قرار بود در ماه سپتامبر منتشر شود، اما انتشار آن به ۱۲ نوامبر و بعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موکول شده است. رابتس درخصوص علت تعویق انتشار کتاب گفت: زمان برای نوشتن، خواندن و کتاب‌گردی وجود دارد، اکنون زمانی است که کتاب‌ها را زمین بگذاریم و مانند جهنم بجنگیم تا کشورمان را پس بگیریم. به همین دلیل تصمیم گرفتم انتشار و تبلیغ کتابم را به بعد از انتخابات منتقل کنم.
پروژه ۲۰۲۵ مستلزم تنزل گسترده ملاحظات حفاظت از محیط‌زیست است تا امکان انبوه حفاری‌های جدید نفت و گاز، لغو قانون کاهش تورم و حتی حذف «اداره ملی اقیانوسی و جوی» و «خدمات ملی هواشناسی» را فراهم کند و بتوان آن‌ها را با خدمات شرکت‌های خصوصی جایگزین کرد. بنیاد هریتیج (Heritage) گفته است که دولت جدید ترامپ باید «مرجع بحث تغییرات اقلیمی را از همه‌جا ریشه‌کن کند».
طبق مدل‌سازی مؤسسه Energy Innovation، اجرای آرزوهای درج‌شده در پروژه ۲۰۲۵، در مقایسه با سناریوی روند معمول (BAU)، به انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای آمریکا به میزان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ و ۲۶ میلیارد تن تا سال ۲۰۵۰ منجر می‌شود.
همچنین طبق مدل‌سازی یادشده، این پروژه تا پایان این دهه به‌دلیل بدترشدن آلودگی هوا موجب چند هزار مرگ زودهنگام بیشتر شده و افزایش هزینه‌های خانوار آمریکایی‌ها را در مقایسه با مسیر اقدام‌های اقلیمی بلندپروازانه‌تر به‌دنبال دارد.
جینا مک کارتی (Gina McCarthy)، مشاور ارشد سابق تغییر اقلیم بایدن، گفت: به نظر می‏‌رسد پروژه ۲۰۲۵ راهی به‌سوی جهنم است که با نیات شیطانی ساخته شده است. این پروژه واقعاً باید رد شود و من فکر می‌کنم رد خواهد شد. حتی ترامپ نیز متوجه شده است که این پروژه چقدر افراطی است، البته او باید علناً اجرای آن را انکار کند.
ترامپ در تعهدات خود با شعار «drill, baby, drill» قول داده است که حفاری برای استخراج نفت و گاز را افزایش دهد و سیاست‌های دوران بایدن را که به استفاده از خودروهای برقی منجر می‌شود، کنار بگذارد.
سناتور ونس قانون کاهش تورم را یک «کلاهبرداری انرژی سبز» نامیده است که در درجه اول به نفع چین است. البته برخی دیگر از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از این قانون استقبال کرده‌اند، زیرا بخش عمده‌ای از حدود ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زمینه تغییر اقلیم به مناطق تحت کنترل جمهوری‌خواهان سرازیر شده است. ۱۸ عضو جمهوری‌خواه کنگره در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان، ضمن حمایت از اجرای قانون کاهش تورم از وی خواستند تا همان‌طور که ترامپ گفته است، این هزینه‌ها را کاهش ندهد.
کاملا هریس که از حمایت بسیاری از گروه‌های سبز برخوردار است، ترامپ را متهم کرده که قصد دارد «مبارزه ما را در برابر بحران تغییر اقلیم به تسلیم تبدیل کند». وی هفته گذشته در یک سخنرانی در آریزونا گفت: در آریزونا، هر روز تأثیر گرمای شدید و خشکسالی را احساس می‌کنید. می‌دانید که این بحران واقعی است، اما ترامپ آن را فریب می‌داند.
بااین‌حال، حتی اگر هریس برنده شود و سیاست‌های تغییر اقلیمی بایدن را تضمین کند، باز هم شکاف قابل‌ توجهی برای دستیابی به خالص انتشار صفر ایالات‌متحده وجود دارد. مؤسسه Energy Innovation گفت که اقدام‌های بیشتر، مانند کاهش انتشار ساختمان‌ها، احیای زمین‌های تخریب‌شده و مقررات جدید در صنعت و استفاده از انرژی، برای حمایت از اهداف تغییر اقلیمی نیاز خواهد بود.
مک کارتی گفت: اگرچه مزایای قانون کاهش تورم شگفت‌انگیز بوده است، این قانون، صرفاً پایه‌ای برای انجام اقدام‌های اقلیمی بیشتر است.
کد خبر 645786
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی