کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با نفت ما هشدار داد:

کاهش محسوس سوخت در مخازن نیروگاه ها

وزارت نیرو هیچ برنامه ای برای ناترازی برق نداده است

22 مهر 1403 ساعت 14:54

لاهوتی گفت: آمار رسمی حاکی از آن است که در سال جاری به مقدار 19 هزار مگاوات کمبود برق داریم که این میزان با توجه به کمبود سوخت به رقم بحران زای 24 هزار مگاوات خواهد رسید که تبعات چنین حالتی اظهرمن الشمس است.


مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی «نفت ما» با اشاره به ناترازی ملموسی که در صنعت برق مشهود است، اظهار داشت: کمبود برق به حد و سطحی رسیده است که بخش های صنعتی، کشاورزی و تجاری خسارت هایی وارد کرده است که می توان گفت، جبران شان غیرقابل تصور است. این در حالی است که با شروع فصل زمستان در کنار ناترازی برق، بحران گاز هم به سراغ مان خواهد آمد که این شرایط، شرایطی نیست که برای کشوری که دارای غنای منابع زیر زمینی است، قابل قبول باشد.
این چهره در ادامه گفت: از آنجایی که کمبود برق و گاز فعالیت اقتصادی تولیدی و همچنین زندگی عادی مردم را با دشواری های زیادی روبرو می کند، کمسیون انرژی مجلس با وزارت خانه های نیرو و نفت جلساتی برگزار کردیم تا به راه کاری عملی برای برون رفت از این وضعیت نگران کننده برسیم. با این توضیح که با وجود همکاری و ارائه برنامه مدون از جانب وزارت نفت، هنوز حرکتی مثبت از سوی وزارت نیرو در این رابطه صورت نگرفته است که امیدواریم هر چه زودتر آنها هم برنامه های مدنظرشان را به مجلس ارسال کنند.
او با اشاره به بحران ذخیره نیروگاه ها افزود: در شرایطی باید راهی برای رفع ناترازی پیدا کنیم که متاسفانه گزارش های رسمی نشانگر این است که نیروگاه ها به لحاظ ذخیره مخازن سوخت شرایط بدی دارند و میزان سوختِ ذخیره شده نسبت به قبل به مقدار قابل توجهی کم شده است. بنابراین وقتی زمستان برسد و فصل مصرف زیاد سوخت شروع شود، نیروگاه ها نمی توانند سوخت لازم را تامین کنند که این به خودی خود بحران زا است و کشور را با بحران سوخت روبرو می کند. آمار رسمی حاکی از آن است که در سال جاری به مقدار 19 هزار مگاوات کمبود برق داریم که این میزان با توجه به کمبود سوخت به رقم بحران زای 24 هزار مگاوات خواهد رسید که تبعات چنین حالتی اظهرمن الشمس است.
نماینده لنگرود در مجلس تصریح کرد: بر مسئولان و تصمیم گیران لازم است، بدون وقفه تلاش شان را به کار بگیرند تا در فصل زمستان فشار کمتری به دلیل کمبود گاز متحمل شویم. چرا که به دلیل افزایش مصرف، نیروگاه ها به کمبود گاز دچار خواهند شد که این می تواند به برقِ کم و در نتیجه تداوم خاموشی های گذشته منجر شود.
لاهوتی در پایان گفت: ناترازی های گسترده و متداوم در بخش های مختلف انرژی در شرایطی سختی های زیادی به جامعه تحمیل می کند که اگر اداره امور با تدبیر و به دور از تصمیم های هیجانی باشد، در کشور به قدری پتانسیل انرژی داریم که بتوانیم به قول معروف گلیم مان را از آب بیرون بکشیم.


کد مطلب: 167778

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/167778/کاهش-محسوس-سوخت-مخازن-نیروگاه

نفت ما
  https://www.naftema.com