۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۹۱۸۴۱
اختصاصی "نفت ما"؛

۸۰۰میلیون دلار از پولهای توسعه پارس جنوبی در کونلون بانک چین چه میکند؟!

جای تاسف است که در خبرها می خوانیم پیمانکاران پارس جنوبی پولی بابت حقوق کارکنان و تجهیزات خریداری شده و... ندارند بدهند و همه کاسه کوزه ها بر سر آنها شکسته میشود! اما داستان از چه قرار است؟
  اسنادی که "نفت ما" به آن دست پیدا کرده است حکایت از تخلفاتی آشکار از شرکت های صوری ساخته شده توسط وزارت نفت دارد! در اساسنامه صندوق توسعه ملی آمده است که جهت توسعه در صنایع نفت و گاز دولت در قالب بخش "خصوصی" می تواند تسهیلات دلاری اعطا نماید و اعطای تسهیلات به بخش دولتی ممنوع است؛ اما وزارت نفت برای دور زدن این قانون اقدام به تاسیس شرکتهای صوری به نام spv یا Special purpose vehicleمی نماید تا بتواند بعنوان سرمایه گذاران طرح های اصلی شرکت ملی نفت ایران ایفای نقش نماید.   سرمایه گذاری در میادین مشترک غرب کارون و توسعه فازهای ۱۱ تا ۲۴ در غالب همین شرکت های spv قرار شد ۳۰ میلیارد دلار تزریق شود اما از این مقدار ۸۰۰ میلیون دلار توسط این شرکتهای  spv به کونلون بانک چین منتقل میشود و جدای از برداشت ۱۰ درصدی بعنوان کارمزد توسط این بانک چینی از خوان نعمت و سفره رنگین پهن شده توسط وزارت نفت چطور می شود در سایه نبود نظارت نهادهای نظارتی این دلار ها که می بایست در کشور هزینه شود سر از چین درمیاورد؟!
اینکه این دلار ها برای چه منظوری از کشور خارج شده است سوالی است که بایستی زنگنه و معاونین وی پاسخگوی آن باشند!
از طرفی با بررسی مبالغ پرداخت شده توسط این شرکت به کارفرماها از جمله نفت و گاز پارس و پتروپارس ردپای یکی از معاونین زنگنه در ایجاد صورت وضعیت های جعلی به چشم می خورد که در روزهای آتی ابعاد دیگری از آن منتشر خواهد شد اما پرسش اصلی در این حیف و میل بیت المال این است که بر اساس چه سازوکاری پولهای به اصطلاح سرمایه گذاری شده به صندوق توسعه ملی باز پرداخت خواهد شد؟!
بررسی سرنخ های داده شده در این گزارش میتواند منجر به کشف موارد مهم توسط نهادهای نظارتی شود.    
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی